Veşti proaste pentru firme. Din acest an, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate reține la bugetul propriu o cotă de 15% din sumele recuperate de la contribuabili, cu scopul de a acorda premii personalului angajat. Acest lucru este prevăzut de OUG 116/2017.
Conform actului normativ, măsura ţine seama de necesitatea menţinerii cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită buna funcţionare a serviciilor publice. Pentru aceasta se impune intensificarea eforturilor de creştere a gradului de colectare a sumelor la bugetul general consolidat, pentru realizarea acestui deziderat fiind necesară introducerea unui sistem de cointeresare a personalului din cadrul ANAF. Pe de altă parte, se are în vedere gradul scăzut de satisfacţie în ceea ce priveşte condiţiile de muncă, dar şi nivelul de salarizare, ceea ce constituie un factor important în fluctuaţia mare a personalului, în mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competenţă profesională. Edificator în acest sens este faptul că în primele trei trimestre ale anului în curs au fost înregistrate 1.086 încetări ale raporturilor de serviciu în cadrul ANAF.
15%
Potrivit actului normativ amintit, ANAF poate reţine, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ-fiscale, procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale ANAF, rămase definitive în sistemul căilor de atac. Este vorba de impozite, taxe şi contribuţii, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; obligaţii fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor ale ANAF. La acestea se adaugă sume confiscate prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale ANAF stinse prin încasare, valorificare sau executare silită.
Măsurile prevăzute în OUG 116/2017 îngrijorează o parte a mediului de afaceri, care se aşteaptă la o creştere a numărului de controale şi la stabilirea unor sume de plată în plus de la firme către bugetul de stat. „Controalele vor fi mai dure, iar inspectorii fiscali vor fi subiectivi în timpul controalelor. Cu astfel de stimulente există pericolul să interpreteze legea în favoarea lor, să nu mai fie imparţiali”, este de părere I.M., un antreprenor bihorean.
Aceste stimulente, au mai existat în urmă cu câţiva ani, dar au fost eliminate tocmai pentru a nu exista discuţii despre imparţialitatea inspectorilor ANAF.
Pe de altă parte, odată cu introducerea sistemului de plată defalcată a TVA – split TVA – măsurile prevăzute de OUG 116/2017 par mai mult o măsură pentru mulţumirea sindicatelor din cadrul ANAF. „Se revine doar la o măsură care a mai fost aplicată în urmă cu câţiva ani. În acest moment, această măsură nu aduce mari beneficii. În condiţiile în care au introdus split TVA şi închisoare pentru nevirarea contribuţiilor, practic ţi-au pus pistolul la tâmplă”, a declarat Dan Octavian, preşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!