Airbaguri la taxi!

6Comentarii
Airbaguri la taxi!
Noile maşini pentru transportul în regim de taxi a persoanelor şi mărfurilor vor trebui să aibă aer condiţionat, airbag-uri pentru pasageri, GPS de monitorizare şi dispozitivul de plată prin intermediul cardului bancar, potrivit unei proiect de act normativ al Ministerului Transporturilor.

Ministerul Transporturilor a supus dezbaterii publice, pe site-ul instituţiei (www.mt.ro), luni, normele de atestare profesională a şoferilor care efectuează transport de persoane în regim de taxi sau transport în regim de închiriere şi agrearea autovehiculelor care efectuează transport în regim de taxi.

Agrearea autovehiculelor care efectuează transport în regim de taxi se realizează, la cerere, de către Regia Autonomă “Registrul Auto Român” (RAR), prin reprezentanţele sale teritoriale.

Potrivit proiectului, transportul de persoane în regim de taxi se agrează numai pentru autoturisme care au portiere în dreptul fiecărei banchete sau scaun pentru clienţi, cu spaţiu pentru transportului bagajelor de mână şi care nu pot transporta mai mult de patru persoane, în afara şoferului.

Pentru transportul de mărfuri în regim de taxi se agrează numai autoutilitare a căror greutate nu depăşeşte 3,5 tone.

Pentru autovehiculele menţionate anterior, care corespund reglemetărilor impuse, RAR eliberează, contra cost, certificatul de agreare, pentru o perioadă de zece ani, valabil numai prin vizarea sa anuală.

Potrivit reglementărilor propuse, pentru autoturismele destinate transportului de persoane în regim de taxi, certificatele de agreare se eliberează dacă au inspecţia tehnică periodică în termen de valabilitate, sunt dotate cu aparate de taxat în stare de funcţionare, au staţie radio de emisie-recepţie pentru taxiurile autorizate pentru localităţile în care există servicii de dispecerat sau cu telefon mobil pentru taxiurile autorizate pentru celelalte localităţi, lămpi lampă taxi funcţionale.

Caroiaj obligatoriu

Totodată, maşinile folosite în acest sens trebuie să aibă linia mediană orizontală a caroseriei, de regulă sub nivelul geamurilor, marcată pe părţile laterale de o bandă dublă de carouri tip şah, de culori alternative alb şi negru, de dimensiuni 3 x 3 centimetri, pe o lungime egală cel puţin cu lăţimea portierelor, caroseria de culoarea galbenă, în totalitate sau cel puţin începând cu partea de deasupra benzii duble tip şah, dacă autorităţile locale au stabilit o altă culoare, pe fiecare portieră din spate să aibă aplicat un ecuson pe care să fie inscripţionate localitatea de autorizare, tipul transportului, respectiv “TAXI”, termenul de valabilitate a autorizaţiei taxi sau a copiei conforme, numărul de ordine al autorizaţiei taxi sau al copiei conforme, numărul de înmatriculare al autoturismului pentru care s-a eliberat autorizaţia taxi sau copia conformă, după caz.

De asemenea, pe taximetre trebuie înscrise, pe portierele din faţă, tarifele de distanţă (lei/kilometru.), practicate pe timp de zi şi pe timp de noapte, modelele şi dimensiunile acestor inscripţionări fiind stabilite de autorităţile locale. De asemenea, în interior, la loc vizibil, trebuie să existe o listă care să poată fi consultată de către client, cuprinzând titularul legal al autorizaţiei taxi şi tarifele de distanţă, de staţionare şi de pornire, pe timp de zi şi pe timp de noapte, purtând ştampila primăriei localităţii de autorizare, precum şi un ecuson cuprinzând numele şi fotografia conducătorului auto.

Fără geamuri fumurii

Toate geamurile autoturismului trebuie să fie transparente, neacoperite cu înscrisuri, colante ori alte dotări care să atenueaze vizibilitatea.

Pentru autoutilitarele care transportă de mărfuri în regim de taxi sunt aceleaşi cerinţe, cu precizarea că linia mediană orizontală a caroseriei, de regulă sub nivelul geamurilor, marcată pe părţile laterale de o bandă dublă de carouri tip şah, de culori alternative alb şi negru, are dimenisunile 5 x 5 centimetri.

Certificatul de agreare conţine şi informaţii privind dotările care se referă la gradul de confort şi de protecţie conferit de către autovehicul, respectiv volumul portbagajului util exprimat în decimetri cubi (numai pentru autoturisme), existenţa instalaţiei pentru aer condiţionat, numărul airbag-urilor pentru pasageri cu care este dotat autovehiculul, existenţa dispozitivului GPS de monitorizare, existenţa dispozitivului fix de înregistrare a precizărilor făcute de client, existenţa peretelui despărţitor între conducătorul auto şi clienţi, existenţa dispozitivului de plată prin intermediul cardului bancar.

Potrivit propunerii, vizarea anuală a certificatului de agreare se efectuează de către RAR numai dacă autovehiculele respectă toate condiţiile de agreare prevăzute în prezentele reglementări.

În cazul primei agreări pentru transportul în regim de taxi a unui autoturism care are inspecţie tehnică periodică în termen de valabilitate, RAR va limita valabilitatea acesteia la o perioadă de şase luni, respectiv un an pentru autoturismele noi, fără a se depăşi termenul iniţial de valabilitate. Limitarea se va face fără verificarea condiţiilor tehnice pe baza cărora s-a acordat inspecţia curentă şi va fi materializată prin completarea următoarei rubrici a anexei la certificatul de înmatriculare cu noul termen de valabilitate, precizându-se inclusiv textul “ITP TAXI”.

Dacă autovehiculul nu are inspecţia tehnică periodică în termen de valabilitate, cu ocazia vizării anuale a certificatului de agreare, RAR va efectua şi inspecţia tehnică periodică.

Certificare de agreare, în vizor

Pentru maşinile fără certificat de agreare conform vechiului model, în termen de valabilitate, RAR îl va preschimba cu unul conform cu noul model, la cerere, iar pentru maşinile care deţin certificat de agreare conform vechiului model, în termen de valabilitate, RAR îl va preschimba cu unul conform cu noul model, la cerere, cu valabilitatede zece ani, în condiţiile vizării anuale.

Certificatele de agreare valabile la data intrării în vigoare a prezentelor reglementări şi pentru care nu se solicită preschimbare, îşi prelungesc automat valabilitatea pentru o perioadă de zece ani de la data emiterii lor, cu condiţia vizării anuale.

RAR poate emite un duplicat al unui certificat de agreare, utilizând înregistrările din sistemul informatic propriu, pe baza declaraţiei deţinătorului vehiculului privind justificarea solicitării (pierdere, furt, distrugere). Duplicatul va avea acelaşi termen de valabilitate ca şi certificatul de agreare pe care îl înlocuieşte.

Acelaşi autovehicul nu poate fi autorizat în aceeaşi perioadă ca autovehicul destinat transportului în regim de taxi, transportului în regim de închiriere sau ca autovehicul pentru şcoală (destinat instruirii practice în conducerea auto).

Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română – ARR are ca atribuţii eliberarea certificatului de atestare a pregătirii profesionale a şoferilor de taxi sau în regim de închiriere.

Potrivit proiectului, şoferii care efectuează transport de persoane în regim de taxi sau transport în regim de închiriere trebuie să deţină certificat de atestare a pregătirii profesionale care să confirme dobândirea cunoştinţelor profesionale în calitate de conducător de autovehicul de transport rutier de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere, eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR), prin agenţiile teritoriale, cu prevederi specifice fiecărui tip de transport.

Documentul se obţine în urma promovării unui examen pe bază de test – grilă, organizat de ARR, care va desemna comisia de examinare.

Test grilă pentru taximetrişti

Pregătirea profesională va fi făcută într-o unitate de şcolarizare a conducătorilor auto, autorizată, cursurile urmând să fie de 30 de ore, iar testarea pentru obţinerea certificatului de atestare a pregătirii profesionale printr-o probă scrisă tip grilă cu 20 de întrebări. Pentru promovarea examenului candidatul trebuie să răspundă corect la minim 70 la sută din întrebări.

Rezultatul testării va fi comunicat candidaţilor în aceeaşi zi, iar eventualele contestaţii vor fi depuse în termen de trei zile de la comunicare la sediul ARR.

Şoferii care nu promovează testul au dreptul la o nouă testare, după cel mult 15 zile, cu condiţia plăţii, în contul agenţiei ARR a taxei de examinare. După un al doilea test nepromovat conducătorul auto mai poate solicita o nouă testare numai după absolvirea unui nou curs de pregătire profesională.

Conducătorului auto care a promovat testul i se eliberează o adeverinţă care atestă promovarea examenului valabilă până la eliberarea certificatului de atestare a pregătirii profesionale, dar nu mai mult de 30 de zile.

Certificatul de atestare a pregătirii profesionale, în cazul transportului de persoane în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere, se eliberează pentru o perioadă nedeterminată. Documentul este valabil în condiţiile vizării sale la cinci ani şi dacă şoferul dovedeşte că este apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru transportul public de persoane şi deţine permis de conducere corespunzător.

Vizarea certificatului de atestare a pregătirii profesionale se efectuează în urma promovării de către solicitant a testului grilă.

Certificatul de atestare a pregătirii profesionale este valabil pe teritoriul României.

Preschimbare gratuită

Certificatele de atestare a pregătirii profesionale a taximetriştilor valabile la data de 6 august 2007 vor fi preschimbate gratuit de ARR, prin agenţiile teritoriale, cu certificate de atestare a pregătirii profesionale a taximetriştilor, potrivit reglementărilor.

Legea 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, intrată în vigoare în 17 septembrie, prevede că Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Transporturilor şi ANRSC, Ministerul Economie şi Finanţelor, după caz, vor elabora şi aproba, prin ordin al ministrului sau al preşedintelui autorităţii, reglementările stabilite prin lege, cuprinse în domeniile lor de activitate, precum şi normele de aplicare a acestei legi.

Pe baza acestor norme, autorităţile publice locale, care sunt responsabile în temeiul legii pentru înfiinţarea , autorizarea, organizarea, şi controlul funcţionării serviciilor de transport în regim de taxi şi închiriere urmează să organizeze procedurile de autorizare a transportatorilor.

Ministerul Internelor şi Reformei Administrative a elaborat, la rândul său, normele de aplicare a Legii privind transportul în regim de taxi şi de închiriere, solicitate de sindicatele şi patronatele din domeniu, acestea fiind supuse dezbaterii publice din a doua jumătate a lunii octombrie.

În ultimele luni, taximetriştii au protestat faţă de prevederile Legii 265/2007, cerând modificarea acestora astfel încât să-şi poată practica meseria ca independenţi.

În urma mai multor negocieri, aceştia au cerut elaborarea de urgenţă a normelor de aplicare a noii legi.



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor