Dau plus de valoare produselor tradiţionale la „Bunătăţile Bufniţei”

De Veronica Bursaşiu
La Liceul din Borş
La Liceul din Borş
Mizează pe formarea competențelor antreprenoriale ale elevilor din Borş, în domeniul agriculturii.

Învățarea metodelor de prelucrare a produselor şi promovarea acestora îi sprijină pe fermierii locali, pe termen scurt, în desfacerea și comercializarea produselor locale. Nagy-Mate Eniko, responsabil de proiect din partea Liceului Tehnologic Agroindustrial „Tamasi Aron” Borş, a pornit de la premisa că deschiderea apetitului elevilor pentru antreprenoriat în agricultură „le oferă şanse mai bune de realizare în viață, asigură viabilitatea și prosperitatea comunităților rurale”. Mizând pe un buget de 5.000 de lei, a depus proiectul „Bunătăţile Bufniţei” pe platforma taraluiandrei.ro .

„Elevii din învăţământul cu profil agricol nu au şanse de a-şi aplica în practică cunoştinţele însuşite într-o firmă de exerciţiu. Promovarea și aplicarea lanţului scurt alimentar sunt foarte importante atât pentru consumatori, cât şi pentru viitorii şi actualii fermieri. Acest model nu este încă suficient de cunoscut şi aplicat în rândul fermierilor din România. Lanțul scurt alimentar este o concepție nouă, lipsește din curriculum-ul elevilor. Considerăm foarte importantă educația viitorilor agricultori în acest sens”, spune Nagy-Mate Eniko.

bors2

Nevoia de promovare a lanţului scurt alimentar în rândul viitorilor agricultori şi fermierilor locali a fost identificată de elevii liceului. Aceştia fac practică la agricultori şi au constatat că aceştia nu produc valoarea adăugată la comercializarea produselor.

„Pentru a răspunde acestor nevoi, propunem echiparea unei bucătării în clădirea atelierului şcolar pentru prelucrarea la scară mică a legumelor și fructelor cultivate atât de elevi, cât şi de fermierii parteneri. În această bucătărie, elevii vor prepara după reţete tradiţionale zacuscă, murături, compoturi, gemuri, sucuri din fructe, respectiv fructe şi legume uscate. Propunem şi organizarea unui curs de antreprenoriat pentru 20 de elevi. Aceste produse tradiţionale vor fi valorificate, contribuind la educaţia pentru un stil de viaţă sănătos. Ne gândim şi la achiziţia de biciclete, fiindcă acestea sprijină deplasarea ieftină şi sănătoasă a elevilor de la sediul liceului la atelierul şcolar, respectiv la fermele din comună”, explică responsabilul şi iniţiatorul proiectului.

bors

Atelierul școlar va fi utilizat, în continuare, de elevii școlii. Va putea fi utilizat și de comunitatea locală la pregătirea diferitelor evenimente: Festivalul Ciupercilor de la Santăul Mic, Festivalul Verzei de la Borș, de exemplu. „În acelaşi timp, elevii și fermierii vor putea utiliza cunoștințele dobândite pe parcursul proiectului, iar rețetele tradiționale, însușite de la bunici, vor fi păstrate pentru viitor”, a concluzionat Nagy-Mate Eniko. Beneficiari ai proiectului sunt 60 de elevi și 5 fermieri locali, iar indirecţi: părinţii elevilor, profesorii de specialitate, comunitatea locală, cumpărătorii, partenerii, aproximativ 5.000 de persoane!

În Bihor, la Marghita există deja un precedent de succes: un proiect care îşi propunea să redeschidă ferma ecologică a Liceului Tehnologic „Horea” din Marghita şi să le ofere elevilor ocazia să înveţe totul despre recoltarea laptelui, a obţinut finanţare.

Abonat la succes

Tinca. La Tinca, profesorul Iuliu Orban cunoaşte deja reţeta câştigării unui proiect cu finanţare Petrom.
Trupa de teatru şi film „Actori Amatori” din Tinca a luat naștere în urma câștigării concursului „Idei în Țara lui Andrei”, ediția 2013, printr-un proiect al profesorului. Acum, Iuliu Orban speră să obţină finanţare cu un nou proiect, de această dată pentru a face din curtea şcolii un loc primitor. „Dorim crearea unui spațiu util, cu un climat plăcut celor mici”. Cei 300 de elevi din ciclul primar de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” din Tinca şi cadrele didactice ar putea beneficia de proiectul „Curtea şcolii mele”, depus de dascălul Iuliu Orban.

 

„Este nevoie maximă de reabilitarea curţii școlii primare, deoarece elevii se pot răni la tot pasul – bucăţi de ciment şi borduri desprinse. Proiectul ar putea rezolva şi problema băncuţelor şi a unui spaţiu verde pentru cei mici. Sunt învăţător la clasa a III-a step by step, alături de colega mea, Minodora Popa. Programul clasei noastre este zilnic până la ora 16:00, aşadar elevii noștri ies în curtea şcolii, care nu este deloc sigură pentru ei. De asemenea, este inestetică. Acestea sunt motivele pentru care ne-am propus să o reamenajăm, ca în viitor și alți copii să se poată bucura de ea. Îmi plac proiectele din «Țara lui Andrei». Grație acestor proiecte, în mod special participării la tabăra din «Școala lui Andrei» – 2011, elevii mei au devenit mai dezinvolți, mai cooperanți, mai înțelegători, mai curajoși. Particip cu mult drag și cu mult interes la toate proiectele din «Țara lui Andrei», întrucât eu mă consider și acum un «cetățean» al acestei «țări»”, spune Iuliu Orban. Ambele proiecte pot fi votate până pe 1 decembrie pentru a primi finanţare.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase