Agenţii controlori şi excesul de zel

Agenţii controlori şi excesul de zel
Pentru a-si câstiga banii, controlorii aplica la sânge regulamentul, uneori chiar exagerând. Parerile despre activitatea controlorilor OTL sunt împartite.

„La aparitia lor (a unora dintre ei), prima tendinta este sa ne verificam buzunarele, sa vedem daca sunt în siguranta”, spune un calator. Altul este de parere ca solicitarile acestora privind prezentarea biletelor si abonamentelor sunt perfect normale, în tarile civilizate. Ca nici acolo persoanele care exercita controale de orice fel nu sunt simpatizate este tot un lucru adevarat. Oameni si oameni

Numarul reclamatiilor la adresa comportamentului controlorilor OTL a crescut simtitor. „De multe ori întrec masura peste limitele bunului-simt. La acest lucru contribuie si modul în care sunt platiti, felul în care îsi câstiga existenta. Pentru a putea primi un ban, ei trebuie sa amendeze. Si cum numarul celor care circula fara bilet a scazut, ei se leaga de orice”, spune alt calator revoltat de comportamentul agentilor Rotwguard.


Un copil a fost amendat pentru ca mânca un corn pe care-l primise la scoala. O fata a fost sanctionata pentru ca circula pe scari. Fata se grabea la facultate, la trei absente nemaifiind primita în examen.


Exemplele de felul acesta s-au înmultit în ultima vreme, dar controlorii spun ca au acoperire legala. Cu toate ca de cele mai multe ori fac exces de zel. „Nu noi am facut regulamentul. Noi doar îl aplicam pentru a ne câstiga banii”, spune un controlor. „I-am prelucrat si în ultima sedinta sa nu se mai lege de orice. Una este sa mânânci un corn si altceva este o înghetata sau un hamburgher”, spune Petre Balog, dispecerul Rotwguard SRL, firma de care apartin controlorii.

Agentii „007” ai Rotwguard

De cele mai multe ori cetatenii refuza sa le prezinte legitimatiile, pe motiv ca ecusoanele lor nu sunt corespunzatoare. „Un simplu ecuson cu un numar trecut pe el nu cred ca le da dreptul sa ne controleze”, este de parere un calator. Acest lucru ne-a fost confirmat si de Cristiana Bigan, directorul executiv al Oficiului Judetean Pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Bihor. „Pe ecuson este obligatoriu sa fie trecute numele, poza stampilata, denumirea firmei si câteva elemente de securizare. Un ecuson cu un simplu numar trecut pe el nu le da dreptul sa controleze”, a declarat Cristiana Bigan.


Administratorul societatii, Mihai Balota, spune ca ecusoanele securizate, tiparite la Imprimeria Nationala, sunt însotite de legitimatii cu poza si cu numele agentului controlor. „Au si legitimatii cu poza si cu numele, pe lânga ecuson. La solicitarea calatorilor, agentii trebuie sa prezinte si aceste legitimatii”, ne-a informat Mihai Balota. Administratorul nu stie însa ca de cele mai multe ori nu se întâmpla asa, controlorii vorbind urât când li se cere sa se legitimeze.

Compostorul vinovat

Nu de putine ori, calatorii au fost luati la rost de controlori vizavi de ora si data tiparite pe bilet. Un astfel de eveniment a avut loc în 2 noiembrie, pe tramvaiul 3 negru. O femeie de la tara a introdus corect biletul în compostor. Când a venit controlorul, acesta i-a luat biletul, spunând ca data nu este buna. Oamenii care au vazut-o i-au luat apararea. De aici au început o serie de îmbrânceli si vorbe urâte. „I-am cerut sa se legitimeze regulamentar, nu cu un simplu ecuson, dar n-a vrut nici macar sa-si spuna numele. A început sa ma îmbrânceasca si, pentru a evita scandalul, am coborât mai devreme cu o statie”, ne-a povestit Daniel Chetan, calatorul care i-a luat apararea femeii.

Corneliu Lupau, directorul OTL, este si el nemultumit de activitatea controlorilor. „În ceea ce priveste compostoarele, acestea se regleaza automat, ca si ceasurile electronice. Daca au fost probleme cu data, controlorul putea sa i se adreseze vatmanului. Este usor sa dai vina pe compostoare, dar si calatorii le blocheaza de multe ori. Au fost cazuri când am gasit bucati de filme în compostor, care precis nu au fost introduse de oamenii nostri”, spune Lupau.

Dan Birta