Mang – preocupat de pasageri, nu de zboruri

De Călin Corpaş
15Comentarii
Mang – preocupat de pasageri, nu de zboruri
Invitat în emisiunea „Direct în subiect”, cu Călin Corpaș, transmisă LIVE, miercuri la amiază, pe BIHON.RO, Ioan Mang a afirmat că, de fapt, Primăria Oradea nu ar vrea parcuri industriale în județ, până când cele din Oradea nu sunt pline, că zborurile externe vor ateriza în mod sigur la Oradea, cât de curând și că singura sa emoție este legată de numărul de pasageri pe Aeroportul Oradea.

De asemenea, Mang crede că noul Muzeu al Țării Crișurilor va fi o atracție națională, numindu-l „perla muzeelor”!

JB&BIHON: Cum veţi reuşi să faceţi parcurile industriale dorite în judeţ – la Săcueni, Tileagd şi Beiuş – în contextul în care aţi refuzat oferta formulată de Ilie Bolojan, aceea ca CJ Bihor să renunţe la propria sa societate comercială şi să se asocieze cu Primăria Oradea, în Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), pentru construirea în comun a acestor parcuri?

IOAN MANG.: De opt ani de zile, judeţul acesta este condus de PNL. De patru ani, fostul preşedinte al CJ Bihor şi-a propus ca şi Judeţul să facă parcuri industriale. Şi atunci l-a luat asociat în SC Parcuri Industriale Bihor pe cel care are expertiză – Primăria Oradea. După patru ani de zile, zero! Mai trebuie să facem invers, să fim noi asociaţi minoritari cu Primăria Oradea, în ADLO? Cred că interesul Primăriei este să atragă investitori în parcurile industriale din Oradea, care nu sunt pline. Nu cred că dacă astăzi vine un investitor la Oradea şi spune că vrea să facă o hală de producţie cu 1.000 de angajaţi, Primăria Oradea îi va spune: „Dle, ştii ceva? Du-te la Tileagd!”. Pentru că nu are parcurile industriale pline! Pe de altă parte, eu nu cred că expertiza aceasta este de perfecţiune. Pentru că, din păcate, din firmele care au venit în parcurile industriale, foarte puţine au genul de activitate care să dea salarii mari. De fapt, foarte multe firme s-au mutat din interior în exteriorul oraşului.

Vă dau un exemplu: Emerson. Dle, la o discuţie cu IT-işti de la Emerson, în Cluj, ei spuneau aşa: „Noi avem salariul de la 8.000 de lei în sus, dar nu ni-l mai poate creşte conducerea din cauza salariilor celor cu 1.400 – 1.500 de lei. Drept urmare, ziceau ei, conducerea a luat decizia ca pe cei cu 1.400 să-i mute la Oradea, ca noi să primim salarii mai mari, în Cluj. Despre asta vorbesc.

JB&BIHON: În acest context, ce fel de parcuri industriale vrea să facă CJ Bihor în judeţ?

I.M.: Aici, în parcurile industriale din Oradea, o bună parte a angajaţilor sunt navetişti. Pentru că un orădean se descurcă greu cu 1.400 de lei, dacă are familie. Ce ne dorim noi este ca făcând parc industrial în Tileagd, sau în Săcueni sau în zona Beiuşului, să nu-i mai punem pe oamenii din zona respectivă să facă naveta la Oradea, sau în judeţul Arad, la Ineu, sau la Chişineu-Criş, ca să găsească un loc de muncă. Asta ne dorim. Diferenţele sunt majore, pentru că un om care trăieşte la ţară se poate descurca cu un venit lunar cash şi o pensie, în rest are acasă o găină sau un kg de făină. Este o mare diferenţă.

JB&BIHON: Când vom avea zboruri externe de pe Aeroportul Oradea?

I.M.: În câteva săptămâni, puţine, nu multe, o să vină răspunsul concret…

JB&BIHON: De la?

I.M.: Nu vă pot spune mai multe, că unii scriu scrisori pe la companii de zbor, să le spună că Mang a divulgat nu ştiu ce, în speranţa că poate nu mai vin.

JB&BIHON: Între timp, Ryanair dezvoltă la Timişoara, Bucureşi, la Oradea evită să anunţe ceva, între timp Debreţin se laudă cu continuarea conexiunii Lufthansa, până şi Satu Mare are deja o cursă Wizz Air de Londra. Până atunci, noi, la Oradea avem doar deja-celebra cursă Blue Air, Oradea – Constanţa, anunţată pentru anul viitor, pe care şi-o revendică atât Primăria, cât şi Consiliul Judeţean Bihor, ca într-un joc tragi-comic…

I.M.: Primăria Oradea niciodată nu a ieşit să spună că a făcut ceva, pentru că cel puţin până acum, din ce am văzut, există decenţa aceasta. A pus, în schimb, sau, de fapt, cred că nici nu a pus nimeni, un domn dintr-o instituţie subordonată Primăriei Oradea a găsit pe site-ul Blue Air – sunt convins că asta a fost – că Blue Air deschide curse din Constanţa către diverse oraşe. Şi a pus repede că din 27 aprilie – când se deschide cursa Cluj – Constanţa – că tot atunci se deschide şi cursa Oradea – Constanţa. Nu, Blue Air şi orice companie de zbor discută doar cu Aeroportul Oradea şi cu proprietarul acestuia, cu Consiliul Judeţean. Nu poate discuta cu altcineva despre trasee şi zboruri.

JB&BIHON: În comunicatul de presă venit de la Primăria Oradea, directorul APTOR, Mihai Jurca, arăta că au fost, totuşi, întreprinse unele demersuri prealabile, de către APTOR…

I.M.: Dl Popa Cornel i-a luat şi pe cei de la APTOR la o întâlnire cu operatorii de zboruri. Aceasta a fost contribuţia…

JB&BIHON: Insist, totuşi, ce curse vin, când vin şi cu cine vin, pe Aeroportul Oradea?

I.M.: Vor veni din această toamnă, şi nu este vorba despre o singură companie. Şi toţi operatorii aerieni îşi doresc ca anunţul să fie făcut de ei. V-aş ruga şi pe dvs., şi pe cei care ne urmăresc, să înţeleagă, să aibă răbdare, în curând, este o chestiune de zile până se va afla despre primele zboruri. Dar, v-aş ruga şi pe dvs., şi pe ceilalţi din media, care azi plâng că nu sunt curse, ca după ce vor fi, să facă tot ce le stă în puteri, ca să atragă oameni, să folosească cursele astea. Pentru că altfel, vedeţi, Debreţinul are cursele Lufthansa, dar a închis alte două destinaţii din lipsa pasagerilor. Marea problemă este lipsa călătorilor. Aradul bate palma să constituie o metropolă Arad – Timişoara şi renunţă la aeroport, iar Timişoara va folosi aeroportul din Arad ca aeroport de marfă, mă gândesc. Noi, în schimb, o să rămânem izolaţi şi sper să existe suficienţi călători ca să acopere cursele respective. Pentru că altfel, companiile aeriene vin, dar nu vor sta să facă voluntariat.

JB&BIHON: Spuneţi că vom fi izolaţi. Ce înseamnă acest lucru? Adineaori păreaţi mai optimist…

I.M.: Arădenii se vor duce să zboare de pe Timişoara, Sălajul probabil că va merge la Cluj, cei din Satu Mare probabil că vor veni să zboare la noi, pentru că vom avea mai multe destinaţii. Wizz Air nu sunt interesaţi de Oradea, pentru că ei deja au Debreţinul.

JB&BIHON: Când se va muta Muzeul în noul sediu şi va înceta plata chiriei lunare de 15.000 de euro? De asemenea, își va permite Consiliul Județean întreținerea noului sediu al Muzeului Țării Crișurilor?

I.M.: Nimeni nu ne-a întrebat până acum dacă suntem în stare să plătim chiria de 15.000 şi să susţinem toate instituţiile de cultură din municipiul Oradea. Pentru că alte UAT-uri din judeţ îşi întreţin singure casa de cultură, dacă au, un ansamblu artistic şamd. În municipiul Oradea toate le susţine Consiliul Judeţean. Nu ne întreabă nimeni dacă le putem susţine şi totuşi funcţionează. Suma care va trebui, eventual, cu care să finanţeze CJ Bihor funcţionarea Muzeului în noua clădire decât suma pe care o dăm acum în chirie. Spun eventual, deoarece nu vom avea un Muzeu, ci o perlă a muzeelor din Estul Europei. Credeţi că hotelul Lotus Therm, dacă era un hotel de trei stele, avea camerele ocupate pentru Revelionul care urmează, încă din luna iulie? Şi avea camerele ocupate aproape de 100%, ca până acum? Nu. Tot aşa, eu sunt convins că un muzeu modern – pe cei 14.000 mp care sunt acolo – cu săli de expoziţii permanente şi temporare, cu spaţii pentru conferinţe, baluri şi alte tipuri de întâlniri, inclusiv cu acel vivariu – instructiv şi educativ, cu animale care nu se găsesc în mod curent în România – acest Muzeu sunt convins că va avea mulţi vizitatori şi va avea venituri substanţiale. Şi astăzi, în condiţii improprii, are venituri.

Muzeul se va muta în noua clădire anul viitor. Urmează ca ulterior să se realizeze şi mobilierul, pe fonduri europene şi amenajări în curtea exterioară. Eu zic că după licitaţie, în maximum doi ani se termină tot. Sigur în acest mandat vom avea un muzeu de nivel internaţional.



15Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor