DJ Land: Ca sa fii un bun DJ trebuie sa iubesti si sa traiesti muzica

De Zoltan Varga
DJ Land: Ca sa fii un bun DJ trebuie sa iubesti si sa traiesti muzica
Nu mai e noutate faptul că mulţi dintre cei care merg prin cluburi o fac doar pentru a fi văzuţi. Şi că publicul e influenţat de ceea ce se ascultă la radio. Despre toate acestea şi despre secretul de a fi un bun DJ, ne spune câte ceva DJ Land, unul din cei mai emblematici reprezentanţi ai acestei meserii din Timişoara.

Pentru amatorii de distracţie care au „prins“ entertainment-ul vieţii de noapte din ultimii 16 ani din Timişoara, numele de DJ Land nu mai are nevoie de prezentări. Pe numele său adevărat Gorgeny Alexandru Gerald, „Ducu“ (cum îi spun prietenii şi cunoscuţii) a fost rezidentul celebrei discoteci Discoland, unul din locurile emblematice în materie de clubbing din oraşul nostru. „Am debutat prin 1994, chiar mai devreme dacă e să iau în considerare perioada în care făceam pe DJ-ul la mine acasă. Eram în Arad, filmam la nunţi şi am avut ocazia la un moment dat să pun şi muzică. Reacţia publicului a fost extraordinară iar în 1995 când s-a deschis Discoland-ul am venit în Timişoara“, îşi aminteşte DJ Land.

Având în vedere faptul că în zilele noastre numărul DJ-ilor a crescut vertiginios, DJ Land e de părere că lucrurile trebuiesc analizate cu mare atenţie. „Dacă ieşim acum pe stradă şi oprim zece persoane tinere, vom afla că nouă dintre acestea se consideră DJ. Dacă îi iei la bani mărunţi, vei constata că mulţi dintre ei habar n-au cu ce se mănâncă meseria asta. Ca să fii un bun DJ, trebuie să-ţi placă muzica, s-o iubeşti din adâncul sufletului, să trăieşti muzica. Evident ai nevoie şi de nişte abilităţi tehnice. Personal, nu sunt adeptul mixajului electronic cu laptop şi placă de sunet, mie îmi place să simt muzica, să pun de pe CD-uri sau viniluri. Cred că e o muncă prea electronică asta cu laptopul, depinzi prea mult de tehnologie. Oricum, vinilul rămâne ceva aparte pentru mine. Pe scurt, a fi DJ e un lucru mare“, spune DJ Land.

Deşi se câştigă „ceva“ bănuţi, DJ Land susţine că motivaţia sa n-a fost niciodată latura financiară, iar pentru a câştiga bine din această îndeletnicire e nevoie să scoţi piese, albume şi să ai legături în branşă. „Am avut şi eu un proiect, dar n-a ieşit. Oricum, nu mă dau bătut, cochetez cu ideea“, ne-a dezvăluit el.

În ceea ce priveşte diferenţele stilistice între vremurile vechi şi cele de azi, lucrurile s-au schimbat radical. „În a doua jumătate a anilor 90 se punea muzică comercială, nu prea exista la noi noţiunea de house, ci mai degrabă rave sau techno. Am pus de toate, de la Lou Bega cu Mambo No5 până la TNN cu La Cucaracha, de la Dragana până la Scooter. Puteai să urci de la 90 de bătăi pe minut până la 160 BPM. Acum, totul e liniar, undeva la 127. Îmi place şi muzica de acum, dar nu mai e atât de diversă şi ca DJ nu mai poţi să urci atât de mult cu ritmul“, spune DJ-ul.

De-a lungul carierei sale, DJ Land a avut ocazia să mixeze şi peste hotare, una din cele mai notabile apariţii fiind cea din cadrul festivalului “Vostochny Udar”, care s-a desfăşurat la Sankt Petersburg, unde a avut ocazia să mixeze în faţa a peste 10.000 de persoane. „Afară lumea e mult mai cultivată, vede cu alţi ochi distracţia. Sau aude cu alte urechi faţă de cum auzim noi. Am mixat de mai multe ori şi în Italia şi pofta de distracţie de dincolo e alta. La noi, mai nou, parcă cineva stă cu pistolul la spate şi le zice multora <<hai să dansăm>>. E o distracţie forţată, mulţi vin în club numai ca să fie văzuţi. Iar muzica de la noi este peste tot aceeaşi, toţi se copiează, nimeni n-are curajul să facă altceva Ce se ascultă acum la noi e muzică de radio, dacă lumea nu ştie piesa de la radio, nu-i bună. Sunt şi petrecerei mai serioase, pentru cunoscători, dar nu se adună suficientă lume. Publicul e influenţat de radio sută la sută“, spune DJ-ul care consideră că pentru ca un loc să fie trendy în zilele noastre trebuie să aibe o capacitate de 2-300 de persoane, pentru a se creea o atmosferă adecvată unei distracţii pe cinste.

În ceea ce priveşte preferinţele personale, Ducu gustă din plin muzica tech house comercială, remixurile după piese vechi, sau acel „new retro“ cum îl numeşte el. „Remixuri de Depeche Mode, Faithless sau chiar Ace of Base transpuse în haine noi“, spune el. În cazul în care sunteţi curioşi să aflaţi până la ce vârstă se vede DJ Land în meseria asta, răspunsul este unul tranşant: „Nu există limită de vârstă, există un Carl Cox sau John Digweed. Important e să te ondulezi după ceea ce se cere, să fii în pas cu moda“, spune DJ Land.

Şi pentru că rolul unui DJ este acela de a amesteca muzica în cel mai deplin sens al cuvântului, de a o modifica şi de a o remodela într-un mod creativ, e cât se poate de util ca să existe şi o şcoală. „Eu am pornit de pe magnetofon, unde era foarte greu de mixat. Derulam, apasam pe play până se aşeza piesa respectivă pe ritmul celeilalte melodii. Am avut noroc la vremea când am învăţat, am trecut prin nişte etape. Am învăţat de la cei mai bătrâni, în plus de la invitaţii străini din Discoland. Vedeam ce fac şi a doua săptămână executam şi eu aceleaşi trucuri. Afară există şcoală de DJ, am înţeles că există şi-n Timişoara, dar nu ştiu cât e de utilă. Sfatul meu pentru oricine care vrea să îmbrăţişeze această meserie este s-o facă doar dacă îi place cu adevărat muzica. Mulţi DJ de modă nouă nu ţin cont de intrarea piesei, nu ştiu când să pună un Hit de No.1, amestecă stilurile ş.a.m.d. Sunt multe aspecte, dar e o meserie frumoasă“, spune DJ Land.

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !