Ghiozdanul ascunde tarele sistemului

De Cristian Horgoș
Reactualizat la:
3Comentarii
Scolioza, ca efect al direcţiei „şerpuite” a sistemului şcolar
Scolioza, ca efect al direcţiei „şerpuite” a sistemului şcolar
Balastul din ghiozdan demască dascălii puşi pe dat meditaţii sau pe luat comisioane din vânzarea para-manualelor.

În eseul „Cum produce şcoala tâmpiţi”, postat pe Contributors.ro şi preluat de Revista 22 şi alte publicaţii online, universitarul orădean Mihai Maci pune degetul pe rană şi într-o problemă pe care părinţii nu iau atitudine pentru a nu le fi persecutaţi copiii la şcoală: inflaţia de para-manuale.

Lectorul Mihai Maci critică însă şi per ansamblu sistemul „multi-lateral supra-dezvoltat” în care goana după notele care asigură admiterea la facultate „pe bază de dosar” îi aduc pe elevi şi părinţi la cheremul profesorilor mai mult sau mai puţin dedicaţi misiunii lor.

„Pentru a nu pune la încercare răbdarea potenţialilor cititori, o spun de la început: şcoala românească produce tâmpiţi industrial şi cu metodă. Sau, reformulând: tâmpiţii nu sunt rezultatul unor accidente sau disfuncţii punctuale ale învăţământului românesc actual, ci consecinţa necesară (şi, ca atare, firească) a logicii funcţionării lui. Înainte de a trece la argumentele cu care pot susţine aceste afirmaţii, se mai cuvine a spune un lucru: învăţământul românesc actual nu e interesat în nici un fel de ceea ce produce; tot interesul lui e focalizat pe propria supravieţuire şi pe afacerile conexe. Nu există – în ciuda declaraţiilor «specialiştilor» oficiali – nici o corelaţie între ciclurile preuniversitare şi învăţământul universitar şi nici între acesta şi cererea pieţei, atâta şi aşa cum e ea. Şcolile şi universităţile funcţionează pur şi simplu pentru ca personalul lor să-şi încaseze salariul şi, eventual, să mai beneficieze de nişte «suplimente» de venit. Atât şi nimic mai mult”, îşi începe Mihai Maci eseul.

Mai apoi, acesta explică de ce programa foarte încărcată conduce inexorabil la „orele în particular”.

 Şi profii să dea Bac

La seria de argumente şi observaţii dure ale lectorului Maci mai putem adăuga, eventual, întrebarea inspirată a unui licean: „Ce-ar fi ca şi profii cu mari pretenţii să dea alături de noi Bacalaureatul, măcar o dată, ca să vadă cum e să stăpâneşti la aşa nivel mai multe materii, nu una singură – pe care ei o predau de ani de zile?”.



3Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor