A spălat picioarele teologilor

De Crina Dobocan
Reactualizat la:
3Comentarii
A spălat picioarele teologilor
,,S-a sculat de la Cină, S-a dezbrăcat de haine și, luând un ștergar, S-a încins cu el. După aceea, a turnat apa în vasul de spălat și a început să spele picioarele ucenicilor și să le șteargă cu ștergarul cu care era încins” (In 13, 2-5).

Inspirat de modelul biblic, preotul Mihai Vătămănelu, vicarul general al Eparhiei Greco-Catolice de Oradea, a spălat joi dimineață picioarele a 12 teologi.

Ceremonialul a avut loc în Catedrala “Sfântul Nicolae”. Este primul an, de la instalarea sa în Eparhia de Oradea, când ceremonia nu a fost oficiată de PSS Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea. Acesta se află în Italia la un tratament de recuperare.
Chiar dacă marea majoritate ar considera, că prin gestul său, Mântuitorul s-ar fi umilit, în realitate acesta este un act prin care Hristos a arătat dragostea pe le-a purtat-o ucenilor săi.

“Din textul grec nu rezultă că Isus S-a umilit sau înjosit spălând picioarele.《Spălând picioarele》 exprimă conştiinţa plină de a fi Dumnezeu: că are puterea lui Dumnezeu în mâinile Sale, că vine de la Dumnezeu, că se întoarce la Dumnezeu, că este 《ora gloriei》. Deci, 《spălarea picioarelor》 exprimă esenţa Sa de Dumnezeu.

Cine e Dumnezeu? Este cineva care spală picioarele! În Evanghelia după Luca, Isus spune: 《Eu sunt în mijlocul vostru ca şi acela care slujeşte.
Ioan ne dă o imagine a Fiului, egal cu Tatăl, care spală picioarele. Dumnezeu e Iubire şi iubirea este umilinţă prin esenţă şi nu a fi umilit, înjosit. Orgolioşii sunt cei care umilesc, înjosesc. Iubirea este umilă.
Să medităm în aceste zile la gestul lui Isus care spală picioarele şi care astfel, exprimă deplina cunoaştere a gloriei lui Dumnezeu, gest prin care ne spune că Dumnezeu e Iubire până la extrem, și aşa se împlineşte Paştele. Aşa se realizează toată puterea lui Dumnezeu şi nu are o altă putere în afară de aceasta… Şi e puterea care biruie orice duşman, inclusiv moartea.
Pentru a fi creştin, lucrul fundamental care trebuie acceptat este faptul că Domnul şi-a dat viaţa pentru mine – păcătosul – care sunt la fel ca alţii. Pavel spune: 《M-a iubit şi s-a dat pe Sine pentru mine》.
Mântuirea este ceea ce Isus face pentru Iuda şi faţă de fiecare dintre noi: se oferă pe Sine şi în mod special pentru Iuda. Şi tocmai în Iuda se revelează mântuirea, adică faptul că Dumnezeu ne iubeşte, chiar dacă-L renegăm, chiar dacă-L trădăm. Chiar dacă-L refuzăm, El nu ne refuză. Cine înţelege acest adevăr, înţelege mântuirea.

Dacă privim iubirea pe care Domnul o are pentru Iuda, atunci am înţeles cine e Domnul: e unul care iubeşte aşa! Şi am înţeles că sunt eu: eu sunt discipolul pe care Isus îl iubeşte. Şi atunci pătrund în Evanghelie tocmai prin uşa principală: că Domnul m-a iubit şi s-a dat pe Sine pentru mine. Acest adevăr înseamnă botez! Adică e mort pentru păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu. Dacă nu, a murit pentru alţii şi nu pentru mine, deci eu nu sunt creştin.

Creştinul e cel care e conştient că Domnul şi-a dat viaţa pentru el”, a spus în cuvântul său de învățătură, preotul Mihai Vătămănelu.
După ceremonialul spălării picioarelor, preoții au sfințit vinul și pâinea care vor fi oferite credincioșilor în noaptea de Înviere.



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor