Motivaţia deciziei instanţei

Tribunalul Bihor a trimis Prefecturii si Consiliului Local motivatia sentintei sectiei de contencios administrativ, din 1 noiembrie 2005. Reamintim ca, prin sentinta respectiva, instanta a decis admiterea în contencios administrativ introdusa de Institutia Prefectului, partea pârâta fiind Consiliul Local Oradea.

Altfel, prin aceasta hotarâre judecatoreasca au fost anulate HCL nr. 550/28.07.2005, privind aprobarea achizitionarii de catre RA OTL a 23 de tramvaie articulate, tip Tatra, si HCL nr. 734/29.09.05, emisa de forul local în acelasi sens.


În motivarea sentintei, curtea arata ca CL Oradea avea dreptul de a aplica procedura de negociere cu o singura sursa (cum a procedat CL) numai în cazurile expres si limitativ prevazute de lege: „Unul din cazurile de aplicare a acestei proceduri este cel când o autoritate contractanta, care desfasoara o activitate relevanta în sectoarele de utilitati publice, beneficiaza de posibilitatea valorificarii unei oportunitati de scurta durata, extrem de avantajoasa si în urma careia poate cumpara produse la un pret considerabil mai scazut decât cel practicat pe piata, pentru produse de acelasi nivel tehnic si calitativ”. Dreptul de a aplica procedura de negociere cu o singura sursa se naste si se poate exercita numai daca sunt îndeplinite cumulativ conditiile legale.

Tribunalul: „Conditii neîndeplinite”


Instanta a considerat ca conditia „beneficiaza de posibilitatea valorificarii unei oportunitati de scurta durata” nu e îndeplinita, câta vreme oferta BVG Berlin era obliganta pe 90 de zile (pâna la 31.10.2005). Nici celelalte conditii necesare negocierii cu o singura sursa nu sunt, potrivit instantei, îndeplinite:

„Pretul de 67.391,3 euro/tramvai, negociat cu BVG Berlin, nu include cheltuielile de transport, care sunt de aproximativ 4.000 euro/tramvai, si este considerabil mai mare decât pretul de 13.889 euro la care au fost achizitionate tramvaiele în 2004, pretul de 15.000 euro la care puteau fi cumparate tramvaie modernizate din Dresda, ori fata de pretul de 6.640 euro, la care RAT Timisoara a cumparat în 2005”.


În privinta conditiei „pret considerabil mai scazut decât pe piata pentru produse de acelasi nivel tehnic si calitativ”, Tribunalul arata ca cele 23 de tramvaie, fabricate fiind în 1984, au durata de functionare expirata si „chiar daca au fost modernizate în 1994, din raport nu rezulta ca aceasta modernizare a avut drept efect prelungirea duratei normale de functionare (…), cu atât mai mult cu cât BVG Berlin nu asigura nici o garantie pentru buna functionare”.

Municipalitatea, prin vocea viceprimarului Mihai Groza, a anuntat deja ca va ataca decizia Tribunalului Bihor.

Horia Trifa