Bruxelles şi mai multe oraşe din Germania au pus în discuţie, la începutul acestui an, introducerea transportului public gratuit. Contextul este diferit pentru cele două situaţii dar scopul e oarecum acelaşi: reducerea poluării urbane, a scris The Guardian.
Maşini, sobe…
„Bruxelles a iniţiat introducerea gratuităţii la transportul public urban şi a sistemului de „bike share” în zilele cu cel mai intens smog, ca măsură pentru reducerea poluării la limite care să respecte normele impuse de UE în ceea ce priveşte calitatea aerului”, scrie ziarul în ediţia sa online.
Administraţia locală din Bruxelles a introdus reguli noi, care, pe lângă gratuitatea transportului în comun în aceste zile: reducerea limitele de viteză pentru maşini şi interzicerea sobelor pe lemne.
Concret, regula spune că după două zile cu limitele ale poluării depăşite, autobuzele, tramvaiele şi metroul vor putea fi folosite gratuit, în condiţiile impuse de consiliul municipal.
Rezidenţii pot verifica cotele poluării pe o aplicaţie pe telefon sau pe un site de net cu date în timp real.
Limitele de viteză pentru maşini ar urma să fie reduse cu o treime iar sobele pe lemn, interzise. Propunerile sunt, acum, la controlul legalităţii şi ar urma să intre în vigoare din această vară.
Un oficial bruxellez a declarat pentru The Guardian că ideea este de a creşte calitatea spaţiilor publice: „cercetările au arătat că cu cât mai mult spaţiu aloci drumurilor, cu atât mai multe maşini vor fi în acel spaţiu. Într-adevăr, oraşele cele mai prietenoase cu maşinile sunt şi cele mai congestionate”.
Ceva bun din „dieselgate”
La doi ani de la scandalul mondial „dieselgate” – Volkskagen a trişat la testele de emisii pentru a trece testele de reducere a poluării – Germania anunţă „o măsură radicală pentru reducerea traficului” – gratuitatea transportului în comun.
„Luăm în calcul gratuitatea transportului în comun pentru a reduce numărul de maşini private,” se arată într-o scrisoare semnată de trei miniştri germani, între care şi ministrul mediului, Barbara Hendricks, scrisoare trimisă la începutul lui februarie 2018, comisarului european pentru mediu, Karmenu Vella.
Propunerea va fi testată până cel târziu, la finalul acestui an, în cinci oraşe din Germania de Vest, între care Bonn şi oraşele industriale Essen şi Mannheim.
Ambiţiile guvernamentale germane nu sunt primite cu acelaşi entuziasm de administraţiile locale. Şi acum, transportul public în Germania este foarte popular iar numărul de călători a fost în creştere în ultimii ani. Preţul biletelor este ieftin în comparaţie cu alte ţări europene: un bilet cu o călătorie, în Berlin, costă 2.9 euro, scrie The Guardian.
Dar administraţiile locale s-au grăbit să avertizeze că, pentruca acest plan să funcţioneze, e nevoie de o planificare mai atentă.
„Eu nu ştiu niciun producător de autobuze electrice care să poate livra cantităţile de care am avea noi nevoie” în condiţiile gratuităţii transportului în comun, a comentat primarul din Bonn, Ashok Sridharan, pentru agenţia de presă DPA.
Între timp, Asociaţia Oraşelor Germane, prin şeful său, Helmut Dedy, a atras atenţia că „aşteptăm prevederi clare despre cum va fi finanţat transportul public gratuit” de la guvernul federal.
La Oradea…
Între timp, la Oradea, cu bugetele locale subţiate, Oradea Transport Local ia în calcul să anuleze sau măcar să limiteze gratuitatea acordată pensionarilor.
Direcţia Economică din Primărie anunţa că o măsură în acest sens este de aşteptat până la finalul primului trimestru din an.
„Este o intenție de a reconfigura această componentă. Sunt mai multe variante de analizat. Una este să se limiteze numărul de călătorii, să spunem la 50 pe lună. O alta este să se intre într-un sistem de coplată, să se plăteasă, de exemplu 5 sau 10 lei pe lună pentru acel serviciu. Sau se poate merge cu coplata pe tranșe de pensie sau de vârstă”, spunea Eduard Florea, șeful Direcției Economice din Primărie.
Precizează că, „de la jumătatea anului acestuia va urma să facem cu OTL un nou contract de delegare. E o condiție obligatorie pentru a obține fonduri europene, iar contractul va fi în litera și spiritul regulamentele europene. Acestea nu prevăd gratuități la modul în care am fost obișnuiți până acum, cineva trebuie să achite poentru fiecare transport. Azi, pentru pensionarii orădeni nu plătește nimeni, nici măcar bugetul local”, susţine Florea.
Conform acestuia, practica prezentă este ca Primăria să acopere, la final de exercițiu financiar, deficitul apărut în contabilitatea OTL.
[related-post post_id=”1970768″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!