Valoarea atrage valoare. Este și cazul tenorului orădean de renume internațional Alexandru Badea, care aduce la Oradea personalități de prim-rang din artă, la cea de-a IV-a ediție a European Music Open.
De fiecare dată Alexandru Badea a ținut să aducă, în ceea ce se definește evenimentul-band al orașului, pe lângă nume grele de artiști de pe întreg mapamondul, și bihoreni care sunt cunoscuți în lume și mai puțin la ei acasă.
Propunerea lui Alexandru Badea din acest an are origini beiușene, dar a strălucit pe scenele marilor teatre ale lumii ca balerin, inclusiv la Balșoi Teatre. Acolo spune Alexandru Badea că se afla Eduard Clug și în momentul în care l-a invitat să vină la European Music Oradea.
„Am format numărul și am început să vorbesc în engleză, fiindcă nu știam dacă Eduard Clug a plecat din România la 6 luni, la 6 ani… Când a auzit cine îl sună, mi-a răspuns în limba română și a fost extraordinar de entuziasmat. Mi-a povestit că anul trecut, când a venit acasă să-și vadă familia, împreună cu un prieten, se plimba prin fața Teatrului, tocmai în perioada în care avea loc European Music Open.
Mi-a mărturisit că prietenul lui l-a întrebat de ce nu e în festival și că i-a răspuns că probabil nu e cunoscut de organizatori și că nu poate merge să se prezinte singur. «Asta a fost anul trecut, și acum mă sunați dumneavoastră!», mi-a spus Eduard Clug. Cred că Dumnezeu lucrează prin niște căi de-ți stă mintea în loc”, a concluzionat Alexandru Badea.
Eduard Clug s-a născut la Beiuș în 1973 și este cetățean de onoare al Șteiului din 2014. Numele lui este trecut în rândul celor mai importanți coregrafi ai lumii, la ora actuală. De-a lungul timpului, România a dăruit scenei internaționale a dansului interpreți de mare valoare, începând cu Alina Cojocaru, prim-balerină la Royal Opera House Covent Garden, dar niciodată un coregraf de o anvergură internațională comparabilă cu cea a lui Eduard Clug.
Partituri pentru staruri
Beiușeanul care a studiat baletul la Cluj-Napoca a atras atenția internațională asupra producțiilor sale datorită esteticii și a sensibilității stilului său coregrafic. Ulterior, Compania de balet din Maribor, condusă de el, a devenit una dintre cele mai respectate instituții de gen din lume.
Eduard Crug a montat pentru companii precum: Baletul Operei Naționale din Maribor și Ljublijana (Slovenia), Baletul Operei Naționale din Zagreb (Croația), Compania de Balet din Stuttgart (Germania), Baletul Operei din Zurich (Elveția), Baletul Operei din Graz (Austria), Compania Națională de Balet (Portugalia), Ochi International Ballet Company (Japonia) și a creat partituri coregrafice special pentru staruri internaționale ale dansului: Leonid Sarafanov (Teatrul Mikhailovsky din Sankt Petersburg), Diana Vishneva (Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg), Anastasia și Denis Matvienko (Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg) sau Iana Salenko (Opera din Berlin).
Spațiul e insuficient pentru a enumera distincțiile primite: Premiul Special pentru cea mai bună coregrafie a Teatrului de Operă și Balet din Ljublijana, medalia de bronz la Concursul Internațional de Balet și Creație Coregrafică de la Moscova, medalia de bronz la categoria Dans Contemporan și Premiul Special pentru cea mai bună coregrafie la Concursul Internațional de Balet de la Nagoya, medalia de bronz și Premiul Publicului la cea de-a 17-a ediție a Concursului Internațional de Coregrafie de la Hanovra și Premiul pentru cel mai bun spectacol de dans al anului „Lacrimas” din Slovenia, Premiul pentru cea mai bună coregrafie contemporană la cea de-a 18-a ediție a Concursului Internațional de Balet de la Varna.
Eduard Clug a mărturisit pentru yorick.ro că „începutul meu a fost și este inspirația tatălui meu”, care a crezut în talentul lui.
[related-post post_id=”2231305″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!