Florin Estefan – din biserica din Oradea, la Ateneul Român

De Veronica Bursaşiu
5Comentarii
Baritonul Florin Estefan
Baritonul Florin Estefan
Florin Estefan este unul dintre baritonii de referință ai țării noastre, având ca mărci personale versatilitatea, căldura și plinătatea glasului, dar și un repertoriu impozant. Muzica a descoperit-o într-o biserică din Oradea.

Eveniment liric excepţional, care îl are ca protagonist pe baritonul orădean Florin Estefan, actualul director al Operei Naţionale din Cluj-Napoca.

Recitalul cameral „Sogno…” va avea loc mâine, 21 februarie, fiind găzduit de Ateneul Român. Serata muzicală aflată sub semnul unui vis liric plin de emoție și muzicalitate îi are ca invitați speciali pe baritonul Florin Estefan și pe pianistul Remus Manoleanu. Promit o seară de vis, cu emoții și sonorități care îi vor purta pe participanţi în timp și spațiu, pe parcursul unui recital cameral memorabil.

Se bazează pe repertoriul recitalului, variat din punct de vedere stilistic, despre care organizatorii spun că „glisează între stilul belcanto, celebre arii verdiene și un pregnant romantism rus”.

Bogat în sensibilitate, „Sogno…” reflectă ipostaze diverse ale iubirii, de la vraja sa îmbietoare la abisurile lipsite de speranță, sentimente redate de lieduri, ariete, romanțe și alte piese pentru voce și pian ale compozitorilor Gaetano Donizetti, Piotr Ilici Ceaikovski, Vicenzo Bellini, Giuseppe Verdi și Paolo Tosti. Programul complet al recitalului dezvăluie titlurile: L’amor funesto – Gaetano Donizetti; Niet tolko tot kto znal – P. I. Ceaikovski; Voga luna, che inargenti – Vincenzo Bellini; Non t’accostare all’urna, More, Elisa, lo stanco poeta, In solitaria stanza, Nell’ orror di notte oscura, Perduta ho la pace și Deh, pietoso, oh Addolorata – semnate de Giuseppe Verdi, precum și compozițiile lui Paolo Tosti – Sogno, Tristezza, Non t’amo piu, Malia, A’Vucchella și Ideale.

În „Sogno…”, baritonul Florin Estefan va fi invitat alături de pianistul Remus Manoleanu, care a cunoscut succesul şi la Basel, Berlin, Oldenburg, Londra, Dublin, São Paulo, având un generos repertoriu de evenimente atât pe scene din țară, cât și pe cele din Marea Britanie, Coreea de Nord, Rusia, Germania, Olanda, Franța, Siria sau Statele Unite ale Americii.

„Convertit” de Traviata

Florin Estefan a fost întâi angajat la Opera din Cluj-Napoca. Se întâmpla în vremea studenţiei, atunci când făcea naveta Cluj-Napoca – Oradea. Muzica a descoperit-o însă în biserică, la Oradea. A început să studieze pianul la 13 ani, clapele fascinându-l pe adolescent. Deoarece această vârstă e cotată prea târzie pentru a face performanţă la pian, a fost sfătuit să studieze canto. „Debutul” nu a fost unul încurajator. Baritonul a povestit pentru radiocluj.ro: „ Am cântat atât de «bine», încât m-au întrebat dacă nu îmi place fotbalul. Apoi l-am cunoscut pe Gheorghe Mogoşan, care mi-a dat un CD cu «Traviata» cu artiştii Zeani şi Herlea. Ascultam opera în timp ce citeam libretul, şi acela a fost momentul convertirii mele spre această profesie. Plângeam la final de «Traviata», parcă era un film, şi începeam să mă văd pe mine ca fiind unul dintre personaje”.

Azi, orădeanul este considerat unul dintre baritonii de referință ai țării. Fin cunoscător și artist dedicat artei cântului, Florin Estefan se remarcă prin versatilitatea, căldura și plinătatea glasului său, dar și prin impozantul său repertoriu, baritonul fiind aplaudat pentru importante roluri ale creației operistice universale, interpretate pe scene celebre naționale și internaționale. La fel de aplaudat este și cu prilejul recitalurilor sale camerale sau concertelor vocal-simfonice, repertoriul său incluzând totodată lucrări precum „Simfonia a IX-a” de L. van Beethoven, „Cäcilienmesse” de J. Haydn, „Requiem” de W. A. Mozart, „Petite Messe Solennelle” de G. Rossini, „Carmina Burana” de C. Orff, „Requiem” de G. Fauré, „Cântecele și dansurile morții” de M. Musorgski. Cariera artistică a baritonului Florin Estefan este îmbogățită totodată de funcția sa de manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, instituție pe care o conduce din anul 2015. Orădeanul este cel mai tânăr manager al acestei instituţii de-a lungul a aproape 100 de ani de existenţă. Visul său e să pună opera clujeană pe harta Europei, oferindu-i un suflu proaspăt și revitalizat, prin inițiativele inedite, repertoriul ofertant și proiectele artistice de mare rezonanță. În acest an, baritonului orădean i s-a mai împlinit un vis: a lansat o revistă pe care, deşi şi-a trecut-o în proiectul managerial, nu a crezut că se va realiza.

Este vorba despre singura revistă din România care abordează genul liric, „Opera Story Magazine”, o revistă pentru publicul larg, dar şi pentru artişti, care conține articole despre producţiile noi ale tuturor teatrelor din țară, despre solişti ai teatrelor din România, ale căror portrete sunt creionate în revistă.



5Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor