Calatoriile low-cost cu avionul distrug planeta

Calatoriile low-cost cu avionul distrug planeta
Odata cu cresterea deplasarilor aeriene, gratie companiilor low-cost, se amplifica in progresie geometrica poluarea atmosferica, informeaza Adevarul de marti.

Agentia Europeana de Mediu a realizat un studiu in urma caruia s-a constatat faptul ca politicile europene de reducere a emisiilor cu efect de sera sunt neputincioase in fata cresterii continue a volumului de deplasari la nivel global.

Odata cu aderarea la UE, in Romania, au intrat in forta companiile low-cost si asta a dus la cresterea numarului de zboruri si de calatori.

Potrivit unui studiu al Agentiei Europene pentru Mediu (AEM), in perioada 1995-2004, transportul aerian in spatiul UE a sporit cu 49 la suta. Chiar daca politicile de mediu ale Uniunii Europene au reusit sa determine o reducere cu 7,9% a emisiilor de gaze cu efect de sera, rezultatul nu a fost unul satisfacator deoarece daca nu ar fi existat aceasta crestere masiva in domeniul transportului aerian, emisiile ar fi putut fi reduse cu 14%.

Apar noi rute aeriene

Companiile aeriene care opereaza in Marea Britanie vor deschide din vara acestui an un numar record de noi rute catre destinatii din Europa, anunta The Independent. Publicatia a reusit sa identifice 100 de noi rute internationale pe distante medii. Companiile britanice au lansat, de asemenea, aproximativ 12 rute interne, pe distante sub 250 de kilometri.

Zilele acestea va intra in vigoare asa-numita “politica a cerului deschis” si, potrivit unor estimari neoficiale, cursele aeriene transatlantice vor creste cu un sfert din numarul actual.

In baza unei reglementari a guvernului britanic, de la 30 martie, companiile aeriene care efectueaza curse catre Europa sau transatlantice nu vor mai avea nevoie de licenta.

Pentru a face fata noului val de calatori, aeroportul Heathrow din Londra se va extinde semnificativ, in ciuda protestelor virulente din partea localnicilor si a organizatiilor de protectie a mediului.

Europa si zborurile

Expansiunea fara precedent a industriei aviatice este ilustrata de statisticile celui mai mare furnizor britanic de informatii despre curse aeriene, Official Airlin­e Guide. Din aprilie 2007 pana in luna aprilie acestui an, numarul curselor aeriene din Marea Britanie a crescut cu 5.853.

Franta beneficiaza de cele mai multe curse aeriene, respectiv 29. Polonia si Spania se situeaza pe locul doi, cu cate 14 noi curse.

Majoritatea acestor curse sunt operate de Ryanair, compania cu cei mai multi calatori din lume. Potrivit unor statistici, Ryanair achizitneaza cate un nou Boeing 737 de cate 189 de locuri la fiecare 12 zile.

Politica “cer deschis” va impulsiona inmultirea rutelor transatlantice, in special catre Statele Unite. La fiecare ruta europeana inlocuita de o ruta transatlantica, exista un cost suplimentar pentru mediul inconjurator.

De cealalta parte, apetitul pentru rute pe distante scurte pare de neoprit. “Povestea noastra de iubire cu aviatia incepe sa semene din ce in ce mai tare cu o obsesie”, comenteaza jurnalistii de la “The Independent”.
Aviatia si poluarea

Potrivit studiilor efectuate in ultimii ani, aviatia reprezinta unul dintre cei mai mari cosumatori de combustibili fosili si una dintre cele mai mari surse de gaze cu efect de sera. Un calcul al Institutului Sightline din Seattle arata ca, in medie, un pasager care calatoreste cu avionul consuma tot atata combustibil cat ar consuma daca ar circula singur cu masina.

In afara emisiilor de dioxid de carbon, avioanele emit si alte gaze, care au efect pe termen scurt asupra climatului planetei. In zonele de aeroport, avioanele polueaza masiv.

Spre exemplu, in anii’ 90, la decolare si aterizare, un avion producea emisii de oxizi de azot echivalente cu emisiile produse de o masina pe o distanta de 42.640 de kilometri. De atunci, avioanele noi au fost imbunatatite, insa majoritatea flotelor au in componenta avioane mai vechi.

In multe orase din SUA, aeroporturile figureaza pe lista celor mai mari 10 poluatori din zona.

Romanii pasionati de low-cost

Odata cu aderarea la Uniunea Europeana, romanii au inceput sa calatoreasca din ce in ce mai mult. Primul mare operator low-cost a fost Blue Air, care detine si astazi suprematia in acest sector. Daca anul trecut avioanele Blue Air au transportat 800.000 de calatori, compania estimeaza pentru anul acesta o dublare a numarului de pasageri.

Wizz Air, care avea 250.000 de pasageri anul trecut, propunea pentru anul acesta o crestere de pana la un milion de pasageri. Capacitatea locurilor oferite de companiile aeriene care opereaza in Romania a crescut cu 20% in prima jumatate a anului 2007 fatade aceeasi perioada din 2006, ajungandu-se la circa 2,4 milioane de locuri, crestere datorata mai ales companiilor low-cost.

Potrivit lui Jozsef Varadi, directorului executiv al Wizz Air, aceasta dezvoltare se va continua si in urmatorii ani. Potrivit acestuia, pana la jumatatea anului 2006, companiile low-cost au oferit 160.000 de locuri, cifra care s-a triplat in 2007, adica a ajuns la aproximativ 458.000 de locuri.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase