Nu întotdeauna cu sume exorbitante se pot face lucruri mari. O dovedesc membrii fundaţiei SARISS (Serviciul pentru Asistenţă în Situaţii Speciale), ai Inspectoratului petru Situaţii de Urgenţă Bihor (inclusiv SMURD) şi consilierii judeţeni, care aplică un proiect finanţat de Rompetrol, prin programul “Împreună pentru Fiecare”.
Cu calculatorul
“Ora de aur” a început să se deruleze în Bihor în luna august, se desfăşoară pe trei luni, timp în care pompierii de la descarcerări vor învăţa să descarcereze victimele din oricare tip de vehicul din cele 20.000 câte sunt acum în uz în lume. La această oră, modelele de maşini implicate în accidente ce necesită descarcerare sunt relativ de tip vechi în România, cunoscute de pompierii bihoreni. Însă apariţia modelelor noi de maşini comportă riscuri atât pentru victimele încarcerate cât şi pentru salvatori. Cu un program informatic, cu soft special, pompierii ce intervin la accidente vor afla în câteva secunde cu ce maşină au de-a face şi vor şti ţintit cum pot să descarcereze victimele fără teama de a atinge elemente ale maşinii ce pot pune în pericol şi mai mare victimele şi care le pot periclita şi lor siguranţa.
Proiectul are o valoare de doar 8.000 de euro, iar achiziţia necesară e de 5.000 de euro, sume relativ mici în comparaţie cu beneficiile incomensurabile pe care le oferă.
Dr. Hadrian Borcea, medic-şef la UPU – SMURD Oradea a explicat că prin noul proiect, ce se va aplica în Bihor începând probabil la finele lunii viitoare, timpii de descarcerare se reduc la jumătate în cazul accidentelor cu maşini având modele noi.
Instruirea fiecărui pompier va dura circa trei ore, în jur de o sută de angajaţi ISU urmând să înveţe noua aplicaţie.
Reduc incidentele
“Ora de aur este intervalul de timp considerat ca fiind crucial pentru salvarea vieții victimelor diferitelor incidente traumatice deci și a victimelor accidentelor rutiere. Descarcerarea victimelor din caroseriile avariate în timp util nu numai că salvează vieți dar influențează în mod hotărâtor morbiditatea și eventualele complicații care pot să apară la victimele extrase în mod neprofesionist”, spun iniţiatorii proiectului.
Practic, echipajele de descarcerare vor fi dotate cu un sistem informatic mobil de asistare decizională compus dintr-un program (bază de date) care contine toate modelele si structurile vehiculelor existente in uzul civil (20.000 modele) si un calculator portabil. Acest sistem informatic portabil de asistare decizională va permite identificarea rapidă de către echipa de descarcerare a acelor elemente de structură care pot pune în pericol viața victimelor sau a salvatorilor dar, totodată, și acele elemente care pot fi îndepărtate rapid pentru extragerea în cât mai scurt timp posibil a a victimelor blocate în caroseria avariată, astfel încât echipa medicală să poată acționa cât mai repede posibil”, explică reprezentanţii care derulează proiectul.
Prin urmare se vor reduce la zero incidentele care depind de elementele de structură ale caroseriei ce produc creșterea timpului de evacuare a victimelor accidentelor rutiere și deci creșterea morbidității în aceste situații. De asemenea se urmăreşte reducerea la zero şi a incidentelor care pun în pericol viața sau integritatea pompierlor din cadrul echipajelor de descarcerare.
O.Ş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!