Au segregat etnic Teatrul de Stat Oradea

78Comentarii
Au segregat etnic Teatrul de Stat Oradea
Executivul CJ a căutat să facă economii în Cultură, bulversând Teatrul de Stat, Arcadia şi Filarmonica.

Teatrul de Stat Oradea a murit. S-au născut, în schimb, două „instituţii de spectacole”. Una românească, Iosif Vulcan şi alta ungurească: Szigligeti Szinhaz. Instituţia de spectacole Iosif Vulcan înglobează şi Teatrul Arcadia, redus la statutul de trupă, dar şi Ansamblul Folcloric Profesionist Crişana. De asemenea, Szigligeti Szinhaz are în componenţa sa trupa Lilliput şi Ansamblul Nagyvarad. Aşadar, într-o eră în care se clamează nevoia unei Europe unite, avem acum instituţii înfiinţate pe criterii etnice. Prin scoaterea celor două ansambluri din sânul Filarmonicii de Stat, aceasta din urmă rămâne cu Orchestra Simfonică şi cu Corul. Şefii din Consiliul Judeţean au pus însă gând rău Corului, ce ar putea fi desfiinţat nu peste multă vreme… 

Motivele acestei reorganizări din Cultura bihoreană ţin de vistieria CJ Bihor. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Dumitru Voloşeniuc, spune că prin aceste restructurări se vor face economii de 20-30% în 2011, comparativ cu 2010. „În 2010 am cheltuit numai cu Teatrul de Stat 64 miliarde de lei vechi”, ne-a spus Voloşeniuc, exemplificând astfel dimensiunea efortului financiar la care e supus CJ Bihor. 

Nevoia de bani dă forme noi Culturii

Joi, Consiliul Judeţean a votat reorganizarea instituţiilor de cultură, cu scopul economisirii de sume importante ce se cheltuie anual cu aceste instituţii. Vor fi daţi afară oameni. De asemenea, noii manageri vor avea sarcina de a atrage mai mulţi bani din venituri proprii. Doar grupul PDL nu a votat pentru reorganizarea Filarmonicii, a Teatrului de Stat şi a Teatrului Arcadia.

Manageri ignoraţi

Marius Aron, managerul de la Arcadia, s-a arătat joi deranjat de decizia luată în plenul CJ Bihor. Aron a vociferat din sală şi cu greu l-a înduplecat pe preşedintele Radu Ţîrle să-i dea cuvântul. Managerul a avut o pledoarie în favoarea activităţii de la teatrul pe care îl conduce şi pe care hotărârile luate ieri de Consiliu îl reduce la o trupă – parte componentă a Instituţiei de spectacole Iosif Vulcan. 

Alt manager dezamăgit e Lucian Silaghi, omul ce până ieri conducea Teatrul de Stat Oradea. După şedinţa CJ Bihor, Silaghi nu mai ştia ce poziţie ocupă! „Merg să vorbesc cu domnul preşedinte Ţîrle, poate mă lămureşte dumnealui”, ne declara la cald Silaghi. „E trist că după nouă ani în care mi s-a părut că e atmosferă bună în Teatru, între trupe, constat că aşa brusc se doreşte segregarea. E un pic cam trist. N-am fost consultaţi. Efectiv, am fost puşi în faţa faptului împlinit”, ne relata Silaghi la câteva ore de la terminarea şedinţei. Radu Ţîrle nu-şi făcuse timp să discute cu managerul. Silaghi punea la îndoială şi legitimitatea CJ Bihor de a desfiinţa instituţii precum Teatrul de Stat şi Teatrul Arcadia, create în anii ’40 prin acte ale administraţiei centrale. 

Ce zice politicul?

Preşedintele executiv al UDMR Bihor, Szabo Odon, a respins teza segregării etnice. „Cred e o decizie înţeleaptă întrucât cei interesaţi de cultura românească pot să decidă de direcţia unui spectacol iar cei implicaţi în mod direct de viitorul comunităţii maghiare şi implicaţi în actul cultural pot să decidă şi ei. Unii vorbesc în acest context de separare. Eu vorbesc de a da decizia celui interesat. E mult mai sănătoasă apropierea deciziei de cel ce este implicat direct”, a ţinut să spună Szabo. Consilierul judeţean UDMR a lămurit şi problema legitimităţii, spunând că decizia CJ Bihor are deja avizul Ministerului Culturii (condus de UDMR – n.r.).

Vicepreşedintele Voloşeniuc ne-a vorbit despre aspectul financiar al problemei. Conform spuselor sale, prin această separare a apelor în Teatrul de Stat se urmăreşte de fapt cristalizarea veniturilor pe care le aduce fiecare trupă. Vicele spune că Executivul CJ şi-ar dori ca, în acest mod, finanţarea trupelor să se facă proporţional cu adresabilitatea şi cu veniturile proprii. De asemenea, pragmaticul Voloşeniuc îşi doreşte ca managerii instituţiilor de cultură să aibă de-acum contracte pe un singur an, nu pe patru, cum e în prezent. 

Vulcu e şef mare

O dată cu reorganizările din Cultură, avem de-a face şi cu schimbări privind managementul. Din director al trupei Iosif Vulcan, actorul Daniel Vulcu, puternic susţinut de PNL, devine director general-manager al nou-înfiinţatei instituţii de spectacole Iosif Vulcan. Actualului manager al Teatrului de Stat, Lucian Silaghi i s-a rezervat un post de director administrativ la instituţia născocită de politicienii ce conduc CJ Bihor. Chiar dacă el nu ştie, încă. Cvikker Katalin, susţinută de UDMR, preia managementul la Szigligeti Szinhaz. Nu se ştie încă cine vor fi directorii trupelor Vulcan, respectiv Szigligeti. În schimb, Marius Aron ar răspunde în continuare de Arcadia. Însă doar dacă vrea, îi transmite Voloşeniuc, oarecum deranjat de ieşirea lui Aron din plenul CJ Bihor. Dacă nu, e liber să-şi fondeze propria trupă şi să facă teatru în regim privat, i se mai transmite managerului de la Arcadia.

În privinţa Filarmonicii de Stat, managerul Todor Albert are sarcina să reducă personalul cu 9%. După care i s-ar pregăti pensionarea… 

CĂLIN CORPAŞ

Cine castiga din reduceri: Szigligeti

Cine castiga din reduceri: Szigligeti



78Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor