AGILITY – sportul inimilor

Reactualizat la:
AGILITY – sportul inimilor

În ultima perioadă, iubitorii de câini au început să se orienteze şi către Agility, acest “joc” educativ şi sportive cu ajutorul căruia este facilitată buna integrare a câinilor în societate. De la o vreme începe să se vorbească mai mult despre Agility.

Pentru necunoscători, trebuie specificat faptul că Agility este o ramură sportivă deschisă tuturor câinilor, elementul esenţial constând în a face posibilă abordarea şi învingerea obstacolelor, în vederea evaluării inteligenţei şi agilităţii canine. Cu ajutorul acestui sport se obţine o bună socializare a câinelui, o armonie între câine şi conductor, aprofundându-se comenzile dresajului de companie elementar. În Agility nu există condiţii legate de rasa, de mărimea câinelui, sau de vârsta şi ocupaţia stăpânului. Orice câine care iubeşte mişcarea şi îşi iubeşte stăpânul, fie el Rottweiler, Ciobănesc german, Border Collie, terrier sau chiar metis, poate practica Agility, condiţia esenţială fiind buna colaborare între el şi stăpân. Acesta din urmă trebuie să fie un bun conductor, să îşi iubească patrupedul, să aibă foarte multă răbdare cu el până când acesta va învăţa toate comenzile şi obstacolele, şi să îi placă mişcarea. Din acest sport vor avea de câştigat ambele tabere (stăpân şi câine), în sensul că stăpânul va avea parte de mişcare în aer liber, de relaxare, iar câinele va avea parte de joacă. Acest sport poate fi practicat acum şi la noi, el având un număr tot mai mare de „adepţi”. Poate fi practicat pe orice teren sau chiar într-un parc, fiind preferabil să nu fie pe asfalt sau pe ciment pentru a nu se răni câinele. Totuşi, trebuie să se ţină cont şi de mărimea terenului, care este de minim 30 x 40 de metri. Pe lângă teren, sunt necesare diverse obstacole. Acestea sunt construite după un anumit standard şi au o anumită dimensiune. Există 11 tipuri de obstacole: bară (săritură în înălţime), viaduct sau perete, “A” (palisadă), punte (bârnă), balansoar (leagăn), cerc (inele), masă, slalom (jaloane), săritură în lungime, tunel flexibil, tunel fix (sac). Mai rar sunt folosite obstacolele cu apă şi obstacolele cu gard viu. Cât priveşte câinii, aceştia sunt împărţiţi pe trei mărimi, în funcţie de care se va stabili înălţimea la care vor fi amplasate barele de la săritura în înălţime, înălţimea viaductului, deschiderea palisadei, amplasarea cercului, înălţimea mesei, distanţa pentru săritura în lungime.

Principalele reguli din acest sport sunt: câinele va fi condus de către stăpân fără zgardă, fără lesă, fără a fi stimulat cu mâncare sau cu jucăria preferată. Câinele este condus doar din comandă verbală şi vizuală, este interzisă atingerea câinelui sau a obstacolelor de către conductor. În cadrul antrenamentelor este permisă stimularea cu mâncare sau jucărie. Nu este permisă lovirea câinelui sub nici un pretext!

Pregătirea terenului, aranjarea obstacolelor într-o anumită ordine şi la o anumită distanţă unul de altul, precum şi timpul de parcurgere a pistei, calculat în funcţie de lungimea terenului şi de viteza câinelui, sunt la latitudinea arbitrului sau a instructorului. Tot arbitrul/instructorul va decide ordinea de parcurgere a obstacolelor, în acest sens ele fiind numerotate  (nu trebuie să existe mai mult de 22 de obstacole). Calificativele primite sunt excelent, foarte bun, bun, satisfăcător, nesatisfăcător. Ca la orice sport există şi penalizări, mai ales pentru doborârea obstacolelor, depăşirea timpului în care trebuie parcurs terenul şi refuzul câinelui de a sări anumite obstacole.

Câinii trebuie să participe la mai multe categorii de performanţă:

a) Începători-câini care participă la primul concurs;

b) A1-câini care au mai participat la concursuri;

c) A2-câini care au parcurs cel puţin de trei ori traseul A1 fără nici o greşeală la mai multe concursuri, cu trei arbitri diferiţi;

d) A3-câini care au parcurs cel puţin de trei ori traseul A2 fără nici o greşeală la mai multe concursuri, cu trei arbitri diferiţi;

În funcţie de categoria de performanţă la care participă câinele, traseul va fi din ce în ce mai dificil, A3 fiind cel mai dificil de parcurs.

 

 

 

 

Generalitati: terenul necesar instalării unui traseu de Agility trebuie să fie de minimum 30×40 de m.; în cazul instalării a două trasee, este recomandată separarea lor cu bariere delimitatoare, sau montarea lor la circa 10 m. distanţă  unul faţă de celălalt; traseul propriu-zis va avea o lungime de 100-200 de m. şi, potrivit categoriei de probe, va cuprinde  între 10 şi 20 de obstacole; obstacolele,
duble sau triple (care sunt trecute printr-un singur salt) vor  avea  o lărgime  totală de maxim 0,70 m.
Traiectoria unui traseu este lăsată la deplina imaginaţie a arbitrului, dar ea trebuie să cuprindă cel puţin 2 schimbări de direcţie; un  traseu bine gândit, permite câinelui mişcarea cu uşurinţă şi fără răniri; ca regulă generală este recomandată modificarea frecventă a traiectoriei şi a poziţiei obstacolelor, în scopul evitării oricărei mecanizări a câinelui.
Alegerea TPS (timp traseu standard): criteriul de baza pentru stabilirea TPS este viteza în metri/sec. aleasă pentru evoluţia pe traseu; aceasta se va face în funcţie de nivelul probelor şi de complexitatea  traseului; viteza de lucru este între 1,8 şi 3,5 m/s. TPS va fi obţinut împărţind lungimea exactă a traseului la viteza de lucru (m/s) stabilită; exemplu: pentru un traseu de 150 de m. şi o viteză  stabilita de 2,5m/s TPS  va fi de 150/2,5 (60 sec.)
Stabilirea TMP (timp maxim al traseului): ca regulă generală, arbitrul va da TMP dublu TPS. Pentru  un TPS de  60 de sec., TMP va fi de 120 de sec. el nu va putea fi inferior ca 1,5 dat de TPS.
Desfăşurarea concursului: conductorul se prezintă pe traseu înapoia liniei de start, el va pune câinele în poziţie oprită (şezi, culcat, pe loc), va detaşa lesa, va lua zgarda, întrucât purtarea ei nu este permisă în concurs din motive de securitate; conductorul va putea lua poziţie în privinţa câinelui sau pe traseu; el va da comanda de start a câinelui sau la ordinul  arbitrului, care va declanşa cronometrul după ce câinele trece  linia de start; semnalele acustice şi comenzile diverse sunt permise pe toate lungimea traseului; conductorul va veghea la urmarea foarte conştiincioasă a însuşirii obstacolelor în ordinea lor numerică; la semnalul de start, conductorul va îndruma câinele sau pentru trecerea obstacolelor în ordinea prevăzută, fără să atingă niciodată nici câinele şi
nici obstacolole; conductorul nu poate trece peste obstacole.

Arbitrarea: toate arbitrajele sunt fără drept de appel; obiectivul traseului este de a
determina câinele să treacă  ansamblul de obstacole în ordinea prescrisă,
stabilită, fără a efectua greşeli, şi înlimita TPS; rapiditatea nu poate fi considerată un criteriu principal; traseul nu este o cursă de viteză, ci o cursă de îndemânare; în caz de 
egalitate, decizia se va da în favoarea conductorului care va avea cele mai puţine greşeli la obstacole; doar în caz de egalitate la obstacole, se va lua în calcul pentru clasament, cel mai bun timp; dacă doi câini se află la egalitate, simultan la penalizări pentru obstacole şi la cronometru, arbitrul poate cere un traseu suplimentar pentru departajarea conductorilor.
Penalizari: vor fi aplicate două tipuri de penalizări: pentru greşeli de traseu şi pentru depăşirea TPS
(1 p./secundă)
Greseli eliminatorii: incorectitudine faţă de arbitru; brutalitate faţă de câine; depăşirea timpului TMP; la al treilea refuz asupra ansamblului de pe treseu; câinele nu trece obstacolele în ordinea stabilită, uită să treacă un obstacol sau trece obstacolele în sens greşit; conductorul trece el însuşi un obstacol; conductorul ţine ceva în mână; conductorul repune câinele la Start după ce acesta a depăşit linia de Start (fără semnalul arbitrului); câinele poartă zgarda; oprirea pe traseu a conductorului fără ordinul arbitrului; câinele neglijează/părăseşte terenul sau nu mai este sub controlul conductorului său.

Calificative: 0-5p. (Excelent); 6-15p. (Foarte bun);16-25p. (Bun) 25p. (fără calificativ).
Clasamentul se va face calculând totalul penalizărilor (penalizări traseu plus penalizări timp); în caz de egalitate la penalizări totale se va clasa primul câinele având cele mai puţine penalizări/traseu; în caz de egalitate, la penalizări se va lua în calcul timpul real.

 

 

 

Ultima competiţie de Agility din acest an sau, mai bine spus, primul Campionat de Agility din România, a avut loc pe data de 30 octombrie la Alba Iulia, unde au fost invitate să se confrunte două «şcoli» de Agility. În urma întrecerii dintre echipa Vier Pfoten- Dogs for Peoples-din Bucureşti şi Agility Sport Club Oradea, bucureştenii au ieşit învingători cu un total de puncte penalizate de 48, faţă de cei de la Oradea care au avut 58. Într-un viitor cât mai apropiat se speră la înfiinţarea unei echipe naţionale de Agility, pentru ca România să poată participa şi la concursurile internaţionale cu aceasta. Unul dintre invitaţii speciali ai evenimentului de la Alba Iulia a fost Scântee Viorel (Asociaţia chinologică Sibiu) împreună cu câinele Toto (un Irish Setter
de 11 ani) şi, chiar dacă patrupedul a fost pentru prima oară pe o pistă de Agility, s-a descurcat extrem de bine.

 

George Popa

preşedintele Asociaţiei chinologice “Alba Carolina” a municipiului Alba Iulia

 

Articol din revista DOG MAGAZIN



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !