Colţul specialistului – Externalizarea, soluţie în perioade de criză

3Comentarii
Colţul specialistului – Externalizarea, soluţie în perioade de criză
Una dintre cele mai mari probleme ale afacerilor, de pretutindeni şi în orice perioadă, este împărţirea şi utilizarea resurselor (oameni, echipamente, utilaje, maşini, consumabile, bani). Este din ce în ce mai limpede că în România s-a intrat într-o perioadă tulbure din punct de vedere economic, financiar, politic şi social.

În zona de afaceri se întrevede o perioadă de reducere a creşterii, dacă nu chiar de recesiune, în anumite sectoare.

 

Într-o astfel de perioadă, utilizarea cumpătată şi responsabilă a resurselor poate face diferenţa între firmele care vor rezista şi se vor dezvolta în continuare şi cele care vor trebui să se restrângă sau chiar să dispară.

 

Una dintre soluţiile relativ uşor de aplicat în perioade de criză este externalizarea activităţilor de suport către firme sau persoane fizice specializate pe problemele respective. Aceste activităţi ar fi, în principal: contabilitate, salarizare şi resurse umane, juridic, IT, transport, marketing şi publicitate, protecţia muncii, curăţenie, pază şi protecţie etc.

 

Avantajele principale ale externalizării ar fi:

Reducerea costurilor salariale. De cele mai multe ori este mai scump să plăteşti un angajat calificat care nu are ce munci decât să plăteşti un serviciu extern prestat de o firmă specializată şi care va factura un tarif pentru câteva ore pe lună;

Reducerea costurilor colaterale. Firma beneficiară nu trebuie să mai asigure pentru firma prestatoare: autoturism de serviciu, combustibil, echipamente şi utilaje, mobilier, spaţiu, consumabile, certificare, şcolarizare şi instruire continuă, etc, toate acestea fiind cuprinse în tariful prestaţiei;

Investiţii viitoare mai reduse. Nu mai trebuie înlocuite activele eliberate în urma externalizării;

Obţinerea de fonduri băneşti suplimentare din vânzarea activelor eliberate în urma externalizării (autoturisme, echipamente şi utilaje, mobilier etc);

Servicii de calitate. De multe ori este dificil de găsit personal calificat pentru activităţile de suport, pe care firmele specializate îl deţin;

Flexibilitate. În funcţie de necesităţile beneficiarului, contractul cu prestatorul extern poate fi modificat în sensul creşterii sau descreşterii numărului de ore contractate.

Printre dezavantaje s-ar număra:

Disponibilizări de personal; Pierderea controlului asupra unor activităţi de suport importante pentru firmă; Investiţii în certificare, instruire şi şcolarizare nerecuperate; Deficienţe de comunicare între firma prestatoare şi angajaţii beneficiarului.

 

Nu de puţine ori, în România este adoptată o cale complet greşită. Când au dificultăţi, firmele încep prin a reduce numărul de personal productiv, păstrând neschimbată structura personalului de suport (TESA). O asemenea abordare nu face decât să accelereze şi mai tare declinul afacerii, pentru că resursele sunt consumate fără ca acestea să producă ceva în schimb.

 

Externalizarea este o soluţie viabilă pentru IMM-uri, în special, dar chiar şi unele firme mari pot să o ia în considerare pentru anumite activităţi, dacă avantajele pe care le aduce sunt consistente. Folosită într-un mod corespunzător, externalizarea poate chiar să vă salveze afacerea.

 

Liviu Sav

liviusav@ymail.com



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor