Muzele Teatrului au fost deznaţionalizate

1Comentariu
Muzele Teatrului au fost deznaţionalizate
Supus celei mai ample lucrări de renovare exterioară de la construirea sa, în anul 1900, clădirea Teatrului de Stat din Oradea, una dintre bijuteriile arhitectonice ale urbei de pe malurile Crişului, şi-a recăpătat strălucirea de odinioară.

La această resuscitare estetică a clădirii a contribuit şi reamplasarea recentă a statuetelor ce decorau la inaugurare timpanul triunghiular care surmontează porticul pe cele şase coloane de susţinere. Înlăturate de pe faţada portalului în perioada interbelică din motive care nu au nicio legătură cu arta (cele patru personaje feminine erau împodobite cu semne heraldice ale Ungariei Mari), muzele s-au întors acum la locul lor, “dezbrăcate” însă de afecte geopolitice.

Asemănări şi deosebiri

“Prin refacerea acestei porţiuni de clădire am dorit, în primul rând să respectăm unul dintre principiile de bază ale arhitecturii: o restaurare adevărată trebuie să aducă o clădire la starea şi aspectul ei iniţial”, spune directorul teatrului, Lucian Silaghi. Pentru executarea lucrării, realizată de expertul orădean Deak Arpad, a fost nevoie de o serie de aprobări din partea Ministerului Culturii şi Cultelor. Singurele diferenţe faţă de statuile originale sunt absenţa simbolurilor heraldice maghiare şi eliminarea din compoziţie a blazonului central cu Sfânta Coroană a regelui Ştefan şi stema Ungariei. Cele trei muze, Thalia (a Comediei), Melpomene (a Tragediei) şi Euterpe (a Poeziei lirice) sunt grupate în jurul unui personaj alegoric central, care ar putea simboliza Arta.

 

Cristian Horgos



1Comentariu

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor