Expoziţia de pictură Felicia Lacsan Bedelean

În aceste zile, în insolita clădire de pe strada Ceaikovski, cunoscută generic ca Turnul de Apă, arădenii pot vedea şi aprecia expoziţia personală de pictură a Feliciei Lacsan Bedelean.

Deşi puţine la număr, doar 11 lucrări alese şi expuse după o foarte exigentă selecţie, colecţia se prezintă într-o deplină unitate de concepţie şi mod de realizare. Prin ele, artista se concentrează în maniera abstracţiei totale, exclusiv asupra culorii, formei şi compoziţiei. Lirica spontană şi sinceră, dar fără corespondenţă cu natura reală, o ajută în demersul său artistic.

Expoziţia ne poartă cu gândul la omul universal al Renaşterii, Leonardo da Vinci, care în urmă cu peste 500 de ani făcea observaţia că urma lăsată pe un perete de un burete îmbibat cu vopsele trebuie înţeleasă doar ca o invitaţie de a exploata ceea ce este întâmplător în elaborarea unei opere.

Autorul celebrului „Tratat de pictură” nu-şi punea problema de a considera pata însăşi ca o operă de artă, dar sugera posibilitatea devenirii ei. Fiindcă această urmă lăsată de culoare poate fi prelucrată în aşa fel încât să poată pune stăpânire pe simţurile, sensibilitatea şi inteligenţa noastră, a publicului.

Este cunoscut faptul că atunci când un pictor desenează sau pictează, de exemplu un buchet de flori sau un peisaj, nu florile sau peisajul în sine îl interesează, ci exclusiv frumuseţea lor. El se străduieşte să extragă această frumuseţe în desenul sau tabloul său.

El face abstracţie de toate elementele botanice care formează florile sau peisajul real, prezentând această frumuseţe prin impresia subiectivă, personală. Pictorul poate merge în felul acesta printr-o creaţie individuală şi originală până la ruperea totală de modelul natural. El creează o operă abstractă ce trăieşte doar prin spirit ca o necesitate interioară.

Felicia Lacsan Bedelean merge pe această linie, tinzând spre polul abstracţiei totale. Lucrările sale nu sunt scheme raţionale cu corespondent în natură. În expoziţie nu trebuie să descifrăm o poveste, o naraţiune sau figură geometrică deoarece oricum pe simeze nu găsim nici peisaje, nici naturi moarte sau portrete.

Cu toate acestea, picturile Feliciei Lacsan Bedelean conţin aceeaşi cantitate de emoţie obiectivă pe care o putem simţi în arta figurativă. Ele sunt mai degrabă un rezultat al sensibilităţii decât al inteligenţei şi cercetării, un rezultat al elanului şi nu al calculului.

Abstractizarea e condusă de imaginaţie, de culoare şi formă. Obiectul artei la Felicia Lacsan Bedelean este similar cu al muzicii. În lucrări nu se află decât atmosfera prin care e invitat să se plimbe inteligent spectatorul cu toată fantezia şi gusturile sale.

Este un exerciţiu pe care vă invităm să-l încercaţi în ambientul expoziţiei semnate de Felicia Lacsan Bedelean la Galeriile Turnul de Apă.

Horia Truţă



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase