Se pregăteşte o nouă rundă de reorganizare la ANAF, după cea din 2013, când o bună parte din Direcţia Generală a Finanţelor Publice a intrat la apă, prin regionalizarea ANAF. De atunci, DGFP Bihor a devenit doar o simplă administraţie judeţean de finanţe, iar o bună parte a activităţii s-a dus la Cluj-Napoca. Au fost concediaţi atunci cei din Garda Financiară, iar drept compensaţie Oradea a primit centrul regional al Direcţiei Antifraudă.
Acum, urmează o nouă etapă în procesul de reorganizare al ANAF. Însă nimeni nu ştie exact cum se va întâmpla. Deputatul UDMR Szabo Odon avansează o variantă care, din nou, dezavantajează judeţul, în dauna Clujului, în timp ce prefectul Claudiu Pop spune că există şi varianta ca Bucureştiul să cedeze administrarea unor mari contribuabili judeţelor, aşa cum a fost cândva.
Reprezentanţii Finanţelor bihorene, director Ioan Mihaiu şi purtătorul de cuvânt Vasile Farc, ştiu că reorganizarea continuă la ANAF. Mai ales că e cerută de un memorandum cu Banca Mondială. Însă nici ei nu ştiu cum se va întâmpla.
Anunţata reorganizare ANAF are „darul” de a tulbura cugetele angajaţilor din Finanţe, în prag de Sărbători.
Continuă reorganizarea ANAF, însă nimeni nu ştie exact cum va fi, încă. Deputatul UDMR Szabo Odon spune că a primit „informaţii din teritoriu” că se va întâmpla după modelul primei etape a reorganizării, cea din 2013: atunci, s-au luat atribuţii de la judeţul Bihor şi s-au transferat către un centru regional nou creat la Cluj. La fel cum au păţit-o şi alţii. Pe cale de consecinţă, din schema de personal au dispărut şi aproximativ 30 de persoane de la Garda Financiară. În compensaţie, Oradea s-a ales cu un centru regional al unei structuri nou-create. Este vorba despre Direcţia Antifraudă pentru zona de Nord-Vest.
Szabo, „atac” la ministru!
Acum, contribuabilii mijlocii, gestionaţi încă la nivel de judeţ, ar urma să fie transferaţi la nivel regional. Adică la Cluj. „Informațiile deținute de parlamentarul bihorean spun că ANAF ar pregăti mutarea la nivelul unor centre regionale a departamentelor județene care se ocupă de administrarea contribuabililor mijlocii. În cazul județului Bihor, relația cu firmele din această categorie ar urma să fie gestionată de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj – Napoca”, transmite Biroul de Presă al deputatului UDMR. Cum recent Oradea a pierdut şi centrul regional al Direcţiei Vamale, „transferat” tot la Cluj, punându-i în dificultate pe angajaţii Regionalei Vamale din Oradea, Szabo a întrebat-o pe ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, cerându-i să explice care a fost rațiunea aflată la baza luării unei astfel de decizii „ce contravine principiilor descentralizării, al administrării și soluționării problemelor cât mai aproape de nivelul local”, care este baza legală și care e termenul de finalizare al acestui proces. De asemenea, parlamentarul UDMR mai întreabă ce alte astfel de restructurări se mai au în vedere, care a fost eficiența celor operate deja, ce economii au adus aceste măsuri la bugetul de stat şi cum a scăzut gradul de birocratizare instituțională în urma acestor restructurări.
Capitala, generoasă?!
Dacă varianta pesimistă aflată de Szabo Odon nu e una convenabilă Bihorului, în schimb prefectul Claudiu Pop spune că ştie de o altă variantă. Însă şi aceasta neoficială. Prefectul afirmă că se are în vedere transferul competenţelor de la nivel central la nivel judeţean pentru administrarea contribuabililor mari. Adică aşa cum a fost o dată. „Doar contribuabilii foarte mari ar rămâne în Capitală”, e o variantă optimistă pentru ceea ce înseamnă o descentralizare reală în România. Prefectul Pop recunoaşte, însă, că nu ştie mai exact ce ar însemna „contribuabili mari” şi „contribuabili foarte mari” şi nici nu este, de fapt, o variantă concretă şi cu atât mai puţin bătută în cuie.
Misteriosul memorandum
Directorul administraţiei financiare judeţene, Ioan Mihaiu, nu ne poate transmite decât că se aud bârfe, variante, însă deocamdată nimic oficial. Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al Finanţelor bihorene, spune că reorganizarea ANAF se face în baza unui memorandum semnat cu Banca Mondială şi care ar avea ca termen limită sfârşitul anului 2015. „Ştim că până în prezent s-ar fi dus la îndeplinire doar jumătate dintre măsurile prevăzute. Este un program de reorganizare al ANAF pentru eficientizare şi îmbunătăţire a colectării şi a serviciilor pentru contribuabili. Încă sunt nişte discuţii în legătură cu criteriile de clasificare a contribuabililor mari şi cei mijlocii. Însă, în privinţa competenţelor, este o chestiune politică şi nu ştiu. Aici intervine politicul. Oricum, noi aparţinem de regiunea Cluj. Suntem sub tutela ei, a Direcţiei Finanţelor Cluj. Orice se va face, se va face prin regiune”, ne-a declarat Vasile Farc.
În privinţa memorandumului cu Banca Mondială, directorul Ioan Mihaiu spune că nu se prea ştie ce conţine acesta, pentru a se putea face proiecţii la această oră privind viitoarea formă a ANAF. „Noi nu ştim ce prevede în mod expres acel memorandum. Toate reorganizările se fac în baza memorandumului, dar nu ştim ce prevede”, ne-a transmis directorul Mihaiu, convins că nici nu se va afla prea curând ce conţine acel memorandum semnat cu Banca Mondială.
Între atâtea incertitudine, există, deocamdată, o singură concluzie certă: cu Sărbătorile bătând la uşă, destui angajaţi ai Finanţelor bihorene tremură la gândul unui viitor tot mai incert…
Citiți principiile noastre de moderare aici!