Driveri de Top 10 mondial, la Oşorhei

De Veronica Bursaşiu
Driveri de Top 10 mondial, la Oşorhei
Vicecampionul mondial en-titre la atelaje va intra în weekend, în competiţia de la Oşorhei.

Concursul Internațional de Atelaje de la Oșorhei se va desfășura în acest an pe pășunea de la Berkes în perioada 14-16 iulie, în cadrul celei de-a IX-a ediții a Zilelor Comunei Oșorhei. Astfel, în mijloc de iulie, timp de trei zile, de vineri până duminică, iubitorii de sporturi hipice se vor bucura din plin de frumosul spectacol ecvestru de la Oșorhei, având ocazia să admire cai extrem de valoroşi, exemplare cabaline deosebit de frumoase şi spectaculoase, antrenate pentru a participa cu succes la competiții de mare anvergură.

Atelajele participante în competiţie, prezentarea şi sportivitatea conducătorilor de echipaje vor aduce un plus de atractivitate şi spectaculozitate pe parcursul celor trei zile de concurs. Întregul concurs, care presupune trei probe: dresaj, maraton și obstacole, se va desfășura în Zona Berkes din cadrul comunei Oșorhei.

Competiţia începe vineri, 14 iulie, de la ora 11:00 cu concursul de dresaj. Pe un teren de 40×100 m atelajele trebuie să evolueze dupã un program obligatoriu dinainte stabilt. În dreptul literelor așezate în puncte fixe lângã careul de dresaj, caii trebuie sã execute întoarceri, schimbãri de aluri de mers, cercuri mai mici, mai mari conduși, cu o mânã sau douã mâini, semicercuri, diagonale, opriri în care câteva secunde atelajul trebuie sã stea nemișcat sau dat înapoi 3 m obligatoriu în linie dreaptă.

osorhei-atelaje-2

Caii trebuie sã meargã în aceeași cadențã, cu aceași ținutã, deci cu o armonie perfectã în patru aluri de mers, și anume pas – obligatoriu bine sprijinit pe zãbalã, cu ritmicitate și cu aceași forțã de tracțiune din partea cailor, trap mãrunt, trap de lucru și trap alungit. Aceastã ultimã alură de mers este poate cel mai greu de realizat. Cere atât o conformație anatomicã aproape perfectã din partea cailor cât și multã, multã muncã și antrenamente.Se puncteazã atât driverul cât și prezentarea atelajului. Punctajul obținut fiind scãzut din punctajul maxim și devine punct de penalizare cu care concurentul continuã concursul în urmãtoarele probe. Eroarea de parcurs dupã trei reluãri înseamnã descalificare.

Sâmbătă, tot la ora 11:00 începe concursul de maraton. Această probă pune la încercare rezistența fizică și pregătirea tehnică a cailor și a driverilor. Traseul de maraton, cu o lungime de peste 15 kilometri are mai multe etape și presupune pacurgerea traseului în cel mai scurt timp. Pe traseu sunt instalate șapte obstacole naturale și artificiale construite din lemn și alte materiale, aplicându-se câte puncte de penalizare la fiecare 5 secunde petrecute într-un obstacol, cu riscul eliminării din probă pentru concurenții care depăşesc limita de 5 minute.

Trãsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu construcție specialã, realizate cu soluții tehnice sofisticate. Ele trebuie sã aibã greutãți si ecartamente obligatorii stabilite în regulament iar ținuta și costumația concurenților este la libera alegere, doar casca de protecție sau toca fiind obligatorii. Secundul (secunzii) au o sarcinã foarte precisã și deosebit de dificilã, ei țin echilibrul atelajului, de multe ori executând exerciții fizice aproape acrobatice. Condiția fizicã și cea psihicã sunt extrem de importante atât la driveri cât și la cai.Ziua de duminică e destinată concursului de obstacole.

Competiţie acerbă

Concurenții se prezintã la start în funcție de rezultatele obținute în primele zile, astfel cã primii la start sunt cei cu cele mai multe puncte de penalizare iar ultimii sunt echipajele cu cele mai bune rezultate. Din nou se cere trăsura de stil și costumația elegantã. Obstacolele constau din jaloane portocalii de formã conicã așezate la 10 cm de ecartamentul roților, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Mingea doborâtã de concurent se penalizeazã. Porțile sunt marcate, pe o parte si alta cu culori, culoarea roșie obligatoriu la mâna dreaptã și culoarea albã la mâna stângã.

Parcul de obstacole este decorat cu plante și flori ornamentale, ridicând astfel nivelul estetic al probei. Pe lângã doborârea mingilor sau depãșirea timpului de bazã, atelajele sunt penalizate cu puncte pentru derobãri sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din ținuta concurenților sau dotarea incompletã a trãsurilor, iar ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depãșirea unui minut de la semnalul sonor și pânã la trecerea liniei de start și ocolirea porții de sosire sau rãsturnarea trãsurii se pedepsesc cu descalificare.

Punctajul final al concursului de atelaje se realizeazã prin adunarea punctelor de penalizare din toate cele trei zile de concurs. Dupã terminarea celor trei probe, va avea loc premierea si parada.

Vor lua startul un număr de aproximativ 15-17 atelaje, din mai multe țări, printre participanți numărându-se componenții echipei naționale de atelaje a României precum și driveri din TOP 10 mondial, inclusiv vicecampionul mondial en-titre.Pășunea Berkeș, respectiv pista de concurs, se află la circa 700 de metri de ieșirea din Oșorhei înspre Cluj, pe partea dreaptă, imediat după Moara Albastră.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !