Blocarea intravilanului la dimensiunile actuale, construirea unei bucle la centură între Sântandrei şi Borşului, amenajarea de piste de bicicletă şi spaţii pietonale sau construirea unei centuri rutiere interioare, în jurul centrului istoric sunt toate prinse în masterplanul pe baza căruia se va face planul urbanistic general – PUG 2030. Toate aceastea vin la pachet cu demolările, numite preţios, în termeni de urbanism, „realinieri ale fronturilor stradale”. Vizaţi sunt proprietarii de case de Avram Iancu, unde se vrea introducerea liniei de tramvai, lărgirea pietonalului şi amenajarea de piste de biciclete prin sacrificarea frontului construit vestic. Soarta lor este împărtăşită şi de proprietarii de imobile de pe strada Sucevei, pe care edilii, cu sprijinul arhitecţilor tocmiţi să facă PUG-ul, o vor lărgită la 4 benzi, ca parte din inelul rutier înconjurător al centrului oraşului. Ambele străzi, de remarcat, fac parte din aşa numitul Centru Istoric al Oradiei, cel care impune proprietarilor reguli stricte de intervenţie la imobile. După lejeritatea cu care se discută de raderea unui întreg front stradal, severitatea urbanistică nu pare să se aplice şi planurilor edilitare.
Pentru Sucevei nu s-au decis încă măsurile de luat pentru lărgirea amprizei stradale, după cum ne-a spus Tiberiu Ciolacu, arhitect la Planwerk Cluj. Împreună cu Vitamin Architects şi IHS România, această firmă a câştigat licitaţia pentru realizarea unui PUG-ului Oradiei.
Susţinătorii masterplanului insistă, însă, că demolările pe aceste străzi nu se vor face imediat şi că, în final, proprietarii vor beneficia din creşterea „vadului comercial” care ar trebui să vină odată cu lărgirea străzii. „Procedural vorbind, nu se va mai da autorizaţie pentru extindere pe verticală sau orizontală”, a precizat arhitectul.
Şi totuşi, primarul Ilie Bolojan se declară interesat de creşterea suprafeţelor pietonale în centru, şi de revitalizarea centrelor de cartiere. Măsuri propuse: „creştem suprafeţele pietonale în dauna parcărilor şi a rutierului”, spune edilul. „În zona Tribunalului şi a Băncii Naţionale se vor desfiinţa parcările şi se vor lăţi trotuarele după darea în folosinţă a parcării etajate. La fel va fi şi în Centru, după finalizarea parcării de pe Independenţei”, se angajează primarul Bolojan.
Centură de Nord? Nici pe hârtie!
Deşi planul urbanistic este un set de dezvoltări necesare şi nu un draft de buget, care să spună ce se poate face de banii existenţi, cel propus de arhitecţi pentru Oradea nu pomeneşte nimic despre o atât de necesară centură de nord. Semn clar că drumul expres, prins în masterplan, poate fi interpretat ca o arteră rutieră cu această funcţie. Deşi are doar două benzi şi interdicţie pentru traficul greu, drumul expres va servi ca scurtătură printre case pentru cei ce tranzitează Oradea dinspre Cluj spre granită! De altfel, arhitectul Planwerk nu lămurit această omisiune din maserplan. Un răspuns a venit, în termeni financiari însă, de la primarul Ilie Bolojan: nu sunt bani şi-n în absenţa unui ministru al transporturilor orădean şi „obsedat” de această lucrare, slabe şanse să se facă!
Citiți principiile noastre de moderare aici!