„Vinerea neagră” va fi în 2016 „Săptămâna neagră”. Comercianţii fac orice pentru a-şi atrage clienţii şi profită de orice ocazie pentru a face vânzări cât mai mari. Black Friday este în SUA ziua care succede Zilei Recunoştinţei şi care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Şi cum americanii sărbătoresc Ziua Recunoştinţei în ultima joi din noiembrie, „Vinerea Neagră” pică în fiecare an între 23 şi 29 noiembrie. Numele îşi are originea în Philadelphia de acum aproape 50 de ani, când era folosit mai ales de către poliţişti, pentru a descrie nebunia şi haosul create în jurul magazinelor şi pe străzile din centrul oraşelor de mulţimea de oameni ieşiţi la cumpărături, potrivit BeWhere.ro.
În mod normal, Black Friday are loc în ultima vineri din luna noiembrie. Dar cum în România nimic nu mai este normal, unii comercianţi fac reduceri înainte cu o săptămână, în 18 noiembrie, alţii în 25 noiembrie, alţii şi în 18 şi în 25 noiembrie, iar alţii toată săptămâna cuprinsă între cele două zile de vineri, şi chiar pe o perioadă mai mare. De Black Friday se pot cumpăra la preţ redus o mare varietate de produse: de la electronice, electrocasnice, haine, încălţăminte, cărţi, jucării, la parfumuri, produse cosmetice, bijuterii şi accesorii, articole home – deco, articole pentru autoturisme, produse alimentare etc.
Recomandări de la ANPC
Cei care aleargă în această perioadă după cumpărături la preţ redus trebuie să fie atenţi să nu se păcălească. În acest sens, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor oferă celor interesaţi o serie de sfaturi şi informaţii utile.
Potrivit instituţiei amintite, vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale), trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
Cumpărături online
În cazul cumpărăturilor online, ANPC recomandă verificarea stocului existent, a preţului afişat pe site (dacă acesta conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare. Comerciantul este obligat să informeze corect si complet consumatorii. Acesta trebuie să aibă afişate datele de identificare; caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. „Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractul şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el. Nu trebuie să invoce vreun motiv”, se precizează în comunicatul ANPC. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
„În cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor, termenul de 14 zile se prelungeşte cu încă 12 luni”, conchide ANPC.
Citiți principiile noastre de moderare aici!