Etnosculpturi cu muzica si poveste, la Galeria Triade

De S.P.D.
Foto (c) fotosen.ro
Foto (c) fotosen.ro
„Folositor de frumoase”, după cum le-a descris Marcel Tolcea, etnosculpturile lui Mihai-Corneliu Donici au cântat şi au spus poveşti de dinainte de Brâncuşi, joi seara, la Galeria Triade.

Piaptănul zeilor, Floarea lui Miro şi Ciocanul cerului sunt doar câteva dintre lucrările care au stârnit admiraţia privitorilor provocaţi să vadă în ele esenţa formei la care timpul însuşi a lucrat, cu mâini de ţăran şi de artist deopotrivă. Galeria Triade şi însorita curte a Casei Jecza au fost arhipline joi, 3 mai 2012, la triplul eveniment organizat de Fundaţia Interart Triade şi Asociaţia Culturală Arte-Factum.

„Mihai Donici este un entomolog al frumosului. El scoate la lumină fluturele, forma din esenţa lemnului”, a observat Marcel Tolcea, directorul Muzeului de Artă Timişoara, care a prezentat, la vernisaj, etnosculpturile, alături de Dan Ungureanu, paleograf şi antropolog al culturii, într-o frumoase asociere de idei despre formă, frumos şi locul lemnului în Biblie şi artă. Rapelurile puternice la opera lui Brâncuşi în lucrări precum Peştele tăiat sau Piciorul păsării (cărora le sunt asociate chiar imaginile fotografice ale creaţiilor brâncuşiene ce le-au inspirat), subliniate chiar de Mihai Donici, autorul expoziţiei, au dat cheia descifrării demersului artistic. Irepresibila tentaţie de a desluşi folosinţa artefactelor originale i-a emoţionat pe cei care au stăruit reconstitui destinul lor: cioplite cândva de meşteri cum nu prea mai sunt, folosite în case, curţi sau pe câmp, netezite de mâni, rupte de muncă, fragmente bătrâne de lemn aruncate prin poduri, înlocuite de noile tehnologii, abandonate în gospodării tradiţionale sortite să dispară cu totul, plutind în taluzuri eterogene ale pieţelor de vechituri, artefacte ale unei extraordinare culturi populare se salvează, astfel, într-un inedit context estetic, căci, implacabil pierdută funcţia lor practică, lasă sa se vadă frumuseţea intrinsecă a formei, accentuată de timp şi folosire. Ideea artistică, mesajul puternic şi emoţia sinceră pe care o generează obiectele dau sens demersului estetic, dar „Înainte de Brâncuşi” este, înainte de orice, o expoziţie frumoasă. Artefactele de cultură populară pe care artistul le-a folosit în realizarea etnosculpturilor sunt contemporane cu Brâncuşi sau chiar mai vechi.

Într-o inspirată potrivire de fapte culturale, vernisajul expoziţiei s-a însoţit cu lansarea volumului „Calea rătăcită. O privire asupra artei populare româneşti” a profesorul dr. Constantin Prut, „o carte fundamentală, care construieşte antropologia înainte de antropologie”, a remrcat Otilia Hedeşan, în prezentare.

Triada artistică a serii s-a întregit cu un sublim recital de percuţie pe toace şi instrumente de lemn, susţinut de muzicianul Doru Roman. Poveştilor lemnului vechi li s.-a alăturat cea a pişicherului Ivan Turbincă, pornit să caute ba la poarta Raiului, pe la cea de vizavi, duhan, lăutari şi muieri, aşa după cum frumos a „tradus-o” pe note muzicale Anatol Vieru. Doru Roman a privit însă …cu urechea etnosculpturile expuse, găsindu-le, multora dintre ele, sunetul ascuns şi vocaţia de instrumente de percuţie. „E atâta muzică în ele, sunt extraordinar de frumoase”, a spus muzicianul.

Expoziţia „Înainte de Brâncuşi” -etnosculptură de Mihai-Corneliu Donici poate fi vizitată la Galeria Triade (Timişoara, Calea Martirilor 51-45) până în 17 mai 2012, prin programare telefonică prealabilă, la numărul 0040 256 48 20 56.

 



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase