În octombrie intră în Consiliul local un set nou de documente care reglementează activitatea serviciului de administrare a locurilor de parcare din Oradea, în acord cu pretenţii emise de Curtea de Conturi, de direcţiile din Primărie sau de orădenii de rând.
Datornicii, „scutiţi”
Una dintre cele mai importante modificări operate a fost introdusă la cererea Direcţiei Economice din Primărie. Anterior, atribuirea unei parcări de domiciliu era condiţionată de domiciliul persoanei fizice solicitante, care are „un autoturism în proprietate/folosinţă”.
Textul propus: „la procedurile de atribuire/licitație a locurilor de parcare pot participa doar persoanele cu domiciliul/reședința în Municipiul Oradea, care nu figurează în evidențele fiscale ale primăriei cu obligații de plată restante către bugetul local, care au permis de conducere valabil și care au în proprietate/folosință un autoturism pentru care nu sunt înregistrate debite restante la bugetul local. Autoturismul trebuie să fie cu inspecția tehnică periodică valabilă, respectiv să aibă asigurarea RCA valabilă și să fie declarat și înregistrat în evidențele fiscale ale Primăriei Municipiului Oradea, cu excepția celui aparținând unei persoane cu domiciliul în altă localitate din România sau a unei societăți cu sediul în altă localitate din România caz în care autoturismul trebuie să fie înregistrat în evidențele fiscale ale primăriei din localitatea respectivă.”
Cu alte cuvinte, cine are restanţe la impozitul pe casă, maşină sau teren, nu poate participa la licitaţie. În plus, pentru că curţile blocurilor au devenit cimitire de maşini nefolosite, atribuirea locurilor se va face doar pentru maşini care pot circula. „Au fost foarte multe maşini abandonate în parcările dintre blocuri”, spune Ionuţ Şimon, şeful seriviciului de specialitate din cadrul Primăriei.
3 ani, interdicţie!
Cum numărul de parcări de domiciliu e limitat iar numărul de maşini în creştere accelerată, conflictele pentru închirirere unui spaţiu sunt la ordinea zilei. Ştiu asta şi asociaţiile, şi orădenii dar şi funcţionarii de la Parcări. Regula de bază e că, la împărţirea locurilor dintr-o curte amenajată, prima dată se „se vor atribui locurile de parcare pentru care a fost depusă câte o singură solicitare urmând ca pentru locurile la care există mai multe solicitări să se organizeze licitaţie. În cazul în care în urma procedurilor de atribuire/licitație, vor rămâne locuri libere, pentru acestea comisia de atribuire/licitaţie a locurilor de parcare va organiza o nouă procedură de atribuire”.
Pe cererea pentru rezervarea unui loc de parcare trebuie să apară numărul locului solicitat, „iar la cererea de prelungire a rezervării pentru anul următor beneficiarii locurilor au obligația de a anexa documentele cu privire la domiciliu/reședință, documentele referitoare la proprietatea/folosința autoturismului și copia permisului de conducere valabil”.
O noua regulă spune că „nu vor fi acceptate cererile de rezervare respectiv cererile pentru prelungirea rezervării pe anul următor de la persoanele care figurează cu debite restante la bugetul local sau nu au permis de conducere valabil”. În plus, „persoanele care nu achită suma stabilită în urma participării la licitație pentru un loc de parcare de domiciliu pierd dreptul de a participa la alte proceduri de atribuire/licitație pe o perioadă de 3 ani”.
„Ne-au rugat oamenii care au participat la licitaţii, au pierdut în faţa unora care au licitat foarte mult dar apoi nu au mai plătit. Licitaţia a trebuit reluată, s-a întâmplat să se reia din nou aceeaşi situaţie. E simpu, celui care nu plăteşte suma la care s-a angajat în licitaţie nu i se mai atribuie nimic şi nici nu i se permite să mai liciteze, pe trei ani. Nu e permis să fentezi oamenii, să îi prosteşti”, spune Simon.
Valoarea mea, valoarea mea…
În timp, licitaţiile pentru un loc de parcare din dosul blocurilor au ajuns la sume impresionante. Un orădean a licitat 3.100 lei/an, pentru un loc pe Bumbacului. Recordul aparţine altuia, care a licitat 5.800 lei/an, în zona Cazaban din Ioşia. Omul a plătit primele trei luni şi apoi s-a lăsat păgubaş.
Mai frecvente sunt sumele de peste 1000 lei/an/loc – 1520 lei/loc/an pe Bumbacului sau 1320 lei şi 1250lei pe Cazaban-Oneşti. Preţul rezervării unui loc de parcare de domiciliu fără licitaţie este de 120 lei/an. Alte modificări sunt pur formale şi nu afectează în niciun fel beneficiarii finali, orădenii proprietari de maşini. În categoria asta intră formalizarea organizării serviciului de administrare, după un caiet de sarcini, aşa cum a cerut Curtea de Conturi, sau introducerea unei grile de evidenţiere a performanţei de la un an la altul.
Cifre
– în Oradea sunt amenajate peste 8.000 locuri de parcare cu plată pe arterele de circulație, 900 locuri de parcare în parcări supraetajate, 56 în parcări cu bariere și peste 16.900 locuri de parcare în parcări de domiciliu.
– în Oradea sunt înmatriculate 76.640 de maşini
– din cele peste 16.900 parcări de domiciliu, peste 14.400 au fost deja împărţite şi 2.482 în curs de atribuire
Trimite articolul
Xsi unde s-a atribuit loc de parcare ptr handicapati, dar persoana a decedat de cativa ani, si locul totusi este utilizat , cu panoul ptr handicap , pe acelas nr de masina , cine verifica?!?
Pai daca eu nu mai vreau sa circul trei luni cu masina si nu am asigurare valabila, nu mai am loc ?
Atunci nici impozit nu mai platesc …..
E tampit care face asemenea modificari…..
Proprieterul unei masini nu este obligat prin lege sa aiba permis dar este obligat sa plateasca impozit la primarie …
E tampit care propune asemenea legi???
dar si primariei sa-i fie suspendat dreptul de a mai folosi parcari si cladiri daca are datorii fata de populatie! asta e marsavie – inteleg ca vor sa incurajeze plata instanta dar nu sunt de acord cu astfel de manevre.
ce-ar fi ca Primaria sa nu mai permita construirea de blocuri noi ingramadite (si “biserici”) daca “dezvoltatorii” nu pun la dispozitie si locuri suficiente de parcare (numar de apartamente +20%)? de asemenea sunt plin de dube “de firma” si masini de transport marfa/trailere auto, remorci parcate prin tot orasul si in parcarile centrelor comerciale, exemplu Kaufland iosia, Lidl, Penny…
Ce relevanta are “permisul de conducere valabil” ??? Poate am sofer angajat, poate vreau doar sa-mi admir masina zilnic in parcare…. Daca platesc impozit pe ea, ar trebui sa am drept la parcare (platita sau nu, asta-i alta discutie). Nu ma poate obliga nimeni sa circul cu masina….RCA si ITP – doar daca masina circula … Aberatii made in Oradea …. Boala mintala a celor din primarie pare sa se agraveze pe zi ce trece ….
Cum ai bani pe sofer separat cand pe taxe nu ai 🙂 🙂 lasa tu toata lumea stie ca Oradea e cel mai frumos si scump oras unii totusi alege masina sa impresioneze lumea acasa poate nu are paine pe masa
nu vad legatia intre sa ai masina si sa n-ai dreptul de loc de parcare fiindca n-ai permis…
stim cu totii ca RCA-ul se plateste dupa proprietar, nu dupa cine conduce si tinerii trebuie sa platesc de 3-4x mai mare RCA decat ex pensionarii…
eu am masina inmatriculat pe numele tatalui meu, inca locuiesc tot acolo, deci el e proprietar si la apartament si la masina, tatal meu n-are permis, deci eu n-am drep atunci de un loc de parcare, fiindca tatal meu n-are permis, degeaba eu merg cu masina aia, sunt preventiv si n-am avut nicio eveniment rutier?
vorbind in general, dar probabil din cauza asta au facut regula asta: se suspenda permisul cuiva ca a avut ceva eveniment / a mers prea tare si politia a oprit-o si a ramas fara permis cateva luni … fiindca n-are permis valabil, masina mult mai sigur o sa stea in parcare, nu? inteleg ca in cazul asta ocupa masina de la altcineva care circula zilnic cu masina, dar unde ar trebui sa puna masina daca n-are permis?
Domnule Prefect,
Are maşina proprietate.
Tine masina in loc de parcare platit.
Nu are permis dar are sofer.
Va rog a pune ordine in contencios.
Cu penalitati pecuniare asupra exagerarilor.
PS. Ls numarul de suspendari si respingeri de acte,, normative” emise de administraţie, ar trebui alegeri anticipate?
hai sa vezi ca in curand o sa te ia cu actele de proprietate. va trebui sa dovedesti ca detii apartamentul pentru care soliciti loc de parcare. dupaia cine stie ce, or sa puna ceva principii de limitare in timp a dreptului la parcare (nu ai voie daca stai de mai putin de 2 ani la adresa, daca ai peste o anumita varsta – ca in curand nu mai poti conduce, etc.). Primaria Oradea SRL trebuie sa scoata profit cu orice pret, nu sunt platiti sa rezolve problemele cetatenilor. in economia de piata, cui nu-i convine sa mearga la concurenta, sunt si alte primarii in judet, nu?
Artã nouã, viaţã nouã.
Neplata sau întârzierea plãţii nu poate anula drept comunitar.
Elie, Elie, pentru ce m-ai pãrãsit?
Se rezolva o lipsa de capacitati cu o limitare de drepturi.
Iaii ce supara totdeauna primaria asta cu parcariile de domiciliu… bine ca primaria cu Bolojan in front da reguri si noi taxe, te obliga sa platesti toate taxele ca sa ai drept de un loc de parcare, fiindca primaria nu e in stare sa faca destule parcari in oras…
1. In Constantin Noica pe partea catre Lotus au facut parcari, pe partea celelalta acuma 10 ani a venit Bolojan ca demoleaza garajele si punct termicul mic ca sa faca parcari, dar nic8 in ziua de azi nu am primit parcare, am primit anul asta numai niste pietrisi… dar tot asa parcheaza acolo oricine de la blocuire de 10 etaje, cu dube, cu orice si orice cu 2-3 metru intre masini…
2. A fost vorba ca primaria nu o sa mai aproba pt dezvoltatori sa nu faca destule parcari (nr apartament + 10%) dar nu vezi nici on ziua de azi ca la fiecare cartier nou blocurile sunt una langa celelalta, mai rau ca in timpul Causescului… sa vezi pe Ared, Prima ca vecinii in blocurile separate aproape pot sa dau cu mana una la celalalt din blocurile vecine, la Prima in Nufarul blocul nou e la 5m de la peta… blocurile noi pe Ceyrat spre cimitir (west residence si celalalt) au blocurile ina langa celalalt de la 10-15m, cu un singur rand de parcari, nicio spatiu verde, loc de joaca… a fost vorba ca se largeste strada Ceyratul la 4 benzi, dar nu ai deja acuma loc, ca blocurile sunt exact langa strada… sau veniti cum veniti cu largirea podului cfr spre Episcopiavca nu se poate ca au facut acolo o spalatorie cu zviz de la primarie?
De ce numai cetatenii au obligatia si primaria nu?
orice discutie serioasa nu poate incepe fara ciuma rosie psd . unde esti, hand1capatule?
Aveţi încredere eu vin voi cu bere şi grãtare n-aţi votat la Sânmartin şi acuma vreţi parcare hai birtin.
Nu ne permitem parcãri libere sau este agorafobie?
Homo sapiens a luat homo parkiens și l-a făcut pietonaliens.
Cine are permis dar nu are măşinã unde necheazã. Loviți în handicapați. Ei au şofer. Voi, de la caz la caz, in funcție de voturi la alegeri.
Stau la aceeasi adresa de 3o de Ani si mi s a refuzat parcarea pe care o detin de 3 ani pe motiv ca autoturusmul proprietarie personala,ap proprietate personala nu este inmatriculat in oradea..Nu am datorii la stat…am achitat suma integrala mereu…la zi….Nu inteleg cum cei cu flotant au prioritate fata de proprietari….nimic contrar fata de ei dar dreptul meu ca proprietar unde este????