Comisarul Moldovan, la Oradea

Comisarul Moldovan, la Oradea
ORADEA - Prezenţa la Oradea a regizorului şi actorului Sergiu Nicolaescu, invitat de onoare la ediţia din acest an a Balului Patronilor, nu putea trece neobservată.

Interesul deosebit al reprezentanţilor media – pe alocuri transformat în prosternaţie – s-a concretizat într-o întâlnire de aproape două ore, timp în care popularul actor a vorbit despre cariera sa, despre filme şi întâmplări cu personalităţi ale lumii cinematografice româneşti şi chiar străine.

Relaţia cu tinerii

În mod normal, având în vedere succesele de care se bucură noul val de cineaşti români – care, an de an, se acoperă de distincţii la cele mai prestigioase festivaluri de film – dar şi conflictul acestora cu generaţia „monştrilor sacri”, prima întrebare s-a referit la relaţia pe care invitatul la eveniment o are cu tinerii regizori.

„Nu am nimic cu ei, le recunosc meritele, până la urmă Palme d’Or (Marele Premiu al festivalului de la Cannes, distincţie primită anul acesta de Cristian Mungiu, n.n.) este cel mai mare premiu primit vreodată de cinematografia românească. Totuşi, îi aştept să văd că fac şi filme în care România să aibă o imagine pozitivă”, a declarat Nicolaescu.

Rămâne comisarul

Deşi are la activ 67 de filme, o cifră record pentru cinematografia mondială, şi a avut posibilitatea de a lucra cu actori extraordinari, Orson Welles fiind unul dintre aceştia, Sergiu Nicolaescu rămâne legat sufleteşte de seria de filme care l-a avut ca protagonist pe el în rolul comisarului Moldovan.

După propriile mărturisiri, acesta îi este personajul cel mai apropiat. Nu întâmplător, următoarea sa premieră este o continuare a seriei cu comisarul. „Este vorba despre un film în care comisarul Moldovan, emigrat în Occident, la o vârstă venerabilă, reînnoadă firul unei acţiuni”, dezvăluie regizorul. Rolul tânărului comisar Moldovan este interpretat de un model ceh, care aduce, din multe puncte de vedere, cu vechiul personaj.

Despre Oradea

Sergiu Nicolaescu îşi aminteşte cu plăcere de Oradea şi de perioada în care s-a turnat aici filmul „Pistruiatul”, în urmă cu trei decenii. „În primul rând, îmi amintesc de frumuseţea remarcabilă a femeilor. Apoi, de faptul că Oradea era un mediu extraordinar pentru filmări. De altfel, în toată ţara, acum trei-patru decenii, eram întâmpinaţi cu dragoste de oameni la filmări”, spune maestrul.

El s-a declarat absolut surprins de faptul că, în urmă cu 4-5 ani, pe când era parlamentar de Arad, a fost în mijlocul unor controverse legate de implicarea sa în desfiinţarea filialei Bihor a Regiei Autonome de Difuzare şi Exploatare a Filmelor (RADEF) şi mutarea sediului regional la Arad.

„Am fost de acord cu desfiinţarea unor filiale, dar nu m-am gândit la cea de la Oradea. Sunt sigur că această mişcare a fost făcută de careva dintre subordonaţii mei, cu intenţia de a-mi face plăcere. Vă garantez însă că nu am fost implicat direct în această mutare”, spune regizorul. În urma acestei „rocade”, Oradea a pierdut şi ultimele două cinematografe, Libertatea şi Transilvania, după ce primul dintre acestea beneficiase de investiţii majore în anii de dinaintea închiderii.

Valentin Buda



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase