Dezvoltator a 20 de centre comerciale în Bihor și în țară, Horea Vușcan răspunde întrebărilor JURNAL BIHOREAN & BIHON

De Călin Corpaş
Reactualizat la:
34Comentarii
Dezvoltator a 20 de centre comerciale în Bihor și în țară, Horea Vușcan răspunde întrebărilor JURNAL BIHOREAN & BIHON
A găsit rețeta: Un nume mare, o farmacie, cafenea și pariuri, toate într-un loc!

După ce a reușit în afaceri cu firma de automatizări Alien Concept și a câștigat din tranzacționarea de monede digitale, la doar 37 de ani, antreprenorul Horea Vușcan împânzește Bihorul cu centre comerciale. Brandurile Carrefour și Profi sunt în prim-plan.

Rețeta pare simplă, la o primă vedere. Însă implică mult curaj, capacitate de concepție și execuție, precum și o doză de risc considerabilă, asociată marilor investiții unde, inevitabil, e nevoie de credite bancare. Din 2016 încoace, Vușcan și-a schimbat filosofia de afaceri, lansându-se în dezvoltări imobiliare cu spații comerciale. Cumpără terenul, găsește clienți pentru care să construiască, cum sunt lanțurile comerciale Profi, Carrefour, Pepco sau Penny, și se pune pe treabă, asumându-și riscurile aferente oricărui proprietar de clădiri și terenuri. Așa a reușit să ridice 20 de centre comerciale de cartier sau destinate comunităților mai mici, în județele Bihor – marea majoritate, dar și Brăila, Olt, Brașov și Timiș. În jurul brandurilor mari pomenite, care funcționează ca „ancore” comerciale, Vușcan oferă spre chirie și alte spații comerciale. Obligatoriu o farmacie, o cafenea sau o agenție de pariuri. Și lista rămâne deschisă.

JB & BIHON: Ce v-a determinat să vă concentrați pe dezvoltarea de rețele comerciale?
Horea Vușcan: În județul Bihor și, în general, în țara noastră există încă multe comunități în care nu există astfel de afaceri. De aceea am văzut o oportunitate, ba chiar o necesitate pentru asemenea investiții. În același timp, este un plasament financiar și un business relativ simplu, în comparație cu ceea ce făceam înainte (industria de automatizări, respectiv o platformă de tranzacționare a monedelor digitale – n.red.).

La cât se ridică o asemenea investiție, pentru construirea unui centru comercial de cartier sau unul gândit să deservească un oraș mai mic, respectiv o comună mare?
H.V.: De la 500.000 de euro în sus. Spre exemplu, centrul comercial Profi de pe strada Gheorghe Doja din Oradea, care a fost primul pe care l-am construit în Bihor, a costat 600 – 700.000 de euro. La polul opus, centrul de la Marghita a costat 2,5 – 3 milioane de euro.

Care sunt riscurile asociate demarării unor asemenea investiții?
H.V.: Sunt riscuri asociate clienților, dar țin și de costurile financiare aflate în directă legătură cu iresponsabilitatea politicienilor. Deoarece asemenea investiții necesită inclusiv o finanțare bancară, instabilitatea politică și economică, fluctuațiile monetare pot crea prejudiciu și ridică gradul de risc.
La începutul anului ne împrumutam cu 4% în lei, iar astăzi am ajuns la 7%.

Apar probleme cu achitarea chiriilor de către clienții incintelor ridicate de către dvs.?
H.V.: În general, colaborăm cu firme serioase. Singurele probleme le-am avut cu jucătorii locali, care încearcă și eșuează din cauza sumedeniei de taxe și impozite, ce te fac să nu poți deschide o afacere mică. Ai nevoie de expert contabil, contabil, avocați, și este extrem de greu să crești o afacere mică, în comparație cu multinaționalele care dețin resurse și strategii adaptate piețelor locale.
Spre exemplu, ca să îți deschizi o patiserie, îți trebuie o mulțime de avize, ai nevoie să angajezi oameni, și antreprenorul fără experiență își pierde orice speranțe. Astfel, într-un final, ajunge să se angajeze el în altă parte, pentru că doarme mai liniștit.
Legislația stufoasă îi face pe antreprenorii locali să nu poată ține pasul cu marii jucători de pe piață. Dar în același timp pentru mine, ca investitor, parteneriatul cu multinaționalele înseamnă seriozitate, predictibilitate, adică aspecte esențiale pentru astfel de investiții.

Cu ce credeți că ajută comunităților locale apariția de astfel de centre comerciale, în județ?
H.V.: Se creează locuri de muncă și crește calitatea serviciilor. Implicit, scad prețurile produselor. Este un avantaj pentru economia locală, atât în perioada construcției, cât și a exploatării. Vorbim, până la urmă, despre noi locuri de muncă pe care aceste dezvoltări le aduc în favoarea comunităților mai mici din județul Bihor. Gândiți-vă că cel mai mic centru comercial, din Oradea, de pe strada Gheorghe Doja, are 600 mp, iar cel mai mare, de la Marghita, are 2.000 mp. La 2.000 mp se creează circa 60 de locuri de muncă.

Cum ați ales serviciile către care să vă orientați?
H.V.: Încerc să mă orientez spre servicii și produse de necesitate, primordiale pentru aceste comunități. De aceea, mă bazez pe produse alimentare, pe farmacie, un fast-food local, o cafenea, o spălătorie auto, o spălătorie de haine. De asemenea, în perspectivă, intenționez să mă extind la Sîntandrei și Oșorhei, cu spații dedicate copiilor și cu săli de sport.

Centrele comerciale împânzesc Bihorul

Iată centrele comerciale, deschise deja, în curs de construcție sau în proiect, dezvoltate sau în curs de dezvoltare în județul Bihor, în perioada 2016 – 2019:

1. Oradea
Construit în 2016, pe strada Gheorghe Doja, vizavi de Spitalul Județean. Aici funcționează un magazin Profi.

2. Sântandrei
Construit în 2016, aici funcționează un magazin Profi, o farmacie, fitofarmacia Glissando, un fast-food, o carmangerie, pariurile sportive Super Bet, un spațiu de joacă pentru copii și o spălătorie auto.
Vușcan: „Urmează să construim corpul III, unde avem deja discuții pentru un magazin de haine și o sală de sport, dar și alți parteneri locali”.

3. Marghita
Construit în 2017, aici funcționează magazinele Carrefour, Pepco și Flanco, Casa Pariurilor și o cafenea.

4. Oșorhei
Construit în 2018, aici funcționează un magazin Profi, o farmacie, o cafenea + gogoșerie, fitofarmacia Glissando, Casa Pariurilor.
Vușcan: „Urmează un spațiu de joacă pentru copii și o spălătorie auto. Suntem în autorizare pentru corpul II, unde avem deja o înțelegere cu un magazin internațional de haine, dar mai avem spații disponibile pentru parteneri locali”.

5. Săcueni
Construit în 2018 și proaspăt inaugurat, săptămâna trecută. Aici funcționează un magazin Profi, fitofarmacia Glissando și un magazin universal.
Vușcan: „Până la sfârșitul anului vom construi și corpul II, unde avem deja contract cu Pepco. De asemenea, vom mai avea o spălătorie auto, pariuri sportive, o cafenea, dar și alte spații pentru parteneri locali”.

6. Sînmartin
Centrul comercial este în curs de finalizare, inaugurarea fiind programată pentru 25 noiembrie 2018. Potrivit dezvoltatorului, aici va funcționa un magazin Carrefour, Farmacia 3 și Casa Pariurilor.

7. Nojorid
Construit în 2018 și finalizat în luna august, aici funcționează un magazin Carrefour, Casa Pariurilor și o farmacie.

8. Ștei
Potrivit dezvoltatorului, construcția va fi finalizată până la sfârșitul anului 2018.
Vușcan: „Aici va funcționa un magazin Profi, Pepco, o cafenea, Casa Pariurilor, dar mai sunt și alte spații disponibile pentru parteneri locali”.

9. Salonta
Potrivit dezvoltatorului, construcția va fi finalizată la mijlocul anului 2019, iar centrul comercial va avea etaj și peste 5000 mp construiți. Aici vor funcționa magazinele Profi, Pepco, Jysk, Farmacia 3, alte magazine și afaceri locale.

10. Tileagd
Potrivit dezvoltatorului, construcția va fi finalizată la mijlocul anului 2019.
Vușcan: „Până în prezent avem contract cu magazinul Profi, o farmacie, o fitofarmacie și pariuri sportive, dar mai avem spații disponibile”.



34Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor