Avertisment dur pentru „gropari”

Avertisment dur pentru „gropari”
Consecintele accidentului petrecut în urma cu zece zile îi obliga pe inspectorii de munca sa cerceteze toate circumstantele în care s-a produs surparea unei gropi peste un muncitor chiar în fata Cimitirului Municipal.

Fata de ce s-a scris atunci, inspectorul sef Liviu Lupea al Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Bihor tine sa specifice ca de lucrare nu era responsabila Regia Apa-Canal ci firma care a preluat în subantrepriza realizarea infrastructurii pe tronsonul respectiv. Si ca operatorul SC Chimprestor deschisese groapa dupa un proiect propriu, nu dupa proiectul general de amenajare a infrastructurii. Blindaj obligatoriu


„Indiferent daca operatorul a actionat dupa un proiect propriu sau general, trebuiau sa blindeze groapa. Conform prevederilor în vigoare, malurile gropilor mai adânci de 1,5 metri sapate în sol instabil trebuie asigurate cu blindaj. În acest caz, se lucrase pe un timp ploios, iar în sol erau infiltratii evidente.”, precizeaza inspectorul sef al ITM Bihor.
Cum în Oradea continua lucrari de anvergura de reabilitare a infrastructurii, Liviu Lupea transmite avertismentul de rigoare:

„Sibiul e arat si brazdat de lucrari si nu s-a întâmplat nici un incident nefericit. Si la noi, angajatorii ar trebui sa aiba grija ca protectia si siguranta muncitorilor sa nu ramâna la nivel declarativ sau administrativ. Ei trebuie sa asigure conditii de lucru în siguranta dar sa si verifice modul de aplicare a lor.”

Angajatorul raspunde


Contactat pentru a preciza punctul de vedere al SC Chimprestor în cazul accidentului de munca, directorul Ioan Mester ne-a declarat: „Groapa a fost sapata cu utilaje grele iar sistemul de consolidare era pregatit pentru instalare. Muncitorul a coborât din proprie initiativa si, din nefericire, s-a produs acel accident grav.”


Însa chiar si din aceasta perspectiva, angajatorii trebuie sa stie ca legea îi face direct raspunzatori de accidentele de munca. Aceasta în contextul în care angajatorul trebuie sa asigure conditii de protectie, având în schimb prerogative de a-i sanctiona administrativ pe angajatii care le ignora. Pe de alta parte, angajatii au obligatia de a refuza sa lucreze în conditii de risc si de a sesiza ITM Bihor de acest aspect.


În încheiere, inspectorul sef Lupea mai face o comparatie plastica pentru modul cum se abordeaza protectia muncii: „În codul rutier rutier scrie ca
în materie de depasiri auto trebuie sa semnalizezi, sa te asiguri si apoi apoi efectuezi manevra. Din pacate, la noi, multi se rezuma doar sa semnalizeze…”.

Cristian Horgos