Centura, piatră cu piatră

19Comentarii
Centura, piatră cu piatră
Selina ar trebui să redea traficului Centura, pe patru benzi, până la mijlocul lui noiembrie. Imagini centură  | Video: Se lucrează de zor la centură  Video

Selina are sarcină să predea Şoseaua de Centură asfaltată la patru benzi până pe 15 noiembrie. Vorbim despre tronsonul dintre DN 79 Oradea – Deva (Selgros) şi Calea Clujului (Metro). 

Conform viceprimarului Gheorghe Carp, constructorul e doar cu o zi-două în urmă faţă de termenul impus de către Primărie, astfel încât 17-18 noiembrie lucrările ar trebui finalizate.
În lungime de 2,6 km, tronsonul va trebui predat la patru benzi, cu un prim strat de asfalt – anrobat. După acest strat vor trebui turnate alte două – cel de binder şi stratul de uzură – însă abia anul următor. Tronsonul lărgit la patru benzi se va îngusta subit lângă CET II, urmând ca Centura să ia o curbă, pe doar două benzi, lângă Metro, făcând astfel legătura cu Calea Clujului.

Această „bretea” a fost realizată anul trecut, tot de către Selina. Proiectul Centurii prevede însă ca şoseaua ocolitoare să iasă direct în DN 1, la ieşirea din oraş. Astfel, s-ar scoate complet traficul din oraş, evitându-se Calea Clujului. Însă, pentru ca acest deziderat să fie posibil va trebui construit un pasaj rutier, din zona CET II până lângă fostul post de control al Poliţiei. Realizarea lui depinde în întregime de finanţare. Aşadar, e o investiţie fără un orizont de finalizare palpabil…

Între timp, pe şantierul de pe Centură s-au realizat deja subtraversările de apă-canalizare. De asemenea, s-a introdus cablajul necesar iluminării şoselei. Urmează ca şi cele două lire conductoare de energie termică, ce supratraversează şoseaua, să fie îngropate în subteran. Selina a realizat deja mega-conductele ce le vor înlocui. Costul lor: 3 miliarde lei vechi, decontate la Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. În momentul în care se vor îngropa cele două conducte, se va întrerupe energia termică pentru o zi-două, în cartierele din zonă.
În ceea ce priveşte stâlpii de electricitate medie, cablajele susţinute de aceştia vor fi îngropate, astfel încât aceşti stâlpi vor dispărea. Şi aşa, stâlpii stăteau în calea lărgirii şoselei… Schelele de înaltă tensiune vor fi mutate, cele actuale urmând a fi dezafectate şi înlocuite cu altele, noi, vopsite în al şi roşu.

Din ce se face

La această oră, tronsonul se află în diferite stadii de execuţie. Pe alocuri se tasează deja pietrişul, în timp ce alţii sparg cu picamerele vechile dale de beton. De altfel, acestea au fost piconate (sparte), fiind aduse la acelaşi nivel. Confom directorului general al Selina, Călin Roman, terasamentul şi dalele existente şi până acum vor servi drept bază pentru un strat de piatră spartă şi unul de piatră spartă împănată – în medie de 45 cm grosime – peste care se va aplica asfaltul. Acest ultim strat de piatră presupune pietre mari cât pumnul îmbinate cu pietre mai mici, până la nivelul pietrelor de mărime comparabilă cu nisipul, acestea udându-se şi tasându-se cu maşinile Bomag, până când stratul de piatră se compactează la nivel optim, conform indicatorilor arătaţi de către maşina-unealtă.

Această soluţie tehnică se aplică benzilor existente deja. În schimb, pentru cele două benzi noi de circulaţie s-a săpat la 1-1,5 metri adâncime, pentru a se umple apoi cu piatră derocată, balast, la care se adaugă cele două straturi de piatră ce vor fi aplicate şi peste dalele de beton.

Călin Corpaş

 



19Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor