Aeroflota fantoma

Aeroflota fantoma

Ministerul Apararii Nationale sondeaza piata externa pentru a moderniza flota
Fortelor Aeriene, o flota imbatranita si indoliata de istoria recenta a MiG-urilor
21.

Membra NATO, Romania invoca faptul ca ar avea nevoie de avioane de lupta multirol,
ultraperformante.

In vederea achizitionarii acestora, la Statul Major al Fortelor Aeriene au
fost facute, in urma cu putin timp, prezentari din partea unor companii producatoare
de tehnica militara.

Oficiali ai Ministerului ne-au declarat ca, probabil, inlocuirea vechilor aparate
MiG 21, cosmetizate la nivel de avionica si transformate in MiG 21 Lancer –
operatiune ce a costat pana acum peste 400 milioane dolari – va incepe cel mai
devreme in anul 2007.

In timp ce autoritatile romane poarta negocieri in vederea achizitionarii unor
aparate la mana a doua, reporterii „Averea" au descoperit ca 18 avioane
MiG 29 (foto) – de ultima generatie – achizitionate inainte de ’89, au
fost scoase din uz, in mod dubios, inainte de termen.

Dupa o investigatie de lunga durata, timp in care ni s-a sugerat voalat de
catre reprezentantii Ministerului Apararii Nationale sa renuntam la ideea materialului
si sa cautam valoroasele avioane de vanatoare pe la Muzeul Aviatiei sau sa cerem
Politiei Romane „sa le dea in urmarire pe tara", misterul s-a elucidat.

Avioanele sunt trase pe linie moarta la fosta Baza 57, de la Mihail Kogalniceanu,
in prezent baza americana, dupa semnarea Acordului de catre Condoleezza Rice
si Traian Basescu. Socant este ca aceste avioane, care aveau termen de exploatare
cel putin pana in 2019, au fost aruncate la „cimitirul de fiare vechi".

Odata cu ele, s-au aruncat pe Apa Sambetei peste 425.000.000 dolari, atat cat
ar valora la momentul actual cele 18 avioane MiG-29, daca ar fi fost tranzactionate
pe piata libera. Pretul unui astfel de aparat – conform site-urilor producatorilor
rusi – variaza intre 20.000.000 si 27.000.000 dolari, functie de dotarea aferenta.

O data cu ele, s-au aruncat pe Apa Sambetei peste 425.000.000 dolari, atat
cat ar valora la momentul actual cele 18 avioane MiG-29, daca ar fi fost tranzactionate
pe piata libera. Pretul unui astfel de aparat – conform site-urilor producatorilor
rusi – variaza intre 20.000.000 si 27.000.000 dolari, functie de dotarea aferenta.

Seful Statului Major al Fortelor Aeriene, generalul Gheorghe Catrina declara,
in urma cu aproape un an, ca Ministerul Apararii Nationale, condus la vremea
respectiva de Ioan Mircea Pascu, doreste sa scoata la vanzare avioanele de lupta
MiG 29.

El a explicat decizia prin faptul ca cele 18 MiG-uri 29 (doua cu dubla comanda,
restul cu simpla comanda) din dotarea Fortelor Aeriene Romane au fost importate
din fosta URSS inainte de 1989 si ca au fost retrase din exploatare in 2002,
cand le-a expirat resursa de zbor, cu alte cuvinte in momentul in care s-a hotarat
sa nu se mai aloce nici un fond pentru reparatii sau consumabilele avionului.

Pe de alta parte insa, fostul ministru al Apararii Nationale, Ioan Mircea Pascu
ne-a declarat ieri ca „problema vanzarii acestor avioane nu s-a pus niciodata!

Tot ceea ce s-a discutat a fost faptul ca trebuia sa ne axam pe un proiect
viabil si, atunci, am hotarat sa renuntam la modernizarea MiG-ului 29, care
costa foarte mult, si sa investim banii in MiG-ul 21 Lancer, cel putin pana
in 2007".

De fapt, problema MiG-urilor 29 nu este una noua. Ea dateaza de cel putin trei
ani, de cand Baza 57 a fost inchisa la cererea americanilor. Pana la acel moment
„57" era cea mai bine dotata baza aviatica din tara, singura care
avea la dispozitie celebrele MiG 29 Fulcrum, cea mai noua infrastructura si
una din cele mai bune piste.

Aici s-au pregatit generatii intregi de piloti si tot aici s-a desfasurat Roias
2001, cel mai important miting aviatic international de dupa 1989.

Interesele economice ale fostului partid de guvernamant – PSD, care a adulmecat
comisioane uriase dintr-o eventuala afacere de inzestrare au lovit insa in plin
escadrila de MiG 29. La inceput nu s-au mai alocat bani pentru reparatii urmand
ca, ulterior, pilotii sa fie transferati la Baza Borcea-Baraganu, abandonand
MiG-ul 29 pentru MiG-21.

Cum intre timp s-a apreciat ca si MiG-ul-21 a imbatranit, Romania a deschis
negocierile pentru achizitionarea unor altor aparate, fabricate inainte de MiG-urile
29 ce au ratacit pe la malul Marii.

Grabindu-se in a-si prezenta ofertele, trei mari firme producatoare de aeronave
de lupta si-au formulat deja intentia de a inzestra Fortele Aeriene Romane.

HotNews.ro