S-a aprobat declanșarea procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Varianta de ocolire Stei”
Încă din 2013, există un acord de principiu pentru Centura Șteiului, atunci când la București s-a dezbătut soarta drumurilor din Bihor. Reprezentanții CNADNR împreună cu cei ai Comisiei Europene (C.E.) au discutat posibilitățile de finanțare și de executare a centurilor ocolitoare Aleșd, Beiuș, Ștei.
În acest an însă, PNL Bihor anunța că a fost respins amendamenytul prin care se solicitau, printre altele, 60.000.000 lei pentru Centura Şteiului apreciind bugetul Ministerului Transporturilor pentru 2018 ca fiind unul falimentar. Astfel că perspectiva construcției unui astfel de drum e mai mult o fata morgana. Actualmente există o porțiune de drum de 2,8 km care străbate oraşul de la staţia de pompieri până spre cartierul Petrileni, parte a centurii Beiuș- Lunca- Ștei-Vașcău , care intersectează DN 76 la km. 103+850 dr. (intrare) şi km. 105+250 dr. (ieşire).
Drumul de ocolire al Șteiului pe traseul Beiuș- Lunca- Ștei-Vașcău ar urma să fie construit de la intrarea în Beiuş, de lângă locul numit “La Ciungi”, până la podul din Tărcaia şi apoi pe lângă toate localităţile până la Lunca, iar apoi pe lângă Ştei şi Vaşcău.
Aflaţi în Bihor în 2016, într-o viyită de lucru ministrul Transporturilor din acea vreme Sorin Buşe şi Cătălin Homor, directorul CNADNR, au semnat, la Ştei, actele necesare demarării lucrărilor la şoseaua de centură a Beiuşului şi Şteiului. Drumul trebuie să aibă lungimea de 27 de kilometri şi un termen de execuţie de doi ani. Deci 2018. Investiţia despre care au vorbit atunci șefii de la Transporturi era de 260 de milioane de lei plus TVA. Finanțarea urma să se facă fonduri europene nerambursabile, prin Programul Infrastructură Mare şi de la bugetul de stat.
Sume derizorii
Oamenii, primăriile și asociațiile urbariale vizare de expropieri au proprietăți pe raza localităților: Beiuș, Buntești, Drăgănesti (cu satele Șebiș, Țigănești de Beiuș, Mizieș, Grădinari), Finiș, Lunca (cu satele Șustiu, Sârbești, Seghiște), Rieni (cu satele Petrileni, Sudrigiu), Ștei, Tărcaia (cu satul Tărcăița).
Pe 20 iunie a fost publicată în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare Hotărârea nr. 384 din 31 mai 2018 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național «Varianta de ocolire Ștei»”.
Oamenii ar urma să fie despăgubiți, deoarece traseul pe care urmează să se construiască centura de ocolire a Șteiului intră sub incidența prevederilor legale care prevăd „exproprierea pentru cauza de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare, și având în vedere dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 311/2013 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții «Varianta de ocolire Stei» ”
„Sumele individuale estimate de expropriator, aferente despagubirilor pentru imobilele proprietate privata, aflate pe coridorul de expropriere, situat pe amplasamentul lucrarii de utilitate publica de interes national Varianta de ocolire Stei”, prevazut la art. 1, situate pe raza localitatilor Beiuș, Buntești, Drăgănești (cu satele Șebis, Țigănești de Beiuș, Mizieș, Grădinari), Finiș, Lunca (cu satele Șuștiu, Sârbesti, Seghiște), Rieni (cu satele Petrileni, Sudrigiu), Ștei, Tărcaia (cu satul Tărcăița) din județul Bihor, sunt in cuantum de 2.618 mii lei și sunt alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2018 nr. 2/2018, la capitolul 84.01 Transporturi”, subcapitolul 03 „Transport Rutier”, titlu 58 „Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, articolul 58.01 – Programe din Fondul European de Dezvoltare Regională” – FEDR. Sumele individuale se vireaza de catre Ministerul Transporturilor, în termen de cel mult 30 de zile de la data solicitării acestora, într-un cont bancar deschis pe numele Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. la dispozitia proprietarilor de imobile proprietate privata care constituie coridorul de expropriere situat pe amplasamentul lucrarii de utilitate publică de interes national, în vederea efectuarii despagubirilor in cadrul procedurilor de expropriere, în condițiile legii ”, se arată în hotărârea de Guvern. Sumele cu care ar urma să fie expropiați oamenii variayă de la 1 leu pentru 2mp, la 11.452 lei, comuna Lunca pentru 10.959 mp.
Citiți principiile noastre de moderare aici!