DigiSkills – stagiu de formare Comenius

DigiSkills – stagiu de formare Comenius
Un profesor de informatică orădean a luat parte la un stagiu special, în Grecia.

Ca profesor de informatică la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”, Viorel Muscaş a participat, în perioada 30 iunie – 5 iulie 2013, la stagiul de formare intitulat: „DigiSkills: Enhancement of digital competence skills”, organizat de „Ellinogermaniki Agogi” din Pallini şi desfăşurat în Heraklion (Grecia).

Profesorul a participat la acest stagiu european fiindcă a obţinut un grant Comenius oferit de U.E. prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi – Mobilităţi individuale de formare continuă (www.anpcdefp.ro).

Şi ceilalţi participanţii la acest curs au fost profesori din România, Cipru, Grecia, Portugalia, Serbia, Slovenia, Estonia, Finlanda, Austria, Suedia, Turcia.

În cadrul proiectului, s-au desfăşurat zilnic ateliere de lucru, cursul fiind structurat în diverse workshop-uri presărate cu cafenele filozofice sau vizite de studiu. Principalul scop al cursului a fost realizarea de scenarii educaţionale bazate pe conceptele de creativitate şi joc. Proiectele realizate în cadrul cursului au fost publicate pe portalul Open Discovery Space (www.opendiscoveryspace.eu).

Lecţie pentru profesor

Prof. Muscaş relatează că a avut parte de o lecţie de istorie pe viu: a fost la Knossos (considerat ca cel mai vechi oraș european și totodată cel mai mare sit arheologic din Epoca Bronzului situat în Creta) şi a vizitat palatul de acolo aflând date detaliate despre acest centru politic și cultural al civilizației minoice, legendele locului (labirintul Minotaurului, firul Ariadnei, zborul lui Icar) fiind depănate. Lecția de istorie a continuat cu vizita la Muzeul Arheologic din Heraklion, unul dintre cele mai importante muzee din Europa. Acesta găzduiește artefacte din toate perioadele istorice cretane și am putut regăsi aici exemplare unice de artă minoică.

Profesorul spune că lecțiile ce le va realiza pe viitor la clasă le va baza pe un scenariu educațional care va permite elevilor să atingă la obiectivele educaționale propuse pe o cale proprie, folosindu-și creativitatea și nu unidirecțional, după un set de instrucțiuni prestabilit.

 

FACT BOX

Atelierele de lucru organizate:

1. Profesorii ca designeri – creatori de scenarii educaționale – în care ne-am prezentat ideile inițiale de scenarii pentru a le folosi ulterior ca unelte ale învățării inovative;

2. Introducere în proiectarea jocurilor educaționale – în care s-au trecut în revistă o multitudine de categorii de jocuri ce pot fi folosite cu succes în educație (de strategie, de povestire, de tip Sims, de tip cacealma, de tip puzzle);

3. Educabili creativi, profesori creativi – un workshop cu adevărat interactiv în care am discutat despre creativitate, despre modul în care anumite jocuri de calculator pot fi încorporate în procesul de predare și de învățare pentru a stimula creativitatea elevilor și despre concepte precum “gândirea probabilistică” și “creativitatea înțeleaptă și umanizatoare”;

4. Reflecții asupra proiectării jocurilor educaționale – axată pe considerentele practice ale integrării jocurilor în procesul educațional al elevilor cu și fără dizabilități. Tot aici s-a discutat și despre jocurile urbane, jocurile bazate pe locație, precum și despre platforma ARIS – ce permite dezvoltarea facilă a jocurilor pe dispozitive mobile;

5. Tehnici de raționament emoțional creativ – bazate pe gândire laterală și pe utilizarea unor unelte practice care stimulează creativitatea;

6. Utilizarea uneltelor IT&C pentru a stimula gândirea creativă în contexte de învățare – unde am folosit cu succes programul Computational Tools Palette;

7. Sintetizarea experiențelor, finalizarea scenariilor – folosind experiența acumulată din diversele workshop-uri anterioare, am îmbogățit ideile inițiale de scenariu pentru a obține scenariul final;

8. Revizuirea conceptului de creativitate – discuții finale asupra conceptelor-cheie referitoare la creativitate, iar la Cafeneaua filozofică ni s-a vorbit despre rolul emoțiilor în educație.

În timpul vizite, profesorul a avut ocazia de a vizita Anogia – un cunoscut sat tradițional cretan ce a jucat un rol important în istoria Cretei şi care oferă turiștilor o experiență bogată despre cultura locului, mai ales prin tradițiile culinare și muzicale.

O atracţie aparte l-a constituit Observatorul din Skinakas, situat la o altitudine de 1750 m, punct de cercetare științifică, dar şi centru de inițiere a elevilor în știința astronomiei.

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !