Prin intermediul platformei lui Andrei Duma copiii de la Centrul „Viaţă şi lumină ” s-au putut bucura de darurile lui Moş Nicolae. Povestea lor e tulburătoare. Mircea Zamfir şi soţia sa s-au dus la Centru pentru a afla ce nevoi au copii. Mircea povesteşte că acolo i s-a spus: „Vrem să punem ceva în ghetuţele copiilor de Moş Nicolae.
Problema este că noi nu avem ghetuţe…”. Este doar una dintre poveştile, dintre proiectele de succes care au primit finanţare pe platforma unui orădean, Andrei Duma, care a studiat în Marea Britanie şi s-a întprs acasă pentru a mişca lucrurile. „A fost mobilizare fără precedent pentru mica, dar puternica comunitate TeSustin.ro! Campania «45 de ghetuțe pentru 90 de piciorușe» a strâns în doar câteva ore 24% din obiectivul financiar propus, mai exact 2.380 lei din cei 10.000 lei
. Deci se poate! După câteva idei schimbate cu noi, Mircea Zamfir a reușit să pornească o campanie de multifinanțare care are un enorm de mare potențial ”, a povestit Andrei Duma în cadrul Bursei talentelor, subcategorie a Galei comunităţii Bihorene, acolo unde tânărul şi-a prezentat proiectul platformei de crowdfunding-ul Tesusţin.ro pentru care a primit finanţare în cadrul evenimentului 53.000 lei.
În prezent, pe platforma lansată de Andrei sunt înscrise patru proiecte, iar două primesc deja bani din partea comunităţii. Cum s-a născut ideea acestui proiect? A spus-o chiar Andrei Duma în cadrul galei: „Cei din Marea Britanie dacă aveau o nevoie sau un vis sau orice fel de cheltuială cu universitatea puteau apela la crowdfunding. Ce înseamnă asta? – Ei puteau cere fonduri de la prieteni, prietenii prietenilor, familie, pentru a-şi îndeplini obiectivul. Şi chiar mergea. Aveam şi eu nevoi…”, povesteşte Andrei Duma, CEO Tesustin.ro.
Aşa s-a născut proiectul orădeanului, dintr-o nevoie, dintr-o necesitate. Acum, dacă cineva dorește să-și împlinească un vis în România poate solicita sprijinul comunității prin intermediul platformei lui de multifinațar. Cei care susțin financiar un proiect, primesc în schimb de la o scrisoare de mulțumire până la un produs. Crowdfunding-ul este deja o practică în alte ţări, pe când în România este abia la început. Andrei Duma a primit, iniţial, o finanţare europeană în valoare de 50 de mii de euro şi a lansat platforma online tesusţin.ro. Bani din care o gospodăreşte şi acum.
Afaceri şi cultură
Pe platforma creată de Andrei poate fi postat orice tip de proiect, de la afaceri până la activităţi culturale. Oradea Book Festival este un exemplu de proiect cultural. Autorul are la dispoziţie maximum 60 de zile ca să atragă suma pe care o dorește. Dacă reușește, achită o taxă de 4% din valoarea proiectului; în caz contrar procentul creşte la 9% din banii pe care i-a strâns.
“Noi pe platformă avem şi un pas de verificare a contului pentru a fi siguri că toţi oamenii care postează sunt şi aceia la care vor merge fondurile respective”, a precizat Andrei Duma.Și companiile pot cere finanțare pe platforma orădeanului.
„Proiectul are ca scop organizarea unor seminarii pentru informarea comunității bihorene privitor la sursele alternative de finanțare atunci cand se doreşte realizarea unui anumit proiect. În cadrul seminariilor vor fi invitaţi facilitatori de business și antreprenori care vor prezenta metode informale de finanţare şi maniera pas-cu-pas pentru a o obţine. Conţinutul seminariilor şi invitaţii vor fi specifici în funcţie de destinari: liceeni şi studenţi, ONG-uri, mediul de business.Un punct important al proiectului îl constituie informarea sistematică a comunității cu privire la sursele alternative de finanțare şi promovarea crowdfunding-ului ca soluţie rapidă, facilă şi eficientă, cu atât mai mult cu cât acesta este ignorat în mod nejustificat în România”, a precizat tânărul Andrei Duma care a primit o finanţare de 4.500 lei pentru proiectul său în cadrul evenimentului organizat de Fundaţia Comunitară Oradea.
Minibiblioteci în oraşe, biblioteca ambulantă
Oradea. Iniţiatorii proiectului CititOradea au colaborat cu platforma lui Andrei Duma pe componenta Oradea Book Festival ceea ce se doreşte a fi primul Festival de carte din Oradea. Celelalte componente ale proiectului sunt amenajarea unui de tip minibiliotecă « Colţul Cititorilor», şi un MaratonDeCitit24h .
„Proiectul «CititOradea» are ca punct de plecare o constatare dureroasă pentru Oradea : lipsa activităţilor culturale autentice, de anvergură şi de prestigiu, fapt ce a dus la scăderea dramatică a interesului pentru lectură şi pentru cultură în general, mai ales în rândul tinerilor”, spun iniţiatorii proiectului care are nevoie de un buget de 30.000 lei şi care a obţinut finanţare de 21.400 lei în cadrul Bursei talentelor.
Soluţia propusă de proiect este un festival cultural, împărțit în trei mari activități. Prima e amenajarea în 5 din cele 10 oraşe a unor spații de tip minibiliotecă « Colţul Cititorilor », care să cuprindă între 90-120 de cărţi, în localuri care doresc să promoveze lectura ca mod alternativ de petrecere a timpului liber. Selecția de cărți se va face în funcție de topurile vânzărilor din ultimii ani și ținând cont de interesele și preocupările actuale ale oamenilor locului.
„Gândul ascuns din spatele proiectului este realizarea unei biblioteci ambulante pe roţi, care să cutreiere periodic satele Bihorului, propunând mai ales tinerilor cititori lecturi adaptate gusturilor lor. Împreună, am reusit să mobilizăm 18.200 lei (după scăderea comisionului fundației de 15% pentru cheltuielile de organizare) pentru programul CititOradea. La această sumă se adaugă cei 700 lei obținuți din donații individuale și prin intermediul platformei de multifinanțare TeSustin.ro. Ne îndreptăm spre cei 30.000 lei necesari pentru a putea implementa acest program.
În perioada ianuarie-aprilie 2015 vrem să amenajăm 5 spații nonformale de lectură cu bibliotecă, amenajate în localuri care doresc să promoveze lectura din orașele mici din jurul Oradiei și/sau din Oradea. Fiecare spațiu va fi inaugurat în cadrul unui eveniment cultural nonformal. În cadrul acestei activități, resursele financiare sunt necesare în special pentru a achiziționa 5 corpuri de mobilier, 750 de cărți noi (150/locație) pentru dotarea mini-bibliotecilor, vor exista cheltuieli de transport pentru deplasarea la locații, dar și cheltuieli logistice în ceea ce privește organizarea evenimentelor de inaugurare. ”, spune Mark Lukacs.
A doua componentă- MaratonDeCitit24h – prespune o serie de activități ce vor implica lectura și discuții pe baza anumitor cărți, care să se desfășoare fără întrerupere pe durata a 24 de ore, în diverse locaţii formale sau informale din Oradea. Oradea Book Festival se doreşte a fi primul festival de carte din Oradea care să cuprindă lansări de carte cu autori apreciați, prezentări de carte care să aibă în centru titluri care merită (re)descoperite, conferințe pe subiecte actuale pentru elevi și studenți, cercuri literare, concerte, ateliere de scriere creativă, târg de carte.
Citiți principiile noastre de moderare aici!