Dascălii vs. descentralizarea

Dascălii vs. descentralizarea
În prezenta unui reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC), duminica, la Inspectoratul Scolar Judetean Bihor s-a desfasurat o noua sedinta ce a avut ca punct de discutie proiectul de descentralizare a învatamântului preuniversitar.

Subiectul a fost dezbatut în prezenta inspectorilor scolari, ai directorilor unitatilor de învatamânt si ai sindicalistilor. Întâlnirea a fost precedata de cea de saptamâna trecuta, în care le-a fost prezentat cadrelor didactice proiectul descentralizarii. Leahu Gabriel, oaspetele venit din partea MEC, a explicat auditoriului ca „este nevoie de descentralizare, deoarece actualele necesitati din învatamânt nu mai pot fi gestionate de la nivel central. Având în vedere ca toate institutiile publice ale tarilor din Uniunea Europeana sunt descentralizate, si noi trebuie sa facem acelasi lucru pentru a putea adera”. Parteneriat comunitar


Acesta a mai mentionat ca descentralizarea în învatamânt trebuie sa mearga cu descentralizarea administratiilor publice. În urma descentralizarii se va crea un parteneriat între scoala si comunitate, manualele vor fi aprobate de MEC si achizitionate prin licitatie publica, pe baza comenzilor facute de profesori si centralizate de ISJ, planul-cadru va fi elaborat de MEC, dar administrarea lui se va face tot prin ISJ. Administratiile publice locale si primariile vor interveni la conducerea si administrarea unitatii de învatamânt, iar conducerea scolii se va ocupa de administrarea si protejarea patrimoniului propriu. Directorul scolii va face parte din Consiliul de Administratie, dar nu va fi seful lui.

Si venituri proprii


Finantarea se va face din patru locuri, respectiv bugetul de stat, Consiliul Judetean, Consiliul Local si veniturile proprii ale scolii. Astfel, bugetul local al unei unitati de învatamânt trebuie sa acopere cel putin necesitatile pe cap de elev. Acestea sunt doar câteva din punctele-cheie ale proiectului de descentralizare. În ceea ce priveste asteptarile descentralizarii învatamântului, se poate vorbi despre eficientizarea activitatii didactice, transparenta si stimularea inovatiei si a responsabilitatii profesionale. Dupa prezentarea proiectului s-au purtat diverse discutii pe aceasta tema, iar reprezentantii Sindicatului Liber din Învatamânt Bihor au venit cu unele propuneri asupra proiectului.

Ioana Iuhas