Abia s-au stins ecourile unui bacalaureat reclamat ca „ilegal”, că acum apar noi tensiuni printre copii în ceea ce priveşte programa pentru simularea Evaluării Naţionale, dar şi a Bacalaureatului. Pe 15 februarie, Ministerul Educaţiei a publicat Ordinul nr. 3.109 privind organizarea simulării Evaluării Naționale pentru elevii din clasa a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului de Bacalaureat naţional, în anul școlar 2017-2018.
Chiar dacă simularea Evaluării Naţionale la Limba română are loc pe 5 martie, elevii află acum că nu trebuie să pregătească balada populară, unul dintre subiectele cu greutate din perspectiva punctajului. Nu doar elevii sunt surprinşi de această decizie a ministerului. Mulţi dintre dascălii de limba română ne-au mărturisit că au reluat balada populară, chiar dacă aceasta a mai fost predată, din dorinţa de a-i pregăti pe elevi. „Dacă ştiam că nu se cere la simulare, amânam acest subiect şi insistăm asupra altora”, ne-a explicat un dascăl.
Conform ordinului publicat de Minister, „vor fi exceptate de la simulare următoarele conţinuturi: procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: alegoria), trăsături specifice genului dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere, trăsături ale speciilor literare: romanul, balada populară, complemente circumstanţiale şi propoziţii subordonate circumstanţiale corespunzătoare (de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop, condiţională, concesivă, consecutivă)”. Din programa pentru simulare destinată clasei a XI-a dispar autorii canonici, simbolismul, textul dramatic postbelic.
„Pentru simularea examenului de Limba şi literatura română, la clasa a XI-a sunt exceptate din programa de examen următoarele conţinuturi: reguli ale monologului, reguli şi tehnici de construire a dialogului, stiluri funcţionale adecvate situaţiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în comunicarea orală, textul dramatic postbelic, limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii, simbolismul, prelungiri ale romantismului şi clasicismului, perioada interbelică, perioada postbelică, interpretări şi judecăţi de valoare exprimate în critică şi în istoria literară, autorii canonici: George Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, George Călinescu, Eugen Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu”, se arată în Ordinul publicat în urmă cu câteva zile în Monitorul Oficial. Nu doar la Limba română sunt scoase, surprinzător, capitole la simulare. La Matematică, spre exemplu, capitolul „Funcţii” la clasa a VIII-a are prevăzut un subiect în toate testele publicate în culegeri, teste, după modelul avizat de Ministerul Educaţiei.
Acest capitol a început să fie studiat de elevii de clasa a VIII-a încă din semestrul I, profesorii dorind să aibă timp să-l consolideze. Elevii nu vor primi nici probleme care se rezolvă cu ajutorul inecuaţiilor. Simularea Evaluării Naţionale 2018 începe în data de 5 martie, cu testarea elevilor de clasa a VIII-a la Limba şi literatura română. Liceenii din clasele terminale vor începe simularea BAC-ului pe 19 martie.
Ministerul Educaţiei organizează pentru al cincilea an consecutiv, la nivel naţional, simularea examenelor de Bacalaureat şi Evaluare Națională. „Sunt aşteptaţi să participe cei aproape 500.000 de elevi din clasele a VIII-a, a XI-a și a XII-a”, precizează reprezentanţii Ministerului. Obiectivele simulării sunt familiarizarea elevilor cu rigoarea examenelor pe care le vor susţine la finalul celor două cicluri de învăţământ, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obţinerii unor rezultate satisfăcătoare la examenele propriu-zise”, susţine MEN.
„Au luat foc”
Problemele şi schimbările perpetue, dar fără substanţă, din învăţământul românesc par să-i îngrijoreze în special pe părinţi. Şi politicienii, mai ales atunci când sunt în opoziţie. Spre exemplu, parlamentarul liberal Florica Cherecheş spune că a iniţiat un proiect de lege prin care admiterea în liceu să se facă strict pe bază de examen, fără ponderea mediilor modificată anual, dar că proiectul a fost respins. Anunţul a venit pe fondul unei idei lansate de noul ministru, idee pe care parlamentarul a vrut să o testeze printre cei cu care relaţionează pe pagina sa de socializare. „Ministrul Popa a anunţat în cadrul unei întâlniri cu reprezentanţii părinţilor că doreşte ca media claselor V-VIII, care acum contează în proporţie de 20% la admiterea la liceu, să fie calculată doar din tezele de la materiile de bază: Limba română şi Matematică pentru clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a, plus Istorie sau Geografie în clasa a VIII-a”, a anunţat parlamentarul, dorind să afle părerile bihorenilor.
Oamenii au luat foc, aflând că se doreşte din nou „schimbarea schimbării”, dar că nimeni nu doreşte să lucreze la programul supraîncărcat al elevilor, la programele aglomerate şi învechite. „Matematica și Limba română, care și până acum erau cele mai «importante», vor deveni și mai importante. Practic, va fi ca la liceu: elevii vor fi interesați doar de aceste materii «importante». La revedere, cultură generală! Succes la meditații în particular!”, scrie Constantin Buleandra. „Consider că este irelevantă evaluarea doar la două materii. Sunt copii cu abilitați diverse, care nu pot fi evaluaţi printr-un simplu examen la Limba română sau Matematică. Cu adevărat trebuie introduse în școli testele de personalitate, precum și cele de abilitați. Unii dintre copii știu exact ce vor; consider că este o jignire să se spună că nu știu ce vor copiii…”, spune Ligia Matiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!