Cseke Attila propune o viziune pentru Oradea

Cseke Attila şi susţinătorii săi
Cseke Attila şi susţinătorii săi
Candidatul Cseke Attila propune o administraţie cu faţă umană, o Universitate puternică şi un nou Palat al Sporturilor.

Emeric Ienei a fost numele cel mai sonor care l-a însoţit pe Attila Cseke la lansarea sa ca şi candidat UDMR pentru funcţia de primar al Oradiei. Evenimentul a avut loc joi, la Hotel Continental. Din grupul de susţinere a candidaturii lui Cseke au mai făcut parte următorii: Carmen Pantiş – medic anestezist, fost manager la Spitalul Judeţean, Mircea Pop – medic chirurg, Csuri Istvan – episcopul reformat, Fejer Ivan – fost poloist orădean de performanţă, Vasile Marcu – profesor universitar, Agnes Marcu – Cvartetul Varadinum, Thurzo Zoltan – pianist, Szatmari Ferenc – preşedintele Radio Maria, Jakobovits Marta şi Miklos – artişti plastici şi Tuduka Oszkar – dascăl, critic de artă.

Oradea, centru regional

Ienei a declarat că „l-a selecţionat pe Cseke Attila” în echipa sa şi i-a urat succes „pentru ca Oradea să fie mai în faţă decât este acum. Sigur, în sufletul nostru Oradea este fruntaşă, dar statisticile spun altceva”, s-a exprimat Ienei. Fostul selecţioner crede că primarul unui oraş nu le poate şti pe toate şi că trebuie să aibă colaboratori de care să ştie să asculte. Carmen Pantiş şi-a adus aminte „de trenul cu bani venit de la Ministerul Sănătăţii spre Oradea”, precizând că în timpul mandatului lui Cseke Attila s-au reabilitat complet Spitalul Judeţean şi Spitalul Municipal.

Sloganul lui Cseke în cursa electorală este „Oradea sănătoasă”. Ieri, Cseke a precizat că nu ţinteşte decât funcţia de primar, nefiind interesat de o poziţie de viceprimar. Candidatul a fost prezentat de viceprimarul Biro Rozalia, care a insistat asupra unei calităţi pe care Cseke ar avea-o: demnitatea.

În discursul său, Cseke Attila a subliniat faptul că Oradea are nevoie de o viziune. „Propun orădenilor o viziune pentru Oradea, un oraş nu al unui administrator, ci un oraş al cărui dezvoltare să fie determinată de către locuitorii acestuia, conducerea primăriei să aibă un dialog real cu orădenii, iar viitorul bine conturat să definitivat în urma acestei viziuni, bazată pe părerea oamenilor. Am un vis pentru Oradea. Vreau să-l înfăptuiesc!”, a declarat candidatul UDMR, care crede că „Oradea trebuie să fie un oraş energic, să vibreze”. „Oradea trebuie să fie din nou ce a fost până în anii ’70: un centru regional din mai multe puncte de vedere”, şi-a propus Cseke, care promite „o administraţie eficientă, dar şi cu faţă umană, o administraţie care comunică cu cetăţeanul şi îi pune la dispoziţie mijloace eficiente de comunicare”. Pentru a arăta decadenţa Oradiei, Cseke a evidenţiat scăderea continuă a populaţiei oraşului – aspect care a făcut ca, în premieră, Debreţinul să aibă acum mai mulţi locuitori ca Oradea. De altfel, Cseke a arătat că până în 1919 Oradea a avut, vreme de 70 de ani, o populaţie mai mare ca cea a Clujului. Ajuns în acest punct Cseke l-a invocat din nou pe Rimler Karoly, primarul Oradiei între 1902 şi 1919, în vremea căruia Oradea s-a dezvoltat substanţial, definitivându-şi şi stilul arhitectonic.

În continuare, Cseke şi-a prezentat din planurile sale pentru Oradea: vrea o universitate puternică, inclusiv prin mutarea Centrului Jandarmeriei de vizavi de Universitate, pentru extinderea campusului. Candidatul îşi propune ca spitalele să aibă statut regional, având în plan dezvoltarea unui program de screening de cancer mamar pentru populația țintă. Pe agenda sa figurează şi o Casă a Artiştilor în Cetate, cu ateliere de lucru, săli de expoziţie şi spaţii de vânzare şi târg.

Comparaţii cu Debreţinul

Pentru sport, Cseke propune construirea unui nou Palat al Sporturilor, multifuncţional, „pentru a duce faima acestui oraş”, după modelul celui din Debreţin, de 8.500 de locuri. În privinţa industriei din Oradea, Cseke a arătat că Bihorul este pe locul şase în ţară ca număr de salariaţi, „dar este pe locul 42 din 42 ca salarii. Avem cele mai mici salarii din România”, a constatat Cseke, care a concluzionat: în Oradea şi Bihor vin investitori, dar nu vin „greii”. Şi la acest capitol, candidatul UDMR face o paralelă cu Debreţin, arătând ce investiţii „grele” s-au realizat în oraşul vecin de peste graniţă. „Există şi o diferenţă de denumiri. La Debreţin se cheamă «Parc industrial regional şi de inovaţie», iar la Oradea «Eurobusiness Parc». Este o diferenţă de mesaj pe care îl transmit cele două denumiri”, observă Cseke. Candidatul UDMR a vorbit şi despre importanța valorificării potențialului turistic al Oradiei: turism cultural, sportiv, religios sau istoric, spunând că administraţia locală va trebui să găsească soluţii pentru renovarea clădirilor istorice din Centru.

„Unii ne propun asfaltări de străzi, reabilitări de şcoli, amenajări de parcări, parcuri, izolarea termică a blocurilor, dar toate acestea sunt acte de administrare a oraşului. Sunt importante şi trebuie făcute indiferent de persoana primarului. Dar sunt acte de administrare şi nu de viziune strategică privind Oradea. Şi în procedura de luare a deciziilor, oraşul are nevoie de mai mult dialog decât până acum”, a conchis Cseke Attila.

Călin Corpaș



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !