Cea mai scumpă vs cea mai ieftină poliţă RCA

De Dan Birta
Reactualizat la:
14Comentarii
Cea mai scumpă vs cea mai ieftină poliţă RCA
Primele maxime RCA ale societăţilor de asigurare sunt cuprinse între 541 de lei şi 3.087 de lei.

Protestele transportatorilor nu au fost în zadar. Poliţele RCA pentru maşinile mari vor scădea, fiind îngheţate pentru o perioadă de şase luni. Pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a fost publicat în dezbatare publică proiectul de hotărâre privind stabilirea tarifelor de prime maxime aplicabile de către societăţile de asigurare RCA. Tarifele de prime maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus malus B0.

Tarifele de prime maxime pe categorii de vehicule au fost stabilite de către ASF în urma consultărilor cu asociaţiile transportatorilor şi cu societăţile de asigurări, actul normativ fiind avizat de Consiliul Concurenţei. Actul normativ prevede sancţionarea societăţilor de asigurare care depăşesc nivelul maxim al tarifelor de primă cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei, în funcție de gravitatea faptei.

Maxim şi minim

Cel mai scump RCA, la o clasă de bonus-malus B0, va fi al unui şofer cu vârsta sub 25 de ani, pentru un autoturism cu capacitatea mai mare de 2.500 cmc – 3.087 de lei/an. Cea mai mică primă maximă, la aceeaşi clasă de bonus-malus B0, va fi plătită de un şofer cu vârsta peste 60 de ani, care are o maşină cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1201 şi 1.400 cmc – 541 de lei/an.

Principalii beneficiari ai acestor prime maximale sunt şoferii cu vârsta sub 25 de ani. Concret, pentru un şofer de 23 de ani, care are o maşină cu capacitatea cilindrică de 1.400 cmc, poliţa maximă este în prezent de 2.673 de lei. După aplicarea tarifelor prevăzute de actul normativ aflat în dezbatare publică va avea o poliţă maximă de aproape trei ori mai mică, adică 985 de lei.

Schimbările propuse pe piața asigurărilor RCA se află în dezbatere publică pe portalul Ministerului de Finanțe, iar apoi urmează să fie adoptate de Guvern și să fie publicate în Monitorul Oficial. După publicarea în Monitorul Oficial va mai dura zece zile până la aplicarea noilor tarife.

Ce este sistemul bonus-malus?

„Sistemul bonus-malus reprezintă un mecanism de bonusuri şi penalizări aplicate şoferilor în funcţie de istoricul la volan, pentru disciplinarea asiguraţilor atunci când vine vorba de poliţa RCA. Sistemul bonus-malus a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2010. Sistemul bonus-malus îşi propune realizarea unei diferenţieri între şoferul care a provocat daune şi cel care nu avut incidente. Se încearcă astfel responsabilizarea şoferilor, în aşa fel încât să se reducă pe cât posibil numărul de accidente, daune şi vătămări corporale. Practic, dacă faci un rău, plăteşti (Malus). Reuşești să fii disciplinat la volan, eşti răsplătit (Bonus)!

Perioada de referință a sistemului bonus-malus este anul anterior datei emiterii poliţei. Există 14 clase de bonus, de la B1 la B14, care corespund unor procente. Se pleacă de la B0, care reprezinta punctul în care nu se aplică nicio reducere şi nicio penalizare, fiind alocat unui şofer care îşi înmatriculează prima maşină sau atunci când este înmatriculată a doua maşină de către un şofer care mai deţine una. Practic, fiecare maşină va avea clasa ei de bonus-malus distinctă, fără nicio legătură cu o altă maşină.
Astfel, clasele de bonus sunt: B0 -0%, B1 -5%, B2 -10%, B3 -14%, B4 -18%, B5 -22%, B6 -26%, B7 -29%, B8 -32%, B9 -35%, B10 -38%, B11 -41%, B12 -44%, B13 -47%, B14 -50%.
Malus reprezintă clasele de penalizări, fiind 8 la număr: M1 +5%, M2 +10%, M3 +20%, M4 +30%, M5 +45%, M6 +60%, M7 +80% şi M8 +100% (tariful se dublează)” conform rca-ieftin.ro

 



14Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor