Educaţie cu ajutorul semnelor

ORADEA – Cinci oaspeţi din Belgia au sosit, miercuri, la Oradea pentru a-şi împărtăşi experienţa în educarea persoanelor cu retard mintal moderat şi sever. Metoda urmează să fie implementată în instituţiile de învăţământ special.

Invitatii au prezentat, pe rând, realizarile datorate metodei VSS (vorbire
cu sprijinul semnelor), dezvoltata în Flandra si implementata în
anii trecuti si în doua gradinite oradene. Întâlnirea a avut
loc la Scoala Speciala nr. 1, unde s-au adunat toti sustinatorii proiectului
„Vorbirea cu sprijinul semnelor”, reprezentanti ai Facultatii de
Stiinte Socio-Umane, ai Inspectoratului Scolar Judetean Bihor si ai Directiei
Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.

Obiectivele proiectului includ nu numai implementarea metodei în institutiile
de invatamânt special, ci si crearea unui centru de formare pentru VSS,
calificarea unei echipe de formatori, recunoasterea certificatului de formator,
crearea de manuale, sensibilizarea persoanelor care ar putea fi interesate de
aceasta tehnica, precum si introducerea VSS în curicula de formare universitara.
Pe lânga personalul gradinitelor si scolilor, se urmareste cunoasterea
metodei si de catre parinti.

Vorbire prin semne

Partenerii belgieni si-au prezentat activitatea în fata publicului, oferind
diferite exemple prin intermediul imaginilor. Astfel, cei prezenti au putut
vedea cum un copil cu retard mintal nu raspundea satisfacator indicatiilor rostite
de educatoare, actionând însa prompt si corect atunci când
se foloseau semnele.

În VSS se utilizeaza un set de 500 de semne ce provin din limbajul surdo-mutilor,
nefiind însa aceleasi. „În metoda VSS se urmaresc trei principii:
copilul trebuie sa învete sa înteleaga limbajul, apoi sa învete
sa se exprime. Ultimul principiu prevede utilizarea semnelor 24 de ore din 24”,
au explicat expertii belgieni.

„Dupa cum vedeti, proiectul nu a fost lansat acum. Belgienii au lucrat
deja la Gradinita nr. 20 si Gradinita nr. 54. Urmeaza ca metoda sa fie implementata
si la Scolile Speciale nr. 1 si nr. 3 din Oradea”, a afirmat Carmen Popa,
coordonatoarea proiectului.

Monica Mateiu



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase