„M-a contrariat comunicatul de presă emis de Poliţie în urma cercetărilor preliminare, de la faţa locului. Am participat direct la măsurători, am discutat cu martori oculari şi am o experienţă de aproape două milioane de kilometri parcurşi la volanul unor autotrenuri de mare tonaj. Încă nu am fost chemat să dau declaraţie la Poliţia Rutieră, după cum mi s-a promis atunci. Dar mă tem că nu s-a făcut tot ce trebuia pentru aflarea adevărului despre cum a murit un om a cărui familie se pregătea de Paştele Catolic. Am vorbit, la înmormântare, cu rudele victimei, oameni simpli, care mi-au spus că nimeni nu-l mai poate învia pe Jozsef şi că nu vor să se lupte cu morile de vânt.
Însă eu consider, din spirit civic, că datoria autorităţilor este de a scoate din trafic şoferii aşa-zişi profesionişti, care nu sunt în stare să prevină o tragedie în condiţiile în care putea fi evitată. Astfel de camionagii sunt un pericol pe şosele”, ne-a motivat Gheorghe Urda, vizita sa la redacţie.; „După ani de zile de activitate am ajuns să fiu promovat şi ca director în cadrul firmei de transport Centrum. Ştiu prea multe despre autotrenuri ca să cred că un camionagiu nu simte impactul cu o motocicletă. Martorul ocular care a fost intervievat de ProTV şi TVS a spus clar că autocisterna a atins prima dată motocicleta din spate. A încercat să-l claxoneze pe camionagiu dar acesta se pare că vorbea la telefon şi avea şi boxele pornite. L-a aruncat pe motociclist cam şase metri în faţă, uşor stânga. Motorul s-a dus şi s-a răsturnat iar cisterna a trecut peste motociclist şi a oprit abia după 21 de metri.
Diagrama tahograf poate să confirme că nu avea mult peste 40 km/oră. Era soare, asfalt uscat, cisterna goală. Putea să frâneze mai repede, în 6 metri nu în 21 de metri, dar n-a avut niciun reflex. Pe asfalt normal un camionagiu simte şi dacă a trecut peste o pisică, darămite peste un motociclist. Chiar şi în varianta Poliţiei, unde e conduita preventivă la un şofer ce se pretinde profesionist?”, ne-a declarat Gheorghe Urdea. Potrivit acestuia, expertiza criminalistică a motocicletei ar trebui să contrazică varianta camionagiului, cum că motociclistul ar fi fost cel care a acroşat lateral cisterna cu „cormanul” (adică ghidonul) în timp ce ar fi încercat să vireze.
„S-a văzut clar pe motocicletă că e lovită din spate, având îndoit şasiul şi roata din spate, nicidecum cormanul. Măcar după primul impact, dacă tot n-a văzut motocicleta din faţa sa, camionagiul trebuie să frâneze prompt şi nu se ajungea la tragedie. Bănuiesc însă că cercetările au fost «virate» la intervenţia unui inspector judiciar care a sosit după ce camionagiul a tot dat pe telefoane”, ne-a mai relatat interlocutorul nostru. Ca atare, i-am solicitat să detalieze episodul incriminat. „Sosise SMURD, Salvarea, poliţiştii criminalişti. Am văzut cu ochii mei cum medicii au încercat repetat să-i pună padelele, dar nu au mai avut ce face.
Bietul om fusese strivit iar sângele se întindea, gros, pe carosabil, pe mai mult de un metru şi jumătate. S-a delimitat perimetrul pentru cercetarea condiţiilor de ucidere din culpă. Dar, la moment dat, fără se ceară permisiunea comisarului şef de poliţie rutieră care investiga cazul, inspectorul judiciar şi-a permis să intre în perimetru şi să-l tragă deoparte pe colonelul de la Rutieră, ca să-i şuşotească ceva. Atunci, ca fost ofiţer de armată, m-am mirat cum îşi permite un poliţist să dea buzna peste un superior, şi încă într-un perimetru delimitat criminalistic. Mărturisesc că l-am luat tare, şi atunci judiciaristul a plecat. M-am întrebat ce a avut de şuşotit după ce am văzut că în comunicatul Poliţiei singurul paragraf ce corespunde cu situaţia din teren a fost doar cel după dezechilibrarea motociclistului. Îmi amintesc perfect cum arăta inspectorul judiciar aşa încât, dacă IPJ Bihor va considera că se impun verificări interne, le stau la dispoziţie”, ne-a mai asigurat Gheorghe Urda.; Acesta ne-a mai reamintit şi cazul camionagiului care a omorât patru oameni aflaţi într-un VW Passat, pe Calea Clujului, pe 14 februarie 2011. Cu menţiunea că acel camionagiu, originar din satul Cheriu, a revenit în trafic după doar câteva luni.; „Nu degeaba umblă zicala la noi de cele mai multe ori mortul e de vină. În cele mai aspre sentinţe se dau doi-trei ani cu suspendare, după care şoferii vinovaţi pot reveni pe şosele ca să mai omoare şi alţi oameni.
Iresponsabilitatea la volan va înflori în continuare, cel puţin până când se va aspri legea, după cum e în SUA. În State, volanul e considerat ca o armă în mâna şoferului, căci pedepsele sunt sensibil egale dacă tragi cu pistolul dupa cineva sau dacă îl omori cu maşina”, a încheiat Urda. Declaraţia oculară: Cunoscut ca voluntar la Ambulanță dar şi ca prezentator TV, orădeanul Vlad Tătaru ne-a întărit joi declaraţiile pe care le-a dat pe posturile TV de la locul accidentului, dar s-a abţinut de la precizări suplimentare întrucât poliţiştii rutieri l-au sfătuit să depună mai întâi mărturia oficială la Parchet. Oprit pe banda a doua pentru a vira, Vlad Tătaru și-a întors privirea chiar în momentul în care camionagiului atingea din spate motociclistul. Apoi a văzut cum autocisterna l-a mai atins încă o dată pe motociclist după care a trecut efectiv peste victimă, strivind-o. De notat că Vlad Tătaru nu a observat cum a ajuns motociclistul în faţa camionului, regulamentar sau neregulamentar, ci doar ce s-a întâmplat apoi. Şi doar din unghiul său de vedere, în timp ce staţionase pe banda a doua, pentru a vira la stânga.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!