Teoretic, Centrul istoric e bijuteria arhitecturală a Oradiei, sursă de imagine numai bună de vândut pe piața turistică internă și internațională. Practic, pentru cei care locuiesc în perimetru, titulatura nu aduce decât bătaie de cap în plus: Primăria a ghicit mai nou că musai trebuie schimbate numerele de casă, orice intervenție, chiar și la un apartament dintr-o curte comună, trebuie avizată de comisia de cultură cu taxa aferentă, lipsa parcărilor e cronică, etc.
Nu la fel de exigentă este municipalitatea cu sine însăși, când vine vorba de străzile din Centrul istoric. Majoritatea covârșitoare a acestora sunt stricate în așa măsură, încât acționează ca limitatoare de viteză „naturale”. Canalele denivelate de pe Ady Endre, gropile de pe Eminescu sau valurile de pe Roman Ciorogariu sunt egalate, de cealaltă parte a Crișului, de peticele denivelate de pe Mihai Viteazul, bălțile de la trecerile de pietoni de pe Kogalniceanu și, în general, toate cârpelile care fac să dârdâie pasagerii în mașini.
O parte dintre aceste străzi au fost cuprinse, anul trecut, în programul de plombări și reparații, cu rezultate care pot fi constatate zilnic de șoferi.
„Activitatea de reparaţii a fost demarată la începutul anului 2017 cu lucrările de plombări şi covoraşe pe arterele majore ale municipiului Oradea precum: str.Matei Corvin, b-dul Dacia, str.Aluminei, str.Bihorului, str.N.Jiga, str. G.Cosbuc, str.R.Ciorogariu, b-dul Ștefan cel Mare, str. Mihai Eminescu, Șirul Canonicilor, str. Dunării, P-ța Creangă, str. Sovata, Aleea Rogerius, str. Italiană, str. Iza, str. T.Lalescu, str. Brașovului, str. D. Praporgescu, str. Lacul Roșu, str. Ciheiului, str. Feldioarei, str. Zlatnei, Parcul 1 Decembrie, str. Avram Iancu, str. O. Ghibu, str. Independenței, str. Muntele Găina, str.Costa Foru, str. Vlădeasa, str.Traian Blajovici, str. Leonardo da Vinci, str. O.Goga, Centrul Civic, str. Meșteșugarilor, b-dul Decebal, str.Traian Moșoiu, Pța Nucetului, Calea Clujului, continuând în tot cursul anului 2017 pe toate arterele modernizate pe care starea tehnică a acestora a impus acest lucru.
Astfel au fost realizate lucrări de plombări şi covoraşe pe un număr de aprox. 151 străzi utilizând o cantitate de 3145 tone de asfalt aferent suprafaţei de 26653 mp, pe unele din aceste străzi fiind necesar a se interveni, pe amplasamente diferite ,chiar de 2 ori pe parcursul anului”, se arată în raportul de activitate al Direcției Tehnice, pe 2017, prezentat de directorul Mircea Ghitea și de viceprimarul Florin Birta.
S-au realizat covoare asfaltice complete, pe semnificativ mai puține străzi: str. Meziadului, str. Constantin Tănase, str. Petofi, str. Republicii (tronson Jiga – Petofi), str.Lacul Rosu, str. Aleea Ștrandului.
Nu sunt proiectanți
Directorul Ghitea spune că o bună parte a proiectelor de reabilitare de străzi sunt tergiversate din cauza lipsei de interes din partea firmelor de proiectare.
”Nu sunt firme interesate de licitaţiile Primăriei, pentru proiectare. Pentru jumătate dintre străzi nu s-au primit proiecte. Nu reuşim să încheiem un contract, exact pe aceste străzi care ar fi Centrul Istoric, foarte aproape de Primărie. Sper să avem până în primăvară proiectant, să intrăm cu ele în Consiliul local. Apoi mai avem o problemă mică, cu ceea ce înseamnă finanţarea”, spune directorul, care precizează că se așteaptă la o soluționare a problemei finanțării în a doua jumătate a anului.
Cel mai probabil, abia în 2019 e de așteptat ca orădenii să vadă turnarea de covoare asflaltice mai consistente, deși viceprimarul Birta se arată mai optimist.
Lucrări finalizate în 2017
Modernizare strada Liliacului – tronson între nr. 21 și strada Fluturilor
Modernizare strada Fluturilor
Modernizare strada George
Amenajare acces la Complexul Wellness Termal Nymphaea – inclusiv realizare locuri parcare noi = 112 locuri
Amenajare trotuar strada Republicii tronson între strada Dunărea și Brașovului din municipiul Oradea
Reabilitare str Ștefan Odobleja
Reabilitare str Gabor Jozsef
Modernizare strada Ciocârliei
Modernizare strada Daliei, tronson str.Hack Halasi Gyula, până la joncțiunea cu pasajul suprateran-zona Ciheiului
Modernizare drum de legătură între str. Matei Basarab și mal Peța, inclusiv 28 de locuri de parcare noi amenajate
Amenajare accese auto și 75 spații de parcare în zona situată între strada Atelierelor și Aleea Salca
Citiți principiile noastre de moderare aici!