Expoziţie deschisă la Muzeul din Deva

Expoziţie deschisă la Muzeul din Deva
Deva – O expoziţie deschisă la Muzeul din Deva vrea să prezinte comorile localităţii hunedorene Săcărâmb. La expoziţia inaugurată miercuri la Deva, ce ocupă şapte săli al clădirii Magna Curia, au participat personalităţi ale judeţului, cercetători români şi germani, foşti mineri de la mina de la Sâcărâmb, elevi, invitat special fiind consulul general al Consulatului German din Sibiu, Thomas Ghelrach. 

Prezentarea expoziţiei a fost făcută de dir. Muzeului Transilvănean din Gundelsheim, Volker Wollmann şi cuvântul de deschidere a aparţinut dir. muzeului devean, Marcel Morar.

Intitulată cum nu se poate mai bine, „Săcărâmb – cămara de comori a României”, expoziţia este rodul Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva în colaborare cu Muzeul German al Mineritului din Bochum, Muzeul Transilvănean din Gundelsheim – Germania şi Arhivele Naţionale – Direcţia Judeţeană Hunedoara şi Cluj. Mina de la Săcărâmb, deschisă în 1747, în urma descoperirii de minereu aur-argintifer (1745) şi este importantă prin faptul că aici s-au descoperit pentru prima dată un număr de opt minerale, printre care Alabandin, Petzit, Stutzit, Nagyagit, Krennerit, Muthamannit, Telur.

Zoan a fost numită „cămară de comori” datorită cantităţilor masive de aur şi argint scoase din această mină. Astfel, după Primul Război Mondial, producţia anuală de aur a fost de 49,12 kg iar cea de argitn de 129,86 kg. În perioada 1747-1885 mina a produs 40 de tone de aur, fiind considerată cea mai eficientă din Europa, iar în perioada 1903-1930 mina a produs un total de 1138 kg de aur şi 3065 kg de argint.

Expoziţia prezintă, până în luna februarie 2007, o serie de imagini din activitatea mineritului, unelte şi maşini utilizate în minerit de-a lungul timpului, eşantioane de roci etc., toate acestea încercând să redea atmosfera minieră a veacurilor trecute.
Vagonetul de la Brad

Cea mai valoroasă piesă a expoziţiei este considerat a fi vagonetul de la Brad, care este primul vehicul pe şine din istoria tehnicii şi a fost folosit la mina de aur de la Brad. Minereul extras era transportat cu ajutorul unui vagonet cu roţi de lemn, care se deplasa pe un fel de şine de lemn, cu schimbător de cale de tipul „ac şi inimă“.

A doua atestare documentară a introducerii şinelor de lemn este în jurul anului 1550, pentru transportul subteran în galeriile miniere din Munţii Harz şi din regiunea Nurnberg. Originalul se află expus, din 1930, la Muzeul Transporturilor, din Berlin. Machete ale vagonetului pe şine de lemn se găsesc şi la Muzeul Căilor Ferate şi Muzeul Tehnic „Prof. ing. Dimitrie Leonida“, din Bucureşti. Acum, o nouă machetă a acestuia se află în expoziţia deschisă ieri la Deva.

Sanda Bocăniciu



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase