Asigurări mai scumpe pentru şoferii agresivi

10Comentarii
Asigurări mai scumpe pentru şoferii agresivi
Şoferii care au avut accidente în ultimii cinci ani ar putea plăti mai mult pe RCA faţă de cei prudenţi. De la 1 ianuarie 2010 se va introduce siste­mul bonus-malus în tarifarea asigurărilor RCA, anunţă Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).

Prin acest sistem, proprietarii de autovehi­cu­le vor putea plăti o primă de asigurare mai mi­că dacă în anul anterior nu au produs accidente sau mai mare dacă au avut.

„În acest moment se lucrează la crearea unei baze de date. Nu am avut o bază de date cu şoferii care au produs accidente din vina lor în ultimii ani şi nu s-a putut introduce mai devreme acest sistem. Dar noua bază de date va cuprinde accidentele realizate din 2003-2004 şi până la introducerea sistemului bonus-malus. Publicitate

Asta înseamnă că cine a avut accident acum doi-trei ani va plăti mai mult pe RCA în momentul introducerii sistemului bonus-ma­lus“, ne-a declarat Tudor Baltă, vicepreşedinte CSA. Bonus-malus este un sistem prin care prima poa­te fi redusă (bonus), dacă în anul anterior asi­gu­ratul nu a avut daune, sau poate fi mărită (ma­lus), dacă asiguratul are daune. În felul acesta se urmăreşte o încurajare a asiguraţilor prudenţi şi o descurajare a celor care, din diverse motive, în­re­gistrează daune mari.

Sistemul conţine 10 cla­se de bonus şi patru de malus. „Există o serie de avantaje în acest sistem pentru şoferii prudenţi. Astfel, trebuie spus că RCA nu va mai costa la fel pentru toţi şoferii, cum este la ora actuală. E posibil ca RCA să coste dublu în 2010 pentru un şofer aflat în cea mai de jos clasă (M4-malus patru) sau doar 50% pentru cel din clasa cea mai de sus“, mai spune Tudor Baltă. Cei care nu au înregistrat accidente vor avan­sa, an de an, în clasele de bonus (cele zece) şi vor plăti mai puţin pentru prima de asigurare. În ca­zul în care contractul s-a desfiinţat prin neplata primelor de asigurare aferente, clasa bonus nu se transmite, în schimb clasa malus se păstrează da­că se încheie un nou contract într-un an. La în­che­ierea unui nou contract la un alt asigurător, con­tractantul (viitorul asigurat) este obligat să pre­zinte adeverinţa bonus-malus.

Dacă contractantul nu prezintă adeverinţa, noul asigurător este obligat să solicite vechiului asigurător datele referitoare la situaţia bonus-malus. E drept, mulţi cititori se vor întreba dacă la un singur accident pierdem toate clasele de bonus pe care le-am adunat într-o perioadă de 10 ani. Nor­me­le sistemului nu au fost încă elaborate, dar, po­trivit sistemului bonus-malus în cazul autovehiculelor, practicat în Europa, clasele de bonus se re­duc astfel: un accident duce la pierderea a două clase de bonus; două accidente duc la pierderea a patru clase de bonus; trei accidente – la şase clase de bonus, iar la patru accidente, în acelaşi an de re­ferinţă, se trece automat în clasa cea mai mare de risc, adică M4. În cazul autovehiculelor cu ga­ba­rit depăşit (camioane, autobuze, maşini agricole), la fiecare accident clasa de bonus scade cu o unitate.

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a mai decis că, începând cu 1 ianuarie 2009, poliţele de răspundere civilă auto obligato­rii vor putea fi emise şi electronic, urmând ca, de la 1 ianuarie 2010, contractele de asigurare afe­ren­te acestor poliţe să fie emise numai în acest sistem. În ceea ce priveşte costul RCA, potrivit deci­ziei Consiliului CSA, companiile de asigurare pot aplica tarifelor RCA un discount de maximum 25%, cu excepţia reducerilor acordate pensiona­ri­lor şi persoanelor cu deficienţe locomotorii. Toto­dată, asigurătorii vor putea modifica limitele de despăgubire şi tarifele de primă notificate CSA după minimum trei luni de la ultima modificare.

 

cotidianul.ro



10Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor