Interviu cu Marcel Iureş

Interviu cu Marcel Iureş
ARAD – „Fiţi sinceri, uitaţi-vă înnăuntru”, „ Arhitectul Martin” din piesa „Capra sau Cine e Sylvia?”, care s-a jucat, recent, la Arad.

Adevărul: Care a fost mesajul transmis de textul lui Edward Albee în piesa unde aţi avut rolul principal?

M.I.: Sunt mai multe. Fiţi sinceri, uitaţi-vă de-a dreptul înăuntru, e o lume bine îmbrăcată, parfumată, îşi zic creştini, familişti, oameni de lume şi în dosul acestor măşti mai există cineva despre care e bine să vorbim.

Adevărul: Omul are libertatea de a iubi în mai multe moduri. Ce spuneţi despre acest lucru?

M.I.: Cred că Albee face un joc pervers, rafinat şi cumva necinstit. El ne pune în faţa unor dileme care nu mai sunt dileme demult, ca: alb, familist, creştin, căsătorit. Eu nu pot alege între a-mi sodomiza bunica sau un animal. Eu îi spun: „Du-te la plimbare, domnule Albee!”, nu aleg între două orori. Problema mea ca om e cu totul alta. Ca artist, într-adevăr, m-am cufundat în această poveste în ideea de a pune în faţa spectatorului român ceva cu care el convieţuieşte demult. Cu o formă de oroare, de contorsiune psihanalitică, psihosocială, sexuală. Teatrul Act nu face decât să anunţe că ororile se escaladează la infinit şi că nu despre asta e vorba în lume. În lume e vorba despre Dumnezeu, creaţie, emoţie, în dosul arhitectului din piesă se ascunde un om bolnav.

 

Energie risipită în limbajul de bulevard

 

Adevărul: V-aţi confruntat cu prejudecăţile celor din jur atunci când aţi acceptat rolul?

M.I.: Nu. Ne-am confruntat cu propriile noastre prejudecăţi pentru că invitaţia la oroare este foarte tentantă. Este ca o masă extrem de picantă şi ai toate şansele să faci indigestie.

Adevărul: V-a displăcut limbajul de bulevard?

M.I.: E doar învelişul.Toată problema noastră a fost să temperăm angajamentul în pronunţie, în a folosi aceste expresii de care , de vreo 12-13 ani, lumea românească e plină. De 12-13 ani se spun tot felul de porcării pe scenă cu un angajament şi cu o energie demnă de o cauză mai bună.

Adevărul: Cum aţi simţit publicul din Arad?

M.I.: E foarte bun, foarte bine educat, are ritm, e sănătos în percepţiile lui, e prompt şi e mult mai proaspăt decât cel din Bucureşti.

 

Mentalitatea simplă nu se joacă cu gradele de puritate

 

Adevărul: Aţi dat personajului interpretat o credibilitate extraordinară.

M.I.: Cam asta a şi fost miza acestei încercări. Cum poţi să joci un om bolnav şi să-l faci simpatic? Pare uşor la prima vedere. Are o patimă, o răspântie, un necaz, cum zic bătrânii „l-a lovit năpasta”. Nu e aşa uşor dacă te raportezi la mentalitatea simplă şi care nu se joacă cu gradele de puritate, nu face comentarii şi nicio variaţiune pe tema a ceea ce e bine şi cuvenit, sub nicio formă. Am ajuns să trăim cu urâciune, cu monstruozităţi şi trebuie să le facem faţă.

Adevărul: Faceţi politică?

M.I.: Nu, sub nicio formă, nu face parte din destinul meu să fac niciun fel de politică.

 

Carte de vizită:

Marcel Iureş este directorul Teatrului Act din Bucureşti

A primit de două ori titlul de „Cel mai bun actor din România”

Joacă cele mai titrate roluri din piesele lui W. Shakespeare

Este recunoscut ca actor de film pe platourile româneşti şi internaţionale



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase