Festivalul Internațional de Teatru Oradea sub semnul tinereţii

De Camelia Busu
Se anunţă noutăţile FITO, ediţia a şasea.
Se anunţă noutăţile FITO, ediţia a şasea.
A şasea ediţie a Festivalului Internațional de Teatru Oradea se va desfăşura în perioada 23-30 septembrie, având secţiuni noi, juriu inedit şi o campanie de strângere de fonduri.

Se apropie ediţia a şasea a Festivalului Internațional de Teatru Oradea. Organizat de Teatrul „Regina Maria”, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER, festivalul va avea loc în perioada 23-30 septembrie.

Această ediţie stă sub semnul Centenarului, motiv pentru care ideea festivalului din acest an este de a sărbători prin tineri. Timp de opt zile, spectatorii vor putea viziona 26 de spectacole de la companii teatrale din ţară şi din străinătate, dar şi două spectacole-lectură.

Înscrierea spectacolelor în festival a început din luna martie, dar la 1 iunie erau puţine trupe înscrise. În plus, în urma schimbărilor de manageriat, cineva trebuia să îşi asume organizarea acestuia. Aşa a ajuns ca, pentru prima oară, selecţia şi concepţia artistică a festivalului să aparţină Victoriei Balint, șef birou proiecte culturale al Teatrului „Regina Maria”.

„Anul acesta am dorit să realizăm selecţia festivalului având deplină încredere în forţele proprii, de aceea am desemnat-o pe Victoria Balint să se ocupe de acest lucru. Îi mulţumesc pe această cale, şi întregii echipe cu care a lucrat. Programul de acest an este încărcat, bogat, frumos, interesant”, spune managerul teatrului orădean, Elvira Rîmbu.

Ca urmare a slabei înscrieri până la început de iunie, s-a luat hotărârea ca acel standard de spectacol de 90 de minute fără pauză să fie mărit la 120 de minute fără pauză, o noutate în această ediţie a festivalului, explică Victoria Balint. În momentul în care s-a lansat această provocare, de la 20 de spectacole înscrise s-a ajuns la 77. Niciodată nu au fost atât de multe spectacole înscrise la festival, dovadă că acest concept în contextul actual al teatrului românesc este mult mai viabil decât 90 de minute fără pauză. Selecţia a fost finalizată în 15 iulie, rămânând în festival 26 de spectacole, din care 14 înscrise în concursul Festivalului de Teatru Scurt, ajuns la ediţia 24.

fito 2

Spectacolele se vor desfăşura în opt spaţii diverse, atât la Sala Mare a Teatrului şi la Sala Arcadia, cât şi spectacolele cu publicul pe scenă la Casa de Cultură a Sindicatelor, Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Bihor, Sala Studio Szigligeti, Sala Florica Ungur, Studio Act și scena mobilă amplasată în faţa Teatrului „Regina Maria”. Pentru spectacolul „Mioriţa” al Teatrului „Auăleu” din Timişoara se încearcă să se obţină aprobare pentru a se putea juca pe o scenă mobilă în Piaţa Unirii. Vor avea loc şi două spectacole-lectură.

În concurs

Spectacolele înscrise în concurs sunt 14. De la Oradea intră în concurs spectacolul „În inima nopţii – Episodul Macbeth”, al trupei Iosif Vulcan, singura producţie de anul trecut care se înscrie ca şi durată în regulamentul festivalului. Trupa Szigligeti va avea, de asemenea, un spectacol în premieră la Sala Studio, în deschiderea festivalului, „Beznă de mină”, în regia lui Hunyadi István. Victoria Balint a făcut o recomandare specială pentru spectacolul cu publicul pe scenă „Regina frumuseţii din Leenane”, al Teatrului Jean Bart din Tulcea.

„Este realmente un spectacol foarte valoros. Suntem în negocieri cu ei, să vedem dacă pot juca două reprezentaţii în aceeaşi zi. Este un spectacol în regia lui Vlad Cristache, în care veţi descoperi o poveste emoţionantă din toate punctele de vedere, jucată impecabil actoriceşte şi regizată la un mare nivel artistic. Vă recomand spectacolul cu mare căldură, ca de altfel toate spectacolele din concurs. Sunt spectacole care urmăresc o logică. De ce au fost selectate? Este un an al Centenarului, în care sărbătorim 100 de ani de la Marea Unire. Cel mai frumos să sărbătoreşti Unirea este să o faci cu tinerii. Ei sunt cei care trebuie să îşi cunoască istoria, dar sunt şi cei care hotărăsc viitorul. Aşadar, toată selecţia se bazează pe invitarea unor spectacole ale unor tineri regizori valoroşi români. 90% din selecţie se bazează pe regizori tineri şi foarte tineri”.

Alte spectacole în concurs sunt: cel al Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoşani, „Zeul Măcelului”, la Sala Arcadia, spectacolul Teatrului „Odeon” din Bucureşti – „Gardenia”, cu publicul pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor, apoi spectacolul Teatrului „Fani Tardini” din Galaţi, „Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant”, în regia lui Dragoş Alexandru Muşoiu, un regizor foarte tânăr şi promiţător ca valoare, pe care Teatrul „Regina Maria” îl are în vedere pentru o viitoare colaborare.

fito 3

Alte producţii în concurs sunt: spectacolul Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, „Tartuffe” de Moliere, realizat într-o abordare foarte modernă în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, apoi Teatrul Dramatic din Baia Mare cu spectacolul „Dragă doamnă profesoară”, în regia lui Andrei Măjeri, un regizor provocator şi controversat, care are două spectacole în festival, cel de-al doilea fiind „Pulverizare” de la Apollo 111 din Bucureşti.

Un spectacol care merge pe linie clasică, one man show, este cel al Teatrului Evreiesc din Bucureşti, „O lecţie de bune maniere”, cu Maia Morgenstern, apoi spectacolul Teatrului „Ioan Slavici” din Arad, „Tatăl”, în regia lui Radu Iacoban, care se joacă la Casa De Cultură a Sindicatelor cu publicul pe scenă, spectacolul multipremiat al Teatrului Naţional din Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”, în regia lui Cristi Popescu şi intitulat „Capu’ de bizon”, spectacol ce va avea loc la Sala Florica Ungur, cu publicul în jurul decorului, un spectacol cu totul special, care se joacă exclusiv la lumina lămpilor de birou.

Dedicate Centenarului

Va mai fi specacolul de la Chişinău în regia lui Petru Vutcărău, „Căldură în noiembrie”, al Teatrului „Eugene Ionesco”, spectacol care este şi în concurs, dar este şi invitat în secţiunea dedicată Centenarului. În această secţiune mai este invitat spectacolul „Treptele Unirii”, un recital de Emil Boroghină, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, o coproducţie a Teatrului „Nottara” şi a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova.

După spectacol va avea loc o conferinţă în care parteneri vor fi: Revista Familia – invitat Ioan Moldovan, Muzeul Ţării Crişurilor – invitat Aurel Chiriac, criticul de teatru Elisabeta Pop şi Petre Vutcărău, ca reprezentant al Teatrului „Eugene Ionesco” din Chişinău.

De asemenea, pe lângă evenimentele destinate sărbătorii Centenarului, iubitorii de carte sunt invitați la lansarea volumului „Ei sunt printre noi (cartea monologurilor)”, scrisă de dramaturgul Mihai Ignat. De asemenea, toţi invitaţii din festival vor avea ocazia să viziteze, în Muzeul Ţării Crişurilor, Muzeul „Aurel Lazăr” şi Muzeul „Iosif Vulcan”, expoziţiile dedicate Marii Uniri.

„Cu tineri pentru tineri”

O noutate în această ediţie a festivalului este secţiunea „Cu tineri pentru tineri – România după 100 de ani”, tot secţiune dedicată Centenarului, în care se vor juca spectacolul „Noi nu!” al Teatrului „Aurel Manea” din Turda, în regia Laurei Moldovan, un spectacol cu liceeni şi actori, și spectacolul Centrului Multimedia Studio Act, „Poveste din Transilvania”.

Juriul – format din criticii de teatru Ion Parhon (președinte al juriului), Elisabeta Pop și actorii Teodor Corban, Cristian Șofron, directorul Teatrului „Odeon” și Richard Balint – va acorda cinci premii. O altă noutate este un juriu paralel al tinerilor studenţi, patru la număr, de la facultăţile de teatrologie din România – Târgu Mureş, Cluj-Napoca, Bucureşti şi Iaşi – care va acorda premiile tinerilor.

La „Concursul de Creaţie Dramatică Dedicat Piesei Scurte”, care are ca scop încurajarea dramaturgiei românești originale, cu precădere a teatrului scurt, au fost înscrise 15 texte, iar câștigătorul va fi desemnat de juriul format din criticii de teatru Oana Borș, Claudiu Groza şi actorul Eugen Țugulea.

Spectacole invitate

În secţiunea spectacolelor invitate se înscriu: „Variaţiuni enigmatice” al Teatrului „Regina Maria” din Oradea, „Creditul” al Teatrului „Artemotion” din Oradea, iar la secţiunea spectacole internaţionale se vor putea urmări „Concert pentru doi clovni” al companiei Les Rois Vagabonds din Franţa, un spectacol excepţional de teatru, poezie, mişcare, muzică şi clovnerie, care a mai fost prezent în festival în 2013, şi spectacolul „Occidental Express” al companiei trap Door Theatre din Chicago.

Festivalul se va închide cu spectacolul „Teroare” al Teatrului Naţional Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”, în regia lui Bobi Pricop. Premiera oficială are loc pe 15 septembrie la Târgu Mureş, în festival jucându-se pe 30 septembrie, la Sala Mare, de la ora 18:00.

„Este un spectacol contemporan care abordează o temă foarte actuală la nivel mondial: terorismul. El este prezentat ca şi un proces autentic într-o sală de teatru în care publicul este juriul care decide soarta acestui proces. Spectatorii vor primi la intrarea la spectacol foi de spectacol în care există decizia «vinovat» sau «nevinovat». La încheierea pledoariilor, spectatorii vor fi cei care vor vota, se vor număra voturile, iar finalul spectacolului va depinde de decizia publicului spectator. Este un spectacol care se joacă în toată lumea, care are o pagina de Facebook în care există o dezbatere mondială pe această temă”, a precizat Victoria Balint.

Campanie de donaţii

Festivalul Internațional de Teatru Oradea se alătură, de asemenea, eforturilor de reconstrucție a Palatului Episcopiei Greco-Catolice și lansează campania „Un festival pentru Oradea – împreună pentru o clădire, artiștii susțin reconstrucția Palatului Episcopiei Greco-Catolice”.

La spectacolele în aer liber „Mioriţa” al Teatrului „Auăleu” din Timişoara, „Eutopia” al Teatrului de Stat din Constanţa şi „Concertul în 2” susţinut de Ada Milea și Bobo Burlăceanu în ultima zi de festival, intrarea este liberă, însă se vor amplasa urne în care spectatorii pot dona bani pentru reconstrucția clădirii palatului, urmând ca suma adunată să fie virată în conturile Episcopiei.

Biletele pentru festival se vor pune în vânzare începând cu 3 septembrie la Agenţia Teatrului, de marți până vineri între orele 12:00-18:00, iar în weekend între orele 10:00-13:00. Bilete se pot achiziţiona şi cu o oră înainte spectacol sau online pe www.biletmaster.ro. Preţurile sunt cuprinse între 15 şi 50 de lei.

fito 1

Bugetul estimativ al festivalului este de 300-350.000 de lei, care se va realiza din bugetul teatrului alocat de Consiliul Judeţean, din vânzarea de bilete, din sponsorizări, iar UNITER contribuie cu 8.000 de lei. Anul viitor s-ar putea ca Festivalul Internaţional de Teatru Oradea să se mute pe început de iunie, doarece în septembrie se suprapune cu mai multe festivaluri din ţară, dar şi cu debutul stagiunilor.

„Ediţia din acest an nu este a vedetelor, este a tinerilor”, spune Victoria Balint. Sunt foarte mulţi actori din ţară care nu sunt mediatizaţi, dar sunt foarte valoroşi. Şi aceşti tineri actori pot deveni vedete, pentru că merită din plin. De aceea, publicul orădean este invitat să vină să îi vadă, să îi cunoască, să le admire munca, prestaţia şi să îi răsplătească apoi cu aplauze.

Program FITO 2018

23 SEPTEMBRIE (Duminică)

  • Ora 17:00 – Sala Studio Szigligeti BEZNĂ DE MINĂ, de Székely Csaba, regia Hunyadi István – Teatrul Szigligeti Oradea

  • Ora 19:00 – Sala Mare – CONCERT PENTRU DOI CLOVNI, by Igor Sellem and Julia Moa Caprez – Les Rois Vagabonds, Franța

  • Ora 21:00 Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică Bihor CREDITUL de Jordi Galcerán, regia Sebastian Lupu – Teatrul Artemotion, Oradea

24 SEPTEMBRIE (Luni)

  • Ora 16:00 – Sala Arcadia – Lansare de carte – Mihai Ignat

  • Ora 17:00 – Sala Arcadia – NOI NU!, de Andreea Radu, regia Laura Moldovan – Teatrul „Aureliu Manea” Turda

  • Ora 19:00 – Sala Mare – O LECȚIE DE BUNE MANIERE, de Jean–Claude Grumberg, regia Alexandru Berceanu – Teatrul Evreiesc de Stat București

  • Ora 21:30 – Sala Studio Szigligeti (Moskva) – PULVERIZARE, de Alexandra Badea, regia Andrei Măjeri – APOLLO 111

25 SEPTEMBRIE (Marți)

  • Ora 17:00 Sala Arcadia – ZEUL MĂCELULUI, de Yasmina Reza, regia Erwin Șimșensohn – Teatrul Mihai Eminescu, Botoșani

  • Ora 19:00 – Sala Mare (cu publicul pe scenă) – REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE, de Martin McDonagh, regia Vlad Cristache – Teatrul Jean Bart, Tulcea

  • Ora 21:00 – Piața Unirii (Scena Mobilă) – MIORIȚA, înscenarea de Ovidiu Mihăiță – Auăleu Teatru, Timișoara

  • Ora 21:00 – Casa de Cultură a Sindicatelor (cu publicul pe scenă) – GARDENIA, de Elzbieta Chowaniec, regia Zoltan Balazs Teatrul Odeon București

26 SEPTEMBRIE (Miercuri)

  • Ora 17:00 – Sala Arcadia – VARIAȚIUNI ENIGMATICE, de Éric–Emmanuel Schmitt, regia Elvira Rîmbu – Teatrul Regina Maria, Oradea

  • Ora 18:00 – Sala Mare – ULUITOARELE NUMERE DE SINGURĂTATE ALE LUI EDWARD GANT, de Anthony Nielsen, regia Dragoș Alexandru Mușoiu Teatrul Fani Tardini, Galați

  • Ora 19:00 – Sala Studio Szigligeti (Moskva) – OCCIDENTAL EXPRESS, de Matei Vișniec, regia Szabo K. Istvan – Trap Door Theatre, USA

  • Ora 21:00 – Studio Act – POVESTE DIN TRANSILVANIA / ERDÉLYI MESE, de George Ștefan, regia Andi Gherghe Studio Act Oradea

  1. SEPTEMBRIE (Joi)

  • Ora 17:00 – Sala Florica Ungur (Arlus) – TREPTELE UNIRII, un recital de Emil Boroghină, regia Alexandru Mâzgăreanu – Coproducţie a Teatrului Nottara şi a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova – spectacol dedicat Centenarului Marii Uniri

  • Ora 18:00 – Sala Florica Ungur (Arlus) – Discuții pe tema Centenarului Marii Uniri

  • Ora 18:00 – Sala Mare – TARTUFFE, de Jean–Baptiste Poquelin zis Molière, regia Alexandru Mâzgăreanu – Teatrul Maria Filotti, Brăila

  • Ora 20:00 – Sala Arcadia – GUNOIERUL, de Mimi Brănescu, un spectacol în regie colectivă – Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași

  • Ora 21:30 – Piața Regele Ferdinand I (Scena Mobilă) – ÎN INIMA NOPŢII – EPISODUL MACBETH, scenariu după William Shakespeare de Gavriil Pinte, cu inserții din George Banu și Monique Borie Teatrul Regina Maria, Oradea

  1. SEPTEMBRIE (Vineri)

  • Ora 17:00 – Expoziție dedicată Centenarului Marii Uniri

  • Ora 17:00 – Sala Arcadia – VÂRSTELE LUNII, de Sam Shepard, regia Toma Dănilă Unteatru, București

  • Ora 19:00 – Sala Mare – CĂLDURĂ ÎN NOIEMBRIE, de Yana Dobreva, regia Petru Vutcărău – Teatrul Eugene Ionesco, Chișinău

  • Ora 21:00 – Casa de Cultură a Sindicatelor (cu publicul pe scenă) – TATĂL, de Florian Zeller, regia Radu Iacoban Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad

  1. SEPTEMBRIE (Sâmbătă)

  • Ora 15:00 – Sala Arcadia – Spectacol lectură „SUB-SOUL”, de Crista Bilciu

  • Ora 17:00 – Sala Florica Ungur (Arlus) – CAPU’ DE BIZON, de David Mamet, regia Theodor–Cristian Popescu – Teatrul Național Târgu Mureș, Compania Liviu Rebreanu

  • Ora 19:00 – Sala Mare – DRAGĂ DOAMNĂ PROFESOARĂ, de Ludmila Razumovskaya, regia Andrei Măjeri – Teatrul Municipal Baia Mare

  • Ora 21:30 Scena Mobilă amplasată în Piața Ferdinand – EUTOPIA, de Yannis Margaritis după Aristofan, regia Yannis Margaritis – Teatrul de Stat Constanța

  1. SEPTEMBRIE (Duminică)

  • Ora 17:00 – Sala Arcadia – Spectacol lectură „HALLO SWITZERLAND”, de Laurențiu Budău

  • Ora 18:00 – Sala Mare – TEROARE, de Ferdinand von Schirach, regia Bobi Pricop – Teatrul Național Târgu Mureș, Compania Liviu Rebreanu

  • Ora 21:00 – Piața Regele Ferdinand I (Scena Mobilă) – CONCERT ÎN 2 – Ada Milea



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !