Bolojan: Obligatoriu curse noi pe Aeroportul Oradea, în ciuda Debreţinului

Bolojan: Obligatoriu curse noi pe Aeroportul Oradea, în ciuda Debreţinului
Primăria Oradea vrea să intre în acţionariatul Aeroportului, alături de Consiliul Judeţean şi să contribuie cu bani pentru atragerea de curse low-cost.

Ilie Bolojan aruncă mănuşa Consiliului Judeţean. Anunţă că Primăria Oradea va susţine financiar Aeroportul Oradea, prin subvenţii. În schimb, cere ca Primăria Oradea să intre în acţionariatul Aeroportului, alături de Consiliul Judeţean Oradea.

PMO ar da 500.000 euro anul!

„Pentru Consiliul Judeţean Bihor cea mai importantă problemă este operarea Aeroportului Oradea. Cerem actualei conduceri a CJ Bihor ca principala problemă de care să se ocupe este aceasta, de a face toate demersurile ca de pe Aeroportul Oradea să se poată decola şi ateriza către cât mai multe destinaţii. Grupul de consilieri locali şi judeţeni PNL sunt mandataţi să voteze o propunere a Primăriei Municipiului Oradea, de a susţine Aeroportul, prin intrarea în acţionariatul Aeroportului Oradea şi prin subvenţii de până la 500.000 de euro anual”, propune Bolojan. Primarul de Oradea afirmă că aceste subvenţii sunt absolut necesare, pentru atragerea companiilor aeriene să zboare de la Oradea. Consiliul Judeţean are deja aprobată o schemă de subvenţionare a viitoarelor zboruri de la Oradea, în timpul mandatului preşedintelui Cornel Popa, iar apelul primarului către noua conducere UDMR-PSD-ALDE a CJ Bihor ar urma să degreveze financiar chiar Consiliul Judeţean.

„Consiliul Judeţean Bihor are 4 milioane de euro pentru drumuri, apoi vreo 500.000 euro va costa  încălzirea Muzeului Ţării Crişurilor în clădirea mare, care se adaugă celor 1,5 – 1,7 milioane de euro pe care CJ Bihor îi alocă Muzeului, când cei de la Muzeu au venituri de 100.000 de euro”, explică Bolojan de ce vrea să ajute Consiliul Judeţean în iniţierea zborurilor externe de la Oradea.

Aeroportul din Oradea este în concurenţă cu aeroporturile din Cluj şi Timişoara, dar concurenţa directă pe care Oradea o resimte este cea a Aeroportului din Debreţin, care îşi suprapune aria de colectare a pasagerilor cu cea a Aeroportului Oradea. Nici nu e de mirare, de vreme ce între cele două oraşe sunt doar 75 de kilometri. Dacă Aeroportul din Debreţin avea 20.000 pasageri îmbarcaţi şi debarcaţi în 2011, acum cei din Debreţin au ajuns la 180.000 de pasageri între un, în timp ce Oradea stagnează la 40-45.000 de pasageri îmbarcaţi şi debarcaţi într-un an. „Nu este o competiţie etnică sau între ţări, ci este o concurenţă ce ţine despre anumite realităţi. Acelaşi lucru l-aşi spune şi despre Aeroportul din Arad, dacă ar fi cazul. Sau, prin absurd, dacă primarul din Debreţin ar fi tot din PNL. Ce înseamnă această reţea foarte densă de aeroporturi? Înseamnă un număr redus de pasageri şi subvenţii mai mari care trebuie să le faci, pentru că aeroporturile lucrează în pierdere şi trebuie susţinute”, precizează Ilie Bolojan.

Potenţialul Oradiei

Bolojan crede în viitorul Aeroportului Oradea: „Statisticile arată că pentru Aeroportul Oradea este posibil, cu o politică corectă, să creştem cu o medie de 20% în următorii ani. În 10 ani, am putea avea 250-300.000 pasageri anuali, interval în care aeroportul ar deveni sustenabil şi nu ar mai avea nevoie de subvenţii. Aproximativ 60% din pasageri sunt operaţi de companii low-cost, în România. Dacă nu atragem low-cost pentru municipiul Oradea, va fi o problemă majoră pentru municipiul nostru, va fi încetinită dezvoltarea. Sunt cel puţin 3-4 zone la care trebuie să fim conectaţi: Capitala României, dar la preţuri acceptabile, precum şi legături externe către cel puţin 3-4 destinaţii, cum ar fi nordul Italiei, zona Germaniei, sudul Marii Britanii. Nu există o formulă magică – pui în practic toate formulele, până se începe operarea de către o companie. Bacău are o singură companie cu 11 destinaţii. Pe orădeni îi interesează să zburăm spre cât mai multe destinaţii, la un preţ acceptabil. Trebuie să fie o prioritate. O companie aeriană vin să zboare de pe un aeroport în baza garanţiei pentru subvenţiilor şi a garanţiei unor politici publice consecvente”.

Critici la Pasztor şi Mang

În lumina acestor realităţi subliniate de primarul orădean, Bolojan critică recentele afirmaţii ale preşedintelui CJ Bihor, Pasztor Sandor, respectiv a vicepreşedintelui Ioan Mang, făcute în cadrul interviurilor acordate de aceştia Jurnalului Bihorean & BIHON.ro. Bolojan nu crede într-o colaborare reciproc avantajoasă între aeroporturile Oradea şi Debreţin, idee avansată de şeful CJ, Pasztor, iar un tren rapid Oradea – Debreţin – idee avansată de Ioan Mang – este văzut de primarul Oradiei ca o opţiune ce ar avantaja în mod evident Aeroportul din Debreţin, pe lângă faptul că o asemenea investiţie ar fi extrem de scumpă.

Ilie Bolojan: „Cu Debreţinul ne suprapunem, circa 40% din pasagerii lor sunt din România, din Bihor, Satu Mare şi Arad. Sunt declaraţii publice care sunt cel puţin nepotrivite. Nu că nu trebuie să îi deranjăm, cum spun unii oficiali. Suntem în concurenţă, care nu are legătură cu etnia, ci cu o realitate. Cu cât temporizează colaborarea cu noi, cu Oradea, cu atât ei (Debreţinul – n.red.) sunt mai câştigaţi. De aceea, avem nevoie să facem ceea ce trebuie la timp. Dacă lucrăm prosteşte sau în mod premeditat greşit, atunci chiar nu am făcut nimic. O altă idee, aceea de a face o cale ferată – un tren de mare viteză între Oradea şi Debreţin – este o altă lovitură care se dă Aeroportului Oradea. Propunerea dlui Mang este total negândită. Dacă noi am fi fost aeroportul în avans, am fi avut un interes strategic. Cum noi suntem aeroportul rămas în urmă, ar fi bine să ne gândim când se fac anumite propuneri”.

Cere profesionalism la CJB

Bolojan speră ca CJ Bihor să răspundă pozitiv propunerii Primăriei, sprijinită de PNL, de intra în acţionariatul Aeroportului, venind la pachet cu o infuzie financiară pentru aerogara ce stă aproape pustie. „Cerem actualei conduceri să continue negocieri profesioniste, prin abordarea tuturor companiilor, precum şi o tarifare adecvată. Alfel nu vom mai putea recupera această rămânere în urmă. Aeroportul Oradea are un potenţial important să se dezvolte în aceşti ani.  Indiferent că se va susţine sau nu această propunere, conducerea Consiliului Judeţean Bihor trebuie să se ocupe de dezvoltarea aeroportului şi a judeţului. Consiliul Judeţean este responsabil 100% la Aeroport, dar noi suntem dispuşi să intrăm în acţionariat. Este important pentru Oradea să ai o bună conectivitate, să ai o bună universitate – dacă aceste condiţii nu le respectăm, indiferent cine va conduce, oraşul nostru va rămâne în urmă”, este mesajul primarului de Oradea către conducerea Consiliului Judeţean, după ce UDMR a trecut PNL în Opoziţie, preferând o alianţă ce oferă UDMR, PSD şi ALDE o majoritate la limită în plenul CJ Bihor, la un singur consilier judeţean diferenţă.

De altfel, primarul Bolojan, ajuns preşedinte unic al PNL Bihor, anunţă inclusiv faptul că aleşii judeţeni ai PNL au primit mandat să facă Opoziţie în CJ Bihor, urmând să voteze împotrivă la toate proiectele Executivului judeţean, cu excepţia proiectelor prin în programul susţinut de PNL, „în cazul unor proiecte de interes public evident, în baza unor negocieri. În rest activitatera PNL va fi de Opoziţie”.



60Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor