Colţul specialistului: Aţi citit contractul de credit?

3Comentarii
Liviu Sav
Liviu Sav
Este o întrebare general valabilă, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice care au accesat credite. Pentru o persoană fizică accesarea unui credit este o decizie foarte importantă care îi poate afecta viaţa pe termen lung.

Deci, ar trebui să fie informată şi să cunoască foarte bine beneficiile pe care le obţine şi riscurile pe care şi le asumă, toate acestea fiind prezentate în contractul de credit dintre bancă şi client.

În România, există legi care reglementează relaţia dintre bancă şi client. Una dintre acestea este OUG 99/2006, care la art. 117 spune:

„Art. 117

(1) Instituţiile de credit pot derula tranzacţii cu clienţii doar pe baze contractuale, acţionând într-o manieră prudentă şi cu respectarea legislaţiei specifice în domeniul protecţiei consumatorului.

(2) Documentele contractuale trebuie să fie redactate astfel încât să permită clienţilor întelegerea tuturor termenilor şi condiţiilor contractuale, în special a prestaţiilor la care aceştia se obligă potrivit contractului încheiat. Instituţiile de credit nu pot pretinde clientului dobânzi, penalităţi, comisioane, ori alte costuri şi speze bancare, dacă plata acestora nu este stipulată în contract”.

În general, băncile din România se conformează acestor legi. Prin urmare, ca să primiţi un credit trebuie să semnaţi un contract de credit cu banca.

Însă se întâmplă foarte des ca semnarea contractului de credit să fie o simplă formalitate, peste care sa trece foarte repede, de cele mai multe ori fără ca clientul să ştie ce semnează. Motivele sunt diverse, câteva dintre ele ar fi: – Clientul este „obosit” şi „vrea să termine odată”, după ce durata de aprobare a creditului a fost mult mai lungă decât a estimat banca, cu o documentaţie mult mai stufoasă;

– Graba clientului de a primi cât mai repede banii;

– Lungimea, vocabularul şi complexitatea contractelor depăşesc capacităţile intelectuale ale multor clienţi;

– Graba angajatului băncii de a semna rapid contractul pentru că „îl aşteaptă alţi clienţi”;



Ce este de făcut?



Înainte de semnarea contractului este obligatoriu să îl citiţi. Puteţi să solicitaţi un contract model cu câteva zile înainte de semnare şi să îl citiţi acasă, în linişte, poate chiar să vă consultaţi cu un specialist. Totuşi, unele bănci nu vă vor prezenta un astfel de contract model.

Când citiţi contractul, să acordaţi o atenţie sporită următoarelor pasaje:

Calculul şi modul de plată a dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri;

Drepturile şi obligaţiile băncii şi ale clientului;

Clauzele de modificare a contractului;

Modul în care se face comunicarea de către bancă a modificărilor;

Orice pasaj scris cu litere mai mici decât restul contractului.

Pe perioada rambursării creditului pot să apară modificări conforme sau neconforme cu contractul de credit. Între modificările neconforme ar putea fi: – Introducerea de comisioane, penalităţi sau costuri neprevăzute în contract; Calcul eronat de dobândă; Modificarea dobânzii fără respectarea clauzelor din contract; Necomunicarea modificărilor către client, conform contractului.

În situaţia în care modificările nu sunt conforme cu contractul, cereţi explicaţii de la bancă şi solicitaţi remedierea situaţiei, altfel apelaţi la autorităţile abilitate (Oficiul JudeŢean pentru Protecţia Consumatorului).

În concluzie, pentru a putea să vă apăraţi drepturile pe care le aveţi prin contractul de credit, trebuie să ştiţi care sunt acestea. CITITI CU ATENŢIE CONTRACTUL DE CREDIT, ÎNAINTE DE A-L SEMNA!

Liviu Sav, administrator InfoCredit SRL, membru al Asociaţiei Contabililor Certificaţi din Marea Britanie (ACCA)

Taguri: , ,


3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor