Alexandru Tomescu: „Cânt cu una din cele mai bune orchestre ale României”

De Camelia Busu
Alexandru Tomescu: „Cânt cu una din cele mai bune orchestre ale României”
© Leonard Boga, Alexandru Tomescu, Meleg Vilmos şi Kurucz Tibor
Programul şi invitaţii Filarmonicii de joi seară au fost prezentaţi de noul director artistic.

Obişnuita conferinţă săptămânală de presă a Filarmonicii de Stat Oradea a început cu anunţarea noului directorului artistic, ce îi succede lui Vasile Foica. Managerul instituţiei, Meleg Vilmos, l-a prezentat pe Kurucz Tibor, şef partidă vioara a II-a, prezent în orchestra Filarmonicii din 1997, care a preluat de luni funcţia de director artistic intermiar al Filarmonicii. Acesta a început prin a dezvălui programul concertului simfonic de joi seară.

Lucrări romantice

Prima lucrare prezentată va fi uvertura Oberon de Carl Maria von Weber, despre care muzicologii afirmă că ar fi cea mai frumoasă şi mai spectaculoasă uvertură scrisă de compozitorul german. „Dacă în uvertura Freischütz se simt influenţe beethoveniene, Obron e Weber însuşi”, spune Kurucz Tibor. Premiera uverturii a avut loc în 12 aprilie 1826, la Covent Garden, dirijată chiar de compozitor. După mai puţin de două luni Weber moare.

Programul va continua cu Concertul pentru vioară și orchestră în mi minor, op. 64 de Felix Mendelssohn-Bartholdy. Concertul este ultima sa lucrare pentru orchestră mare, şi totodată una dintre cele mai celebre şi interpretate din repertoriul violonistic. Concertul a fost compus special pentru un vechi prieten din copilărie, Ferdinand David, pe care l-a şi numit în 1835 ca şi concert-maestru al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Premiera concertului a avut loc în 13 martie 1845, în Leipzig, cu Ferdinand David ca şi solist.

În partea a doua a concertului se va interpreta Simfonia a V-a în Si bemol major, D.485 de Franz Schubert. Dintre cele şapte simfonii compuse de Schubert, aceasta este compusă pentru cea mai mică formaţie – fără clarinet, trompetă şi timpan. A fost compusă în 1816, la 19 ani. „În timp ce la simfoniile anterioare rezolvările tehnice duc spre Haydn iar forma de exprimare spre Beethoven, de data aceasta se simte foarte mult influenţa mozartiană”, explică directorul artistic.

Dirijorul invitat din această seară este Leonard Boga, dirijor al Operei Naționale Române Iași. În 2014 acesta a obținut titlul de Doctor în muzică cu teza „Lumea simfoniilor lui Gustav Mahler”. Leonard Boga nu este la prima colaborare cu Filarmonica de Stat Oradea. „Este o orchestră pe care o cunosc, o orchestră bună, calitativă, profesionistă. Bucuria mea este cu atât mai mare cu cât îl am solist invitat pe Alexandru Tomescu – marele nostru violonist – cu care am mai colaborat acum mulţi ani la Sibiu. Prezenţa sa în acest concert garantează succesul. Este un violonist cu care orice dirijor şi-ar dori să colaboreze. Programul de joi seară cuprinde trei lucrări din repertoriul romantic, foarte cunoscute melomanilor şi foarte îndrăgite de către public”, a punctat dirijorul.

Unicitatea concertului

Solistul invitat, violonistul Alexandru Tomescu, este solist concertist permanent al Orchestrei Naţionale Radio Bucureşti şi al Filarmonicii de Stat Piteşti. Cu o carieră impresionantă, palmaresul lui numără peste 100 de premii I naţionale şi nu mai puţin de 26 de distincţii internaţionale, la concursuri de prestigiu. În mâinile tânărului artist se găseşte celebra vioară Stradivarius Elder-Voicu din 1702, instrument de o inestimabilă valoare, ce face parte din Patrimoniul Naţional al României. „În ultimii ani am fost prezent aici mai mult în cadrul unor concerte camerale. Iată că după o pauză de cinci ani revin chiar în deschiderea stagiunii. E o bucurie, o onoare să ai asemenea parteneri de scenă. Programul ales mi se pare foarte interesant – ultima uvertură a lui Weber, ultimul concert al lui Mendelssohn-Bartholdy, ele fiind ca nişte ultime cuvinte ale unor mari compozitori, şi nu trebuie decât să ne imaginăm ce ar fi fost dacă povestea ar fi continuat. Acest concert de Mendelssohn e adevărat că este extrem de cunoscut. Este o calitate, şi în acelaşi timp un defect. Se poate întâmpla ca lumea să vină cu o părere deja formată. De aici rezidă şi provocarea de a cânta acest ultra cunoscut concert ca şi cum ar fi pentru prima dată, ca şi cum abia s-ar fi uscat cerneala pe manuscris. Este un concert pe care îl cânt de peste 30 de ani, dar care a evoluat odată cu mine. Altfel îl cântam ca adolescent, altfel la 30 de ani şi acum, la 43, îl văd puţin diferit. De la o zi la alta ne schimbăm, simţim altfel, interacţionăm altfel, şi de aici şi unicitatea fiecărui concert. În plus, este o orchestră extrem de bună, una dintre cele mai bune orchestre ale României şi mie, ca solist, îmi dă siguranţă, confort, că ştiu că pot să fiu liber în exprimare”, a explicat Alexandru Tomescu.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !