Cronică de carte

ORADEA – Recenta carte a poetei Ioana Precup, a noua la număr, apărută la Editura Abaddaba – Oradea 2006, face obiectul unui evident progres de expresie şi de ideaţie, având un titlu inspirat şi pe deplin adecvat poemelor aici înmănuncheate, Arcul singurătăţii.

Autoarea a dobândit un câştig artistic evident, fără încrâncenări păguboase, cu acea împodobire metaforică aptă să genereze călduroase mişcări sufleteşti. Pe coperta a patra, poetul Ioan Moldovan scrie: „Gândul constant al Ioanei Precup este acela de a-i bucura pe cei cărora le dăruieşte roadele lucrării sale sufleteşti”. Un optimism anume face singurătatea mai suportabilă, de altfel poeta luptându-se să depăşească în permanenţă tot ceea ce ar părea eşec: „Învăţ să zbor / dincolo de cuvinte, / din lume în lume, / din timp în timp. // Să scriu poeme / în alte galaxii” (Învăţ). Deci este vorba de o abilă evadare din perimetrul singurătăţii, de neacceptarea ei cu impasibilitate. Iată un poem de deosebită excepţie, uşor tragic, însă rezolvat cu imprevizibile culori extrase de seve curate, din viaţă intensă: „Am rătăcit în deşertul / tristeţii. / Rănile îmi sângerau, / îmi înghiţeam lacrima, / genunile mă cereau vamă. // Când a răsărit steaua / Zodiei mele / m-a călăuzit spre oază” (Oaza).
Lectura acestei cărţi ne îndeamnă să bănuim latenţe apte a ridica încrederea lectorului în izbânzi lirice viitoare.

Ion Davideanu