Mihai Groza: Război garajelor ilegale

1Comentariu
Mihai Groza: Război garajelor ilegale
La început de an, respectiv de mandat, ca primar interimar, Mihai Groza ne-a vizitat la redacţie, pentru a ne acorda un interviu. Video 1 2

Punctând handicapul unei şederi scurte în biroul nr. 1 din Primărie, lipsită de pârghiile de putere pe care le presupune un mandat complet, primarul a expus pentru cititorii J.b. priorităţile şi intenţiile pentru lunile care ne despart de alegerile locale.

Jb: Aţi făcut modificări în organizarea Primăriei? Veţi lua în subordinea dvs Administraţia Imobiliară Oradea, pentru că, aşa cum aţi mai declarat, în opinia dvs. s-a făcut prea puţin la această direcţie?

Mihai Groza: Am spus că s-a făcut prea puţin şi că mă voi implica de acum înainte. Drept urmare, mă preocupă cazurile sociale în primul rând, nu AIO în ansamblu. Pe segmentul social am făcut prea puţin, am dori să ne implicăm acolo total. Sigur că în Gutenberg există adăspostul de noapte, dar nu-i suficient. Ar trebui o zonă tampon între segmentul stradă şi Azil, şi anume nişte clădiri, care să nu fie neapărat corturi. Am avut o întâlnire cu directorul de la fabrica de cărămidă şi mi-a spus: „vă dau sponsorizare pentru Primărie 30 de tiruri cu cărămidă”. Şi nu a făcut o afirmaţie gratuită. Am putea să venim într-un parteneriat public-privat, noi, Primăria, să dăm terenul, iar directorul să vină cu cărămida, mai facem apel la patroni, găsim forţă de muncă, şi facem astfel de locuinţe tampon, cu un grup sanitar.

Jb: Are Primăria o strategie pentru creşterea suprafeţei de spaţii verzi?
Mihai Groza: Trebuie identificate zone care să devină spaţii verzi. Sunt zone largi acoperite de garaje improvizate – şi aici s-a făcut prea puţin, pentru că aceste construcţii nici garaje nu sunt, nici nu plătesc taxele aferente la Primărie. După o cartare a zonelor verzi, trebuie identificate care sunt zonele prioritare, aglomerările de blocuri din Rogerius sau Nufărul. Acolo terenurile ar trebui să capete o cu totul altă destinaţie, nu pentru că nu suntem noi pentru garaje. Omul, dacă are un garaj, un loc de parcare, e în ordine. Dar aceste garaje ar trebui regândite, mă gândesc chiar demolate, că multe sunt improvizaţii. Ar trebui să vină arhitectul-şef al oraşului să spună cum ar trebui să arate o baterie de garaje, iar pe acelea să le scoatem la concesiune pe zece ani, pe două zeci de ani, să vină o firmă care să le construiască.

Jb: Este posibilă amenajarea unor parcuri mari, la marginea oraşului?
Mihai Groza: Este posibil. Haideţi să ne plimbăm imaginar în aval de podul Decebal, pe partea dreaptă. Dacă mergem să vedem cum arată, o sa spuneţi că arată absolut înfiorător. Dacă mergeţi până spre podul Densuşianu, găsim o aglomeraţie de garaje şi grădini amenajate pe domeniul public, un domeniu public care ar putea fi gestionat mai bine, toate acele improvizaţii le-am putea demola, indiferent cine ce are acolo.

jb: Ce proiecte credeţi că aţi putea realiza pe durata interimatului?
Mihai Groza: Spaţiile verzi sunt o prioritate. Garajele unde sunt şi grădini le dăm jos, regândim zona şi aşteptăm să spună Urbanismul unde se pretează garaje, locuri pentru joacă sau spaţii verzi. Acolo unde sunt cartiere noi, lucrurile se aşează de la sine. Dar, între blocuri, cum altfel putem face spaţii verzi decât aşa? Identific unde pot desfiinţa improvizaţiile, având grijă de cel care are contract cu Primăria pe zece sau 20 de ani, şi atunci realizez acolo spaţii verzi între blocuri. Nu avem nimic cu cei care au garaje. Dar sunt construite unul aşa, celălalt altfel, unul are acoperişul în sus, altul plat.

Jb: Asta din vina cui? De ce nu s-a sesizat Primăria atunci când au apărut aceste garaje?
Mihai Groza: Acuma eu nu pot arăta cu degetul, să spun că e de vină arhitectul-şef. Dar în momentul avizării unui garaj, ar trebui ca instituţia arhitectului-şef să-şi dea avizul.

Jb: Şi dacă un garaj nu are autorizaţie, aceeaşi instituţie ce ar trebui să facă?
Mihai Groza: Ar trebui să-l demoleze. Şi-l va demola. Dacă nu, fiecare poate fi sancţionat pentru ceea ce face.

Jb: Veţi continua politica de finanţare a FC Bihor?
Mihai Groza: Am avut o întâlnire cu dnul Kiss, de la Consiliul Judeţean, şi am anunţat că finanţăm în baza materială, dar nu mai suntem dispuşi să investim în jucători. Am avea nevoie de un investitor ca Marian Iancu de la Timişoara, sau de cineva ca el. El nu a cerut nimic altceva, decât să i se dea bani de la Consiliul Judeţean pentru baza materială, şi aceia nu mişcă un deget. Dăm pentru baza materială pentru că e a oraşului, la fel ca bazinul olimpic, Sala sporturilor, stadionul. Să rămână baza materială la oraş şi să vină un investitor să se ocupe de echipă, ca Marian Iancu.

Jb: Alţi potenţiali investitori sunt?
Mihai Groza: Au mai încercat Bara de la UTA şi poate alţii. Am încercat să găsim un investitor şi încercăm în continuare. Cu siguranţă nu poate să vină investitorul peste noapte. Şi dacă ar veni, tot ar dura trei luni preluarea, şi până atunci echipa trebuie să trăiască. Se va ajunge la un moment dat când vor zice ca n-au bani de salarii şi atunci va fi tragedie. Eu nu vreau să cred ca iar se va apela la deblocarea bugetului pentru bani. Dacă se ajunge să nu putem plăti jucătorii, ei depun memoriu la federaţie, sunt liberi de contract şi echipa rămâne doar cu numele, cu brandul. Ce se întâmplă atunci? Va fi mult mai grav.

Jb: Veţi finanţa FC Bihor indirect, ca anii trecuţi, prin proiecte pentru sport, religie şi altele, sau ca sponsorizări de la regii?
Mihai Groza: Eu, personal, nu doresc aşa ceva. Doresc să vină investitorul să se ocupe de echipă. Doresc să vină firme mari din Oradea, concerne, lângă echipă şi să finanţeze. Eu cred că sunt şanse reale să privatizăm măcar din luna martie, aprilie. Eu cred că sunt şanse de 50% pentru privatizare.

jb: Erau tramvaiele noi prioritate pentru Primărie, având în vedere suma de plată?
Mihai Groza: Prioritate o constituie în momentul de faţă transportul în comun. Transportul în comun trebuie să rămână o prioritate atâta vreme cât parcul auto din Oradea creşte exponenţial şi drama stradală este care este. Va înţelege fiecare că mai bine-şi lasă maşina acasă dacă are un mijloc de deplasare şi mai repede ajunge cu tramvaiul sau autobuzul. Fiecare-şi foloseşte maşina cum doreşte, dar noi trebuie să venim cu soluţii alternative.

jb: Cum s-a ajuns ca achiziţia tramvaielor Simens să se facă prin negociere cu un unic ofertant, când la licitaţia de la Bucureşti, în 2006, au ofertat trei firme?
Mihai Groza: Şi la noi, la prima licitaţie, au cumpărat caietul de sarcini 18 firme, iar la a doua licitaţie, 8. În aceste condiţii mi-e greu să comentez de ce n-au depus oferte. Nu pot da explicaţii în locul fabricanţilor de tramvaie din Europa. În caietul de sarcini era o condiţie că primele livrări se fac anul acesta, pentru că nu vrem să luăm tramvaie noi şi să le aducem în 2010. În contract spune că până-n 30 aprilie se va face prima livrare, iar în martie se va face plata acestora.

jb: Cum a ajuns Primăria la concluzia că-n 2006 poate da 1,6 milioane euro pe tramvaie, iar în 2007, 27 milioane?
Mihai Groza: Se comentează acum cu foarte mare uşurinţă că PMO dă 30 de milioane de euro pe tramvaie noi. Păi nu dădeam mai bine jumătate din preţul unuia nou pe 24 de bucăţi? Sigur că e an electoral, dar eu răspund pentru ceea ce fac şi fiecare trebuie să răspundă. Ce s-a întâmplat atunci? Există sau nu există vinovat, nu-l caut eu. Istoria va judeca. Am discutat, atunci când era prefect, cu Ilie Bolojan, m-am dus seara la el, i-am expus licitaţia şi că nu permite licitaţia să fac licitaţie pentru tramvaie second hand. Nu ne cere, adică,  nu ne permite. Mi-a zis: „dnul. Groza, m-aţi lămurit, nu dau în judecată.” Ce a urmat, se ştie. Care era alternativa? Marea „afacere tramvaiul” second a căzut. Puteam aduce unele mai proaste decât cele care sunt acum, să ne scuipe lumea-n ochi. Eu nu fac aşa ceva. Şi varianta care a rămas este aceea de a aduce tramvaie noi.

jb: De ce se tărăgănează alegerea unui viceprimar?
Mihai Groza: Este alegerea Consiliului Local. Postul este neretribuit. În aceste condiţii, dacă este cineva dornic să lucreze cu mine cel puţin opt ore pe zi, fără plată, îl invit. Nu pot comenta, pentru că nu noi, executivul, tărăgănăm alegerea unui viceprimar.

jb: Ce şanse vă daţi să deveniţi candidatul PD pentru Primărie?
Mihai Groza: Nu ştiu ce se spune la bursa zvonului. Dacă PD va hotărî şi va spune: acesta este candidatul nostru desemnat, eu mă voi supune deciziei, oricare va fi aceea.

Cristina Ghilea



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor