Hajdú Gabona SA din Debreţin a inițiat acțiune civilă şi penală împotriva grupului de interese din România, care a brevetat acasă marca și logoul firmei Hajdú Gabona. Am aflat detalii despre caz din partea directorului și acţionarului majoritar al firmei, dr. Lakatos Zoltán: „Hajdú Gabona SA a devenit o companie independentă în anul 1990, după care ne-am decis să avem o imagine specială a companiei, prin urmare, am brevetat cei doi cilindri și spicul de grâu ca logo al companiei, și am redactat produselor noastre o marcă comercială. Am dorit să realizăm ambalaje caracteristice, ca toată lumea să știe despre ce marcă este vorba, și deoarece rezervația naturală de renume mondial, Hortobány se află aici, în Hajdúság, am aplicat podul cu nouă găuri şi stăvarul cu biciul în mână. Un lucru special este că în linia biciului se află iniţialele mele, literele L şi Z. Noi am realizat aceasta emblemă în anul 1992, de atunci se află în proprietatea noastră. Atât graficianul, cât şi firma care a fabricat prima dată ambalajul, au declarat în faţa notarului, că această grafică aparţine firmei Hajdú Gabona. Pentru mine, această grafică înseamnă atât de mult, cât înseamnă Mona Lisa pentru Luvru.”
Se laudă cu munca altuia
Cum marca şi grafica înregistrată în Ungaria, nu au fost brevetate şi în Romania, o companie locală, fără consultarea firmei Hajdú Gabona, a brevetat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci logoul firmei, adică grafica mai sus aminitită. În plus, după obținerea mărcii, în luna aprilie a acestui an, cu o echipă de avocaţi maghiari au apărut la compania de morărit, cu cererea ca în continuare să furnizăm toate produsele noastre în România prin intermediul lor. “Acest lucru ar însemna să renunţ la toți foștii mei parteneri comerciali, și toate piețele câştigate prin munca lor ar trebui să le dam acestei firme. Acest lucru nu îl vom permite în nici un caz, așa că am decis să ne apărăm”, – spune Lakatos Zoltan.
Apărare în două direcții
Hajdú Gabona a lansat o acțiune civilă în instanțele de judecată din București, unde primul proces va fi in 26 ianuarie. “Încercăm să ne recăpătăm marca. Făina produsă de noi este inclusă în produsele de valoare din Hajdú-Bihar, iar în Ungaria am pornit înregistrarea ca produs tradiţional unguresc. În plus, reprezintă un produs de calitate în județ, justificând acest lucru cu emblema de culoare roșie, care apare pe ambalaj, şi despre care această firmă nici nu a ştiut ce înseamnă, a copiat-o şi pe aceasta, chiar dacă acest lucru nu poate fi copiat deoarece a fost acordat doar firmei Hajdu Gabona. În același timp, am făcut o plângere la poliție, în Ungaria și România, deoarece grafica este protejată de drepturi de autor, în calitate de proprietate intelectuală, și în opinia noastră această companie a furat proprietatea noastră intelectuală.”
Daune economice
Apărarea este cu atât mai necesară, deoarece, așa cum a declarat Zoltan Lakatos, a luat cunoştinţă de faptul că cei care au obţinut logoul lor, umblă cu acte ştampilate la firmele partenere din România a Hajdú Gabona, amenințându-le cu procese şi altele, în cazul în care nu colaborează cu ei. În ciuda acestui fapt, mai mulţi continuă să vândă făina Hajdú Gabona în ambalajul original, dar sunt şi unii care au dat jos de pe rafturi produsele Hajdú Gabona până clarificarea situaţiei, iar alţii, pe care au reușit să-i intimideze grupul de interese din România, au început să comercializeze produsele acestei companii. Situația astfel creată a determinat pierderi grave companiei de morărit, pentru că săptămânal livrează cu aproximativ 200 de tone de făină mai puțin în România. În opinia Hajdú Gabona SA, indiferent de calitatea produsului pe care le ambalează firma din Romania în pungile Hajdú Gabona, acest produs trebuie să fie retras de pe piață, deoarece aceste ambalaje nu conţin ceea ce este indicat pe pachet; astfel clienții sunt indusi în eroare.
Vinde în continuare
Hajdú Gabona încearcă să rămână pe piaţa românească şi prin crearea un ambalaj cu design nou “Pentru acest nou logo am depus cerere de brevetare în România și în Uniunea Europeană”, a declarat Lakatos Zoltán, dar există în continuare unele companii românești care nu s-au speriat de intimidatori și continuă să comercializeze produsele Hajdú Gabona cu vechiul logo. Deci, practic, situația este, că ambalajul cu acelaşi design (podul cu nouă găuri, și stăvarul cu biciul) poate conţine două produse, unul de o calitate îndoielnică și unul original de o calitate sigură. Directorul companiei a subliniat că clientul poate face deosebire între făina adevărată și cea falsa, dacă se uită pa ambalaj la producător, dacă apare Fabricat: Hajdú Gabona zrt, aceasta include făină autentică din Hajdúság. În cele din urmă Lakatos Zoltán a adăugat că România a aderat la Uniunea Europeană, și, prin urmare, ar trebui să fie atenţi şi la nivel central, la faptul ca anumite grupuri să nu facă de rușine România.
“Sunt fericit și foarte mândru, că am realizat un real succes cu produsele noastre în Ardeal şi pe întreg teritoriul României, şi de faptul că făina noastră este preferată de cumpărători! Este un sentiment înălţător să putem oferi făina pentru pâinea a un milion de oameni. Le doresc tuturor cititorilor un Crăciun fericit și un An Nou fericit!”
Advertorial!
Citiți principiile noastre de moderare aici!